Gepersonaliseerde advertenties op internet zijn een verdorven verdienmodel dat moet worden teruggedrongen, zo stelt D66 in het Actieplan Digitale Advertenties (pdf). Als het aan de partij ligt worden niet-gepersonaliseerde advertenties de standaard en moet er op cookiemuren een 'nee-knop' komen.
Het actieplan is afkomstig van D66-Kamerlid Kees Verhoeven. Hij stelt dat persoonlijke advertenties allerlei negatieve gevolgen hebben, zoals privacyschendingen, clickbait, slechte kwaliteit van online artikelen, maatschappelijke polarisatie, lagere inkomsten voor traditionele media-organisaties en verspreiding van desinformatie. "Deze misstanden zien we vooral bij twee grote bedrijven; Facebook en Google", aldus Verhoeven, die opmerkt dat het verdienmodel van deze bedrijven de grootste boosdoener is.
De techbedrijven willen dat mensen zolang mogelijk op hun platformen blijven, zodat ze meer advertenties te zien kunnen krijgen. "Het gevolg is dat deze bedrijven er alles aan doen om zoveel mogelijk informatie te verzamelen over mensen", merkt Verhoeven op. Wat ook meespeelt is dat content, betaalde content en advertenties op deze grote techplatformen veel meer in elkaar overlopen wat het lastig maakt om regels te bepalen.
D66 wil daarom advertenties gaan reguleren. Niet-gepersonaliseerde advertenties moeten de standaard worden. Dit houdt in dat websites vaker contextuele advertenties zullen tonen, gebaseerd op de inhoud van de website. Een totaalverbod op gepersonaliseerde advertenties is volgens Verhoeven niet wenselijk, aangezien mensen die er bewust voor kiezen om hun gegevens te delen hier de mogelijkheid toe moeten hebben.
Verder pleit Verhoeven voor het invoeren van een 'nee-knop' op cookiemuren waarmee mensen kunnen aangeven dat ze geen cookies willen die voor het tonen van gepersonaliseerde advertenties zijn te gebruiken. Deze 'nee-knop' zou daarnaast standaard moeten worden. "Browsers, apps en websites mogen niet meer standaard gepersonaliseerde advertenties tonen, alleen per 'opt-in'-mogelijkheid op basis van exclusieve toestemming", laat Verhoeven weten. De Autoriteit Persoonsgegevens moet hierop gaan handhaven.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.