Banken mogen het betaalverkeer van hun klanten niet zomaar voor gepersonaliseerde reclame gebruiken, zo laat de Autoriteit Persoonsgegevens vandaag weten. Onlangs kwam ING in het nieuws omdat het klanten op basis van hun betaalverkeer advertenties voor ING-producten gaat tonen. Naar aanleiding van het nieuws namen veel mensen contact op met de Autoriteit Persoonsgegevens.
"Zij maken zich zorgen over de plannen van een bank die hun betaalgegevens wil gebruiken voor reclame", aldus de privacytoezichthouder. Die zegt over aanwijzingen te beschikken dat meer banken betaalgegevens van klanten voor direct marketing-doeleinden verwerken. De onrust onder bankklanten is aanleiding voor de Autoriteit Persoonsgegevens om de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) een brief te sturen. In deze brief staan de spelregels voor banken als zij de betaalgegevens van klanten voor andere doeleinden willen gebruiken dan oorspronkelijk de bedoeling was toen de klant een rekening opende.
"Betaalgegevens geven zo’n beetje een compleet beeld van iemands leven: waaraan besteed je je geld, van welke verenigingen ben je lid, met wie ga je om, welke patronen zijn zichtbaar? Daarom vindt de AP het belangrijk de bankensector te wijzen op de privacyregels", zegt Katja Mur, bestuurslid van de de Autoriteit Persoonsgegevens. Banken worden dan ook opgeroepen om goed te kijken naar hun beleid rond direct marketing.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.