ING stopt volgend jaar met het gebruik van de TAN-code, maar een exacte einddatum heeft de bank nog niet. Vorig jaar kondigde de bank aan dat het na 30 jaar ging stoppen met het gebruik van TAN-codes om bankzaken te regelen. In plaats daarvan kunnen klanten de bankieren app of de ING Scanner gebruiken.
Vorige maand liet de Consumentenbond nog weten dat het diverse klachten van ING-klanten had ontvangen die nog geen scanner hadden gekregen. De klachten gingen over de onduidelijkheid wanneer klanten de scanner nu precies krijgen of moeten aanvragen en dat ING klanten herhaaldelijk probeert over te halen om de app voor mobiel bankieren te gebruiken.
In een brief aan klanten stelt ING dat ze vóór 15 juni een ander bevestigingsmiddel moeten regelen om gebruik te kunnen blijven maken van Mijn ING. Klanten dachten daardoor dat de bank per deze datum ook zou stoppen met de papieren TAN-codes, maar dat is niet het geval. "De datum van 15 juni is genoemd in een brief aan klanten die nog een TAN-lijst gebruiken als datum om een keuze te gaan maken en is niet de einddatum waarop we stoppen met de TAN-code", aldus een woordvoerster van ING tegenover Security.NL.
De bank benadrukt dat er nog dit jaar met de papieren TAN-lijst wordt gestopt, maar een exacte datum wordt niet gegeven. Iets wat de bank ook aan klanten communiceert. In de loop van 2020 wordt ook gestopt met de TAN-code per sms, maar wederom is er geen exacte datum. "Nadat alle klanten met een TAN-lijst een keuze hebben gemaakt, beginnen we in het najaar met het uitnodigen van de klanten die een TAN-code per sms gebruiken om een keuze te maken. Klanten krijgen wederom vanzelf bericht hierover in Mijn ING."
De bank stelt dat het uitfaseren stap voor stap gebeurt. "Omdat we begrijpen dat dit voor een deel van onze klanten een grote verandering is", zo laat de woordvoerster weten.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.