Door Anoniem:Alsof de politie voor de GDPR op de stoel van de rechter mocht gaan zitten, om verdachten te gaan shamen. Terwijl het de rechter is, en niet de politie, die gaat over schuld en onschuld (ongeacht hoe overduidelijk het bewijs ook moge zijn).
Als politie behoor je de basis principelen van de rechtsstaat te omarmen.
I sympathize op principiële gronden. Maar je bereikt meer met principiële gronden
en de mogelijkheid met redelijke kans van slagen een klacht bij de ICO in te dienen in mijn achterzak dan alleen met principiële gronden.
De zaken worden overigens bijzonder interessant indien dit wel onder de GDPR valt. Met de grote aantallen gaat het vroeger of later gebeuren dat iemand toch onschuldig blijkt te zijn. Kwestie van kansberekening. De gegevens zijn dan, zoals gewoonlijk, een eigen leven gaan leiden, waardoor een simpele rectificatie niet zo veel zin heeft en een blommetje wat mager afsteekt tegen de afwijzingen bij sollicitaties en terugstuuracties bij de grenzen.
Maar: Enter de GDPR (https://gdpr-info.eu/). Als dit er onder valt, hoef je dat niet meer lijdzaam te laten gebeuren.
Want aan het al bestaande rectificatierecht (met de mogelijkheid om een supplement toe te voegen over de inmiddels bewezen onschuld, zie artikel 16 GDPR) is het niet zo bekende artikel 19 toegevoegd. En dat stelt in principe de verplichting om ook de ontvangers met wie je informatie hebt gedeeld (en dat zijn er met een facebook pagina best veel) in kennis te stellen van de rectificatie (of wissen) en bovendien desgevraagd de datasubject informeren wie de ontvangers zijn.
Je kan er op wachten dat men zal beweren dat dit disproportioneel veel moeite gaat kosten. Dan maak je uiteraard gebruik van het recht een klacht in te dienen bij de ICO. En daar geeft een andere uitspraak een kijkje hoe die in de wedstrijd zitten (https://ico.org.uk/about-the-ico/news-and-events/news-and-blogs/2019/04/london-council-fined-by-the-ico-for-disclosing-sensitive-personal-data-about-alleged-gang-members/). De passage waar het voor onze hypothetische onschuldige om gaat is: "Our investigation concluded that it was unnecessary, unfair and excessive for Newham Council to have shared the unredacted database with a large number of people and organisations, when a redacted version was readily available.
The risks associated with such a transfer of sensitive information should have been obvious." Als ze al zo tussenbijde komen bij vermeende bendeleden (en slachtoffers, dat blijkt uit een ander persbericht), doen ze dat vermoedelijk ook voor iemand die ten onrechte publiekelijk te boek is komen te staan en vervolgens medewerking aan artikel 19 geweigerd wordt. De aannemelijke passage is bijna te voorspellen:
"De politie van Manchester had kunnen en moeten weten dat ze voor het moment zouden komen te staan dat het risico bestond dat iemand ten onrechte beschadigd zou worden bij de praktijk om verdachten op hun Facebook pagina te zetten, en dus dat zij vroeger of later voor het moment zouden komen te staan waarop iemand recht heeft op een rectificatie en dus actie conform artikel 19 GDPR. Dat dit moeilijk is, had men kunnen en moeten beseffen op het moment dat de beslissing genomen werd en is geen excuus om het niet te doen."
Er van uitgaande dat er een oordeel van de ICO in het voordeel van onze onschuldige komt, kan deze zelf ook nog een klap uitdelen. Hij kan dan namelijk conform artikel 79 de controller voor de rechter slepen. En met een uitspraak van de ICO in de hand wordt bewijslast dat de controller in overtreding is ineens een stuk gemakkelijker. De meeste mensen zullen denken aan een schadevergoeding, maar een last onder dwangsom om de rectificatie te cascaderen tot de foutieve verdenking de wereld uit is, is nog veel interessanter.
En indien deze kwestie onverhoopt niet onder de GDPR valt? Dan is het lot van nog een stel onschuldige Kowsolea's een prima cause celebre om alsnog tot een vergelijkbaar niveau te komen met het rectificatierecht.