image

Grapperhaus ziet niets in decryptiebevel voor verdachten

donderdag 4 juli 2019, 15:52 door Redactie, 22 reacties

Minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid ziet niets in het invoeren van een decryptiebevel voor verdachten, zoals het CDA wil. Dat heeft de minister in voortgangsbrief over de aanpak van online seksueel kindermisbruik laten weten. In maart vond er een algemeen overleg plaats over kindermisbruik.

Daarin kwam ook het decryptiebevel voor verdachten aan bod. "De rechtbank heeft geoordeeld dat de politie een duim van een verdachte mag gebruiken voor de ontgrendeling van een telefoon, maar wij vinden dat eigenlijk niet genoeg. Ik denk dat zeker wanneer we seksueel misbruik en kinderpornografie willen aanpakken, er meer nodig is", aldus CDA-Kamerlid Van Toorenburg in het overleg.

Ze wilde een motie indienen die verdachten verplicht mee te werken aan het ontsleutelen van gegevensdragers. "Ik wil dat onder hele strikte voorwaarden iemand kan worden gedwongen - dat wil ik niet met waterboarding doen, maar wel met dwang - om zijn wachtwoord af te geven om te kijken of middels die computer uiteindelijk bewijs kan worden gevonden over de verblijfplaats van een kind, om een kind te ontzetten, alleen onder die omstandigheden", voegde Van Toorenburg toe.

Minister Grapperhaus liet weten dat hij het invoeren van een ontsleutelplicht zou onderzoeken als Van Toorenburg haar motie introk, wat het CDA-Kamerlid ook deed. Vandaag laat de minister weten dat hij net als zijn voorgangers niets ziet in het invoeren van een decryptiebevel voor verdachten (pdf). Er zijn nog steeds juridische en praktische bezwaren tegen een ontsleutelplicht.

"Ten eerste is het decryptiebevel moeilijk te verenigen met het nemo teneturbeginsel (het recht van een verdachte om zichzelf niet te belasten)", laat Grapperhaus in een verdere toelichting weten (pdf). Daarnaast kunnen verdachten zeggen dat ze hun wachtwoord zijn vergeten en zal het lastig zijn om te bewijzen dat dit niet zo is. Een andere mogelijkheid is dat de verdachte wel een wachtwoord verstrekt, maar dit alleen toegang tot een bepaald deel van het versleutelde systeem geeft, waarin alleen 'onschuldige' bestanden zitten.

Daarmee voldoet de verdachte aan het decryptiebevel, terwijl de incriminerende bestanden kunnen worden opgeslagen in het zogenaamde 'hidden volume' van het geautomatiseerd werk, merkt Grapperhaus op. Zowel het Openbaar Ministerie als de politie herkennen zich volgens de minister in deze bezwaren en hebben ook geen wens om een decryptiebevel te introduceren.

Grapperhaus stelt verder dat de Wet computercriminaliteit III manieren biedt om toch toegang tot versleutelde gegevens te krijgen. Hierdoor kunnen politie en justitie het systeem van een verdachte op afstand heimelijk binnendringen. Bij de evaluatie van deze bevoegdheid zal dan ook worden gekeken of die in voldoende mate doeltreffend en effectief is, onder andere bij het verkrijgen van toegang tot versleutelde gegevens.

Reacties (22)
04-07-2019, 16:16 door Anoniem
Zo zie je maar weer, de roverheid houdt criminelen en perverse figuren niet tegen.
Controleren van de eerlijke werkenden heeft hun prioriteit.
04-07-2019, 16:28 door Anoniem
Eerste keer ooit dat Grapperhaus niet happig is op een overduidelijk privacy schendende maatregel. Zal vast zelf wel wat "incriminerende" bestandjes op zn pc hebben staan.

"Daarmee voldoet de verdachte aan het decryptiebevel, terwijl de incriminerende bestanden kunnen worden opgeslagen in het zogenaamde 'hidden volume' van het geautomatiseerd werk, merkt Grapperhaus op."

Kent er verdacht veel van...
04-07-2019, 16:58 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem: Zo zie je maar weer, de roverheid houdt criminelen en perverse figuren niet tegen.
Controleren van de eerlijke werkenden heeft hun prioriteit.
Pfffft, ik wordt zo ontzettend moe van dit soort trollen...
Ga toch op Geenstijl zitten jammeren man. "Roverheid" zooooo vermoeiend. Bah!
04-07-2019, 17:14 door Anoniem
Als je dom genoeg bent om een fysieke vergrendeling zoals een duim te gebruiken.

Dan moet je er rekening mee houden dat je fysiek gedwongen zult worden om je apparaat te ontgrendelen.

Met een wachtwoord heb je plausible deniability dat je je wachtwoord bent vergeten.

Met een fysieke vergrendeling heb jij geen plausible deniability.
04-07-2019, 18:32 door Anoniem
"Ik wil dat onder hele strikte voorwaarden iemand kan worden gedwongen - dat wil ik niet met waterboarding doen, maar wel met dwang - om zijn wachtwoord af te geven om te kijken of middels die computer uiteindelijk bewijs kan worden gevonden over de verblijfplaats van een kind, om een kind te ontzetten, alleen onder die omstandigheden", voegde Van Toorenburg toe.
En daar istie dan, het ultieme argument: "Voor De Kinderen". Maar Natuurlijk, Van Trollenburg.

In welke gevallen gaat een verdachte verplichten iets te ontsleutelen de verblijfplaats van een kind opleveren die diezelfde verdachte niet ook gewoon had kunnen vertellen? Oftewel, hoe is dit argument ook maar een klein beetje meer, het allerkleinste meer, dan het allergoedkoopste emotieve politicagezwam?

(Dit soort bullshit is Ursula "Zensursula" von der Leyen ook berucht om, dus dat wordt nog leuk in Eurocratistan.)
04-07-2019, 18:34 door Anoniem
Door Wrebra:
Door Anoniem: Zo zie je maar weer, de roverheid houdt criminelen en perverse figuren niet tegen.
Controleren van de eerlijke werkenden heeft hun prioriteit.
Pfffft, ik wordt zo ontzettend moe van dit soort trollen...
Ga toch op Geenstijl zitten jammeren man. "Roverheid" zooooo vermoeiend. Bah!
Awww, staat er iets wat je niet bevalt? Je hoeft het niet te lezen. Je kan natuurlijk ook zelf een stekkie zoeken waar ze alleen maar blij zijn met de overheid ofzo. De joop mischien? Die bestaan bij de gratie van belastinggeld, dus gegarandeerd gesaneerde meningkjes.
04-07-2019, 19:19 door Anoniem
Door Wrebra:
Pfffft, ik wordt zo ontzettend moe van dit soort trollen...
Ga toch op Geenstijl zitten jammeren man. "Roverheid" zooooo vermoeiend. Bah!

Helemaal mee eens! Dit hele platform wordt verziekt door dit soort complotdenkertjes.
Pleit er een minister eens een keer vóór een privacy beschermende maatregel, is het weer niet goed.
Geenstijl is waar je dan thuis hoort.
04-07-2019, 20:41 door Anoniem
Door Wrebra:
Pfffft, ik wordt zo ontzettend moe van dit soort trollen...
Ga toch op Geenstijl zitten jammeren man. "Roverheid" zooooo vermoeiend. Bah!

Ja dat "roverheid" word ik ook moe van. Denk dat ik een tempermonky scripje ga maken die een regex doet en het aanpast of de reactie verbergt.

On topic:
Als ze alleen een duim mogen gebruiken, heeft dat niet veel zin denk ik. Mijn telefoon is niet te ontgrendelen met m'n duim. Dus het is eigenlijk inderdaad niet genoeg, de vingers zouden er bij moeten. Maar er zijn opties om heel snel, via een shortcut of hardware button combi, de biometrische inlog methodes uit te schakelen en dat de telefoon om een pin of passphrase vraagt. Dit zit zowel standaard in iOS als in Android.
04-07-2019, 20:48 door Anoniem
Nemo tenetur se ipsum accusare (zwijgrecht) is een recht dat geldt voor elke Europese rechtstaat.
Dat het CDA er (weer) mee komt aanzetten, nu voor de tweede keer, vind ik gewoon zorgelijk en ook verwerpelijk.

Sinds wanneer hebben verdachten opeens geen rechten meer CDA? Ga u schamen!
04-07-2019, 20:55 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Wrebra:
Pfffft, ik wordt zo ontzettend moe van dit soort trollen...
Ga toch op Geenstijl zitten jammeren man. "Roverheid" zooooo vermoeiend. Bah!
Helemaal mee eens! Dit hele platform wordt verziekt door dit soort complotdenkertjes.
Pleit er een minister eens een keer vóór een privacy beschermende maatregel, is het weer niet goed.
Geenstijl is waar je dan thuis hoort.
Als je Geenstijl zelf zou lezen dan weet je dat dat niet waar is. Met andere woorden, jullie strooien met vooroordelen.
05-07-2019, 08:13 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Wrebra:
Pfffft, ik wordt zo ontzettend moe van dit soort trollen...
Ga toch op Geenstijl zitten jammeren man. "Roverheid" zooooo vermoeiend. Bah!

Helemaal mee eens! Dit hele platform wordt verziekt door dit soort complotdenkertjes.
Pleit er een minister eens een keer vóór een privacy beschermende maatregel, is het weer niet goed.
Geenstijl is waar je dan thuis hoort.

Volgens mij bepaal ik zelf wel wat ik post. Een eigen mening.
Uw mening van iedereen DNA afnemen geen bezwaar, perverse figuren hoeven niet mee te werken aan een decryptie bevel.
9 % belasting op groente en fruit, Grote bedrijven, geen winstbelasting.
Zo kan ik heel lang doorgaan, is uw goed recht om het daar mee eens te zijn. Uw mening respecteer ik.
05-07-2019, 10:03 door Anoniem
Door Anoniem: Eerste keer ooit dat Grapperhaus niet happig is op een overduidelijk privacy schendende maatregel. Zal vast zelf wel wat "incriminerende" bestandjes op zn pc hebben staan.

"Daarmee voldoet de verdachte aan het decryptiebevel, terwijl de incriminerende bestanden kunnen worden opgeslagen in het zogenaamde 'hidden volume' van het geautomatiseerd werk, merkt Grapperhaus op."

Kent er verdacht veel van...

Misschien heb je nog niet bedacht dat er enige tijd is gegaan over de vraag en het antwoord.
Zou je misschien kunnen bedenken dat hij serieus informatie heeft ingewonnen?
Dat is vadst beter dan kletsen uit je nek
05-07-2019, 11:31 door Anoniem
Wat betekent Grapperhaus eigenlijk?
05-07-2019, 18:33 door [Account Verwijderd]
Door Wrebra:
Door Anoniem: Zo zie je maar weer, de roverheid houdt criminelen en perverse figuren niet tegen.
Controleren van de eerlijke werkenden heeft hun prioriteit.
Pfffft, ik wordt zo ontzettend moe van dit soort trollen...
Ga toch op Geenstijl zitten jammeren man. "Roverheid" zooooo vermoeiend. Bah!

Vermoeiend? Kop op joh! Schertsfiguren zijn niet vermoeiend, maar totaal lachwekkend. Het wil er bij deze onnozelaars maar niet in dat zij een onderdeel zijn van de overheid. O-ver-heid!
Kun je ze niet kwalijk nemen want zij snappen geen biet van het begrip samenleving. Eigenlijk zouden die types het stemrecht ontnomen moeten worden want in het stemhokje bakken zij er nog geen zandtaartje van. Maar hoogstwaarschijnlijk is dat niet nodig want stemmen doen zij nooit; willen zij nooit, weten misschien zelfs niet hoe een rood potlood vastgehouden moet worden, maar.... wèl kakelen achteraf als een kip zonder kop dat alles niet deugt behalve zijzelf, want zij zijn zóó goed. (uche uche, ahum ja...)
Hier is er een die het heeft over de werkenden en die zijn dan ook nog eerlijk. Woef woef!
Om je te bescheuren!
Hoe zit het dan met 65+ers? Feitelijk werken die niet meer, Dus die zijn van de ene op de andere dag crimineel geworden? Zoals mijn buurman (71 jaar) die nu elke dag in zijn volkstuintje krakend van de arthrose boontjes en kersen gaat plukken?
Los van deze zotteklap dan nog: Of er tussen de werkenden geen perverse of criminele figuren aanwezig zijn. Je zou ze de kost moeten geven die een onbesproken maatschappelijk engagement als dekmantel gebruiken om de vuilste zaakjes onder de radar te houden. Brrr!
Hoe bekrompen kun je het verzinnen? Eh ja... wèl als je nog niet weet dat je overheid schrijft zonder een r. Dus geen roverheid maar overheid (2e klas Nederlands lagere school was blijkbaar al niet meer besteed aan deze hansworsten)
06-07-2019, 05:57 door Anoniem
Door Pawnheart:
Door Wrebra:
Door Anoniem: Zo zie je maar weer, de roverheid houdt criminelen en perverse figuren niet tegen.
Controleren van de eerlijke werkenden heeft hun prioriteit.
Pfffft, ik wordt zo ontzettend moe van dit soort trollen...
Ga toch op Geenstijl zitten jammeren man. "Roverheid" zooooo vermoeiend. Bah!

Vermoeiend? Kop op joh! Schertsfiguren zijn niet vermoeiend, maar totaal lachwekkend. Het wil er bij deze onnozelaars maar niet in dat zij een onderdeel zijn van de overheid. O-ver-heid!
Kun je ze niet kwalijk nemen want zij snappen geen biet van het begrip samenleving. Eigenlijk zouden die types het stemrecht ontnomen moeten worden want in het stemhokje bakken zij er nog geen zandtaartje van. Maar hoogstwaarschijnlijk is dat niet nodig want stemmen doen zij nooit; willen zij nooit, weten misschien zelfs niet hoe een rood potlood vastgehouden moet worden, maar.... wèl kakelen achteraf als een kip zonder kop dat alles niet deugt behalve zijzelf, want zij zijn zóó goed. (uche uche, ahum ja...)
Hier is er een die het heeft over de werkenden en die zijn dan ook nog eerlijk. Woef woef!
Om je te bescheuren!
Hoe zit het dan met 65+ers? Feitelijk werken die niet meer, Dus die zijn van de ene op de andere dag crimineel geworden? Zoals mijn buurman (71 jaar) die nu elke dag in zijn volkstuintje krakend van de arthrose boontjes en kersen gaat plukken?
Los van deze zotteklap dan nog: Of er tussen de werkenden geen perverse of criminele figuren aanwezig zijn. Je zou ze de kost moeten geven die een onbesproken maatschappelijk engagement als dekmantel gebruiken om de vuilste zaakjes onder de radar te houden. Brrr!
Hoe bekrompen kun je het verzinnen? Eh ja... wèl als je nog niet weet dat je overheid schrijft zonder een r. Dus geen roverheid maar overheid (2e klas Nederlands lagere school was blijkbaar al niet meer besteed aan deze hansworsten)
Dat u de moeite voor een reactie neemt, bedankt hoor. Teveel eer. Zou alleen mijn post wat beter lezen.
Maar dat is waarschijnlijk niet besteed aan werknemertjes van de roverheid. Die zijn verheven.
06-07-2019, 09:47 door Anoniem
"Ze wilde een motie indienen die verdachten verplicht mee te werken aan het ontsleutelen van gegevensdragers. "Ik wil dat onder hele strikte voorwaarden iemand kan worden gedwongen - dat wil ik niet met waterboarding doen, maar wel met dwang - om zijn wachtwoord af te geven om te kijken of middels die computer uiteindelijk bewijs kan worden gevonden over de verblijfplaats van een kind, om een kind te ontzetten, alleen onder die omstandigheden", voegde Van Toorenburg toe."

De zotheid van en dergelijke motie behoeft verder niet meer te worden onderbouwd, want anders ontstaat de indruk dat men dit serieus neemt. En dat alles om stemmen te winnen, wanhopiger kan het nauwelijks.
06-07-2019, 10:38 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem:
Door Pawnheart, 05-07-2019,18:33 uur:
Door Wrebra:
Door Anoniem: Zo zie je maar weer, de roverheid houdt criminelen en perverse figuren niet tegen.
Controleren van de eerlijke werkenden heeft hun prioriteit.
Pfffft, ik wordt zo ontzettend moe van dit soort trollen...
Ga toch op Geenstijl zitten jammeren man. "Roverheid" zooooo vermoeiend. Bah!

Vermoeiend? Kop op joh! Schertsfiguren zijn niet vermoeiend, maar totaal lachwekkend. Het wil er bij deze onnozelaars maar niet in dat zij een onderdeel zijn van de overheid. O-ver-heid!...etc.
Dat u de moeite voor een reactie neemt, bedankt hoor. Teveel eer. Zou alleen mijn post wat beter lezen.
Maar dat is waarschijnlijk niet besteed aan werknemertjes van de roverheid. Die zijn verheven.

Algemeen:
Mijn post van gisteren, 05-07-2019,18:33 uur, vergat ik af te sluiten met de mededeling dat als reactie volgt: Twee inhoudsloze regeltjes met de suggestie dat ik beter moet lezen en de suffige opmerking werknemertje(s) van de r....heid

Wel, Hoe voorspelbaar kan het toch zijn: daarvan akte hierboven :-)

Nog een prettige dag verder!
Het wordt 24° C. en vanavond hebben wij een bui hier of daar, met een wassende maan.
06-07-2019, 14:39 door Anoniem
De Roverheid laat weer eens zien totaal onkundig te zijn op twee belangrijke gebieden. De indiener van het CDA begrijpt niets van de elementaire beginselen van een rechtstaat. Minister Gabberhouse doet te minste nog een poging.
Wat hier vergeten wordt is dat het onmogelijk is om aan te tonen dat een bitreeks versleutelde informatie representeert.
Een USB stick die geen enkel bestand bevat, zelfs niet geformateerd is en waarop dus de bits volkomen willekeurig 0 of 1 representeren (of hoog/laag danwel boven onder magnetisatie drempelwaarde etc.) is niet te onderscheiden van een USB stick geheel gevuld met versleutelde bestanden.
Het is onmogelijk te bewijzen dat je een versleuteld bericht in handen hebt behalve door het te ontsleutelen.
Dit soort elemantaire zaken gaan geheel boven de pet van regering en parlement. Zeer zeer zorgelijk.
08-07-2019, 15:10 door Anoniem
Eerste keer ooit dat Grapperhaus niet happig is op een overduidelijk privacy schendende maatregel. Zal vast zelf wel wat "incriminerende" bestandjes op zn pc hebben staan.

Gaap. Slaapverwekkend.

De Roverheid laat weer eens zien totaal onkundig te zijn op twee belangrijke gebieden.

Nee, jij laat zien dat je een kinderachtig figuur bent.
09-07-2019, 12:59 door Anoniem
Door Anoniem: "Ze wilde een motie indienen die verdachten verplicht mee te werken aan het ontsleutelen van gegevensdragers. "Ik wil dat onder hele strikte voorwaarden iemand kan worden gedwongen - dat wil ik niet met waterboarding doen, maar wel met dwang - om zijn wachtwoord af te geven om te kijken of middels die computer uiteindelijk bewijs kan worden gevonden over de verblijfplaats van een kind, om een kind te ontzetten, alleen onder die omstandigheden", voegde Van Toorenburg toe."

De zotheid van en dergelijke motie behoeft verder niet meer te worden onderbouwd, want anders ontstaat de indruk dat men dit serieus neemt. En dat alles om stemmen te winnen, wanhopiger kan het nauwelijks.

Wat ik me af vraag is waarom iemand die zo naief is om te denken dat een decryptie verplichting zou kunnen leiden tot het vinden van een verblijfplaats van een kind niet een "verplichting tot het melden van de verblijfplaats van een kind wet" maakt

Dat ze zo moeilijk doen en zoiets breeds maken doet mij toch vermoeden dat er stiekum meer achter zit.
10-07-2019, 09:48 door Anoniem
ik gebruik altijd de knokkel van mijn gestrekte middelvinger om mijn apparaten te ontgrendelen.

Ik post voor deze ene keer maar eens anoniem. :-D
14-07-2019, 09:20 door potshot
Door Anoniem: Zo zie je maar weer, de roverheid houdt criminelen en perverse figuren niet tegen.
Controleren van de eerlijke werkenden heeft hun prioriteit.
rot toch op,als grapperhaus er WEL voorstander van zou dan zou je daar weer over gaan mekkeren..
'roverheid wil alles en iedereen controleren en weten'.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.