De apps van de Telegraaf en ParkMobile blijken grote hoeveelheden locatiedata van hun gebruikers op te slaan, zo laat onderzoek van Brandpunt+ zien. Tevens bleek de app van Nu.nl toch locatiegegevens te bewaren, terwijl het beweert dit niet te doen. Voor het onderzoek werden 30 van de populairste Nederlandse iPhone-apps onderzocht. Negentien apps vragen niet om de locatiegegevens, elf doen dit wel.
Marktplaats, NS en 9292 vragen wel om locatiegegevens, maar slaan die niet op. De data wordt alleen lokaal gebruikt. Acht van de elf apps bewaren alleen de laatste plek waar de gebruiker gezien is. Dit is volgens de onderzoekers een tussenweg, omdat gebruikers niet veel privacy opgeven maar wel locatiegebonden pushberichten kunnen ontvangen.
De apps van de Telegraaf en ParkMobile verzamelen wel op grote schaal de locatiegegevens van gebruikers. De Telegraaf-app doet dit over een periode van twee maanden op de ene telefoon 268 keer en bij het andere toestel 376 keer. Soms wordt er gemeten op stadsniveau, andere keren nauwkeuriger. ParkMobile slaat elke maand gemiddeld tussen de 40 en 50 keer locaties op.
Mogelijk overtreedt de Telegraaf Media Groep (TMG) de privacywetgeving met het op grote schaal opslaan van locatiegegevens. "Bij ParkMobile kan ik me nog voorstellen dat er een valide reden is voor het opslaan van deze gegevens", zegt Eelco Herder, universitair docent aan de Nijmeegse Radboud Universiteit. "Bij Telegraaf weet ik dat niet zo zeker. Voor het analyseren van leesgedrag of gepersonaliseerde advertenties heb je geen half jaar aan locatiedata nodig."
TMG laat in een reactie weten dat de verzamelde locatiegegevens worden gebruikt voor analysedoeleinden, security en het tonen van gepersonaliseerde advertenties en lokale content. De mate waarin dit gebeurt hangt af van de instellingen van het mobiele apparaat. Verder stelt TMG dat het de gegevens 13 maanden voor deze doeleinden bewaart en dat het dit een redelijke termijn vindt.
De gegevens die TMG verzamelt worden ook met andere bedrijven gedeeld. Zo deelt het bedrijf de locatiedata van gebruikers met NLProfiel, een samenwerkingsverband met Sanoma, de Persgroep en RTL. Daarnaast hebben partijen die zich specialiseren in persoonlijke reclame er toegang toe. Het gaat onder andere om het Amerikaanse bedrijf Cxens. Volgens marktonderzoekbureau GfK is de Telegraaf-app op 11 procent van de Nederlandse telefoons geïnstalleerd.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.