Het kabinet ziet een digitale kluis waarin burgers hun persoonsgegevens bij de overheid kunnen beheren, zoals D66 en de VVD vorig jaar voorstelden, niet zitten. Dat heeft staatssecretaris Knops van Binnenlandse Zaken aan de Tweede Kamer laten weten.
Gegevens van burgers bevinden zich op dit moment op allerlei plekken binnen de overheid en het kan voorkomen dat verschillende overheidsinstanties verschillende gegevens van mensen hebben. De digitale "kluis" moest deze versnippering tegengaan en fouten voorkomen. Doordat burgers de kluis zelf beheerden zouden opgeslagen gegevens namelijk ook kloppen, aldus D66 en de VVD.
De digitale kluis was onderdeel van een groter plan. De twee partijen wilden namelijk een online identiteit voor elke Nederlander. De online identiteit moest niet alleen als identificatiemiddel dienen, het moest de overheid ook de mogelijkheid bieden om mensen te bereiken als fysieke post niet aankomt. De overheid zou dan namelijk ook over een digitaal contactadres beschikken.
Het kabinet ziet het plan niet zitten. Een digitale kluis met een verzameling basisgegevens waarover de burger de zeggenschap heeft noemt het kabinet geen realistische optie. Burgers kunnen het verstrekken van hun gegevens aan een overheidsinstantie namelijk niet weigeren. Daarnaast zijn er via de AVG al waarborgen dat de overheid niet meer gegevens gebruikt dan nodig is, aldus het kabinet. Ook het voorkomen dat beschikbare basisgegevens opnieuw worden opgevraagd is al wettelijk geregeld.
Tevens stelt het kabinet dat de invoering van een digitale kluis zeer forse ingrepen in bestaande informatiesystemen, gegevensinfrastructuur, werkprocessen en organisatie van de overheid vergt. Om burgers meer regie over hun gegevens te geven is een online identiteit of digitale kluis niet nodig, zo staat in een beleidsbrief over Regie op gegevens. "Grote ingrepen in de wetgeving, de informatie-infrastructuur of de verantwoordelijkheidsverdeling, zoals de inrichting van een digitale kluis, zijn hiervoor niet nodig, en daarom met het oog op de risico's en een efficiënte inzet van schaarse middelen ook niet wenselijk."
Wat betreft de invoering van een online identiteit wil het kabinet MijnOverheid verder doorontwikkelen dan met een aparte oplossing te komen. Dit moet uiteindelijk het "persoonlijke domein" van de burger worden die via zijn BSN zijn eigen persoonlijke gegevens kan inzien, corrigeren en digitaal kan delen, berichten van de overheid kan ontvangen, contactgegevens en identiteitsmiddelen kan beheren en machtigingen kan verstrekken, wijzigen en intrekken.
"Door het bestaande portaal www.digid.nl te integreren in MijnOverheid, nieuwe functionaliteiten (voor attenderingen, contactgegevens en machtiging) toe te voegen, en de bestaande mogelijkheden voor regie op MijnOverheid uit te breiden, heeft de burger met de combinatie van BSN, DigiD/eID en MijnOverheid-account een herkenbare eigen identiteit in zijn (digitale) relatie met de overheid", aldus het kabinet.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.