Door karma4: Uit onderzoek van de ICO blijkt dat door slechte beveiligingsafspraken bij het bedrijf betaalkaart-, reis- en adresgegevens konden worden gestolen. Naar aanleiding van het onderzoek heeft British Airways verschillende beveiligingsverbeteringen doorgevoerd. British Airways heeft 28 dagen om beroep aan te tekenen en laat aan de BBC weten dat het dit ook zal doen.
Dat beroep is logisch en ik vermoed dat de ICO bij de rechter nat zal gaan.
Ik zie nergens een bewijsvoering van opzettelijke nalatigheid. Dat er ingebroken wordt, dat kan gebeuren.
Als het slachtoffer daarna beboet dat hij de boel maar beter had moeten beveiligen is disproportioneel en onhoudbaar.
Schuld hoort bewezen te worden met een gedegen onderbouwing.
Als deze inbraak zoiets teweeg brengt hoort het ook bij de banken met alle skimming en pishing te gebeuren.
Opzettelijke nalatigheid is niet van belang. Artikel 32 GDPR (https://gdpr-info.eu/art-32-gdpr/) zegt: "Taking into account the state of the art, the costs of implementation and the nature, scope, context and purposes of processing as well as the risk of varying likelihood and severity for the rights and freedoms of natural persons, the controller and the processor shall implement appropriate technical and organisational measures to ensure a level of security appropriate to the risk, ..."
De ICO heeft op het datalek gereageerd met een onderzoek, conform de onderzoekende bevoegdheden die ze hebben krachtens artikel 58 lid 1 GDPR (https://gdpr-info.eu/art-58-gdpr/). Deze bevoegdheden geven ze het recht op het hele hebben en houwen van de beveiliging, en die zullen ze dus binnenstebuiten hebben gekeerd. Uit de zinsnede: "The ICO’s investigation has found that a variety of information was compromised
by poor security arrangements at the company, ..." blijkt dat de ICO vervolgens uit dit onderzoek een overtreding van artikel 32 GDPR heeft geconstateerd.
Wel is het zo dat de hoogte van de boete mede kan worden bepaald door de vraag of de overtreding alleen maar een overtreding was, of ook nog een keer nalatig of bewust (artikel 83).
Door Anoniem: Allemaal leuk en aardig, maar wie krijgt dat geld van de boete? 200M/500K = 400 euro voor iedere benadeelde klant? of zijn het juist die klanten/personeel die mogen boeten door hogere ticketprijzen en geen loongroei..
Het geld van de boete gaat terug naar de staat. Maar er is een addertje onder het gras. Artikel 79 geeft betrokkenen het recht zelf ook een rechtszaak te starten en artikel 80 om zich te laten vertegenwoordigen. Een fenomeen in de UK zijn de advocatenbureaus die zich specialiseren in claims op basis van een no win, no fee basis. Met een oordeel van de ICO in de hand dat BA in overtreding is (waarbij overigens opgemerkt dat de uitspraak nog niet definitief is, ICO is van plan de kans op wederhoor te geven en verzoekt bovendien om advies van de collega-autoriteiten conform artikel 60 lid 2 GDPR), bestaat de kans dat deze zich op de zaak gaan storten. Dat is vermoedelijk ook de reden dat BA in beroep wil gaan.
Maar ook die stap is riskant. Als de rechter de uitspraak handhaaft, heb je een gerechtelijk vonnis op je record tegenover een oordeel van de ICO. Bovendien kan het zijn dat details van de fouten en/of professionele opinies van de ICO publiek bekend worden (en dus ook voor de genoemde advocatenbureaus). Tot slot, ICO neigt er in het voorlopige oordeel toe om artikel 83 lid 2f toe te passen en de medewerking als verzachtende omstandigheid mee te rekenen. Maar als je bij een kans op wederhoor de BBC vertelt dat je een rechtszaak gaat aan wil spannen, in hoeverre gaat die vlieger dan nog op?