Door Boss: Er moet toch een mogelijkheid zijn om deze man te straffen?
Enig idee?
In het buitenland heet dit "constructive dismissal" en is her en der verboden, maar niet overal. Hoe het in Nederland zit, en hoe je het aannemelijk maakt? Geen idee. Dus alweer: Ga met babbelen iemand die weet van arbeidsrecht.
Neem eerst eens diep adem en zet de emotie van je af. Het gaat uiteindelijk niet om "terug" te straffen, dat is een leuke bonus als je 'm krijgen kan maar niet je hoofddoel. Je doel is je werkplek fixen of een betere werkplek elders zien te vinden. Eentje waar je wel gewaardeerd wordt en die mischien zelfs beter betaalt.
Mischien zaak om met de hele afdeling (want iedereen wordt zo gepest, toch?) de deur bij PZ plat te lopen. Of de baas z'n baas. Of de baas z'n baas z'n baas. Desnoods met z'n allen weigeren nog langer email af te handelen of zelfs helemaal te staken tot de baas ophoudt met z'n truukjes. Kost je inkomen maar als je ervoor zorgt dat hij je ontslaat kost het je niet je ontslagvergoeding. Of zelf een goede reden verzinnen om naar de rechter te stappen.
Verzin een escalatieplan. Geef jezelf opties, liefst zoveel mogelijk, zodat je bij een gegeven situatie een handvol mogelijke hebt om uit te kiezen. Zorg dat je al je doen en laten kan verantwoorden tegenover een rechter. Wees oprecht en eerlijk maar pik niet alles. Samen sta je sterker. Maar alweer, eerst juridisch advies inwinnen.
Zorg ook dat je zoveel mogelijk op papier hebt. Een vraag voor je arbeidsrechtadviseur zou zijn, hoe bewijs je, of maak je tenminste aannemelijk, voor de rechter dat de baas deze truukjes uithaalt? Mischien getuigenverslagen (op papier--niet op kantoor uitwerken, doe dat thuis!) van heel de afdeling?
Ben je onderdeel van een klein wereldje, dan ken je wellicht al mensen bij andere bedrijven in dezelfde sector, dus is het zaak ze persoonlijk (of per telefoon, of fax, of brief--alles behalve email) bij te kletsen (niet om op de baas af te geven of uit te huilen, gewoon redelijk neutraal jouw kant van het verhaal vertellen), excuses maken voor de problemen als ze daardoor getroffen geworden zijn, en voorzichtig informeren of ze van andere open posities in het wereldje op de hoogte zijn, danwel die willen doorgeven als ze er van horen.
In een klein wereldje komt woord dat de arbeidssfeer bij dit bedrijf verpest is ook door, goede mensen zijn zeldzaam dus als je je professioneel gedraagt ben je alleen maar waardevoller; en dan krijgen de klanten ook vrij snel door dat dit bedrijf rot is en beter gemeden kan worden. Dat soort pesttruuks zijn zo prima op de kop te zetten. Maar dan moet je dus wel zelf het initiatief nemen en niet als een kikker in een pan tot gaargekookt blijven zitten.
Veel problemen blijken ineens een stuk minder onoplosbaar als je het juiste perspectief erbij zoekt. Bijvoorbeeld: Als het echt niet anders kan, secretaressewerk is ook wel in een andere branche te doen. Desnoods met de hele afdeling opstappen en een freelance secretaressebedrijf opzetten, ik noem maar iets wilds. De grootste straf voor de vervelende manager is wellicht dat jullie zonder hem wel succes hebben. Dus ga daar voor.