image

NS verwacht ingrijpende aanpassingen voor reizen met bankpas

dinsdag 23 juli 2019, 11:50 door Redactie, 17 reacties

De NS verwacht dat er ingrijpende technische aanpassingen nodig zijn om reizen met alleen bankpas of creditcard mogelijk te maken, zo heeft de vervoerder laten weten na een test. Van 19 januari tot 19 juli organiseerde de NS een test waarbij deelnemers tussen Leiden en Den Haag konden in- en uitchecken met hun eigen contactloze bankpas of creditcard. Zo'n driehonderd reizigers deden aan de test mee.

"Het aantal aanmeldingen overtrof de verwachtingen en zorgde voor meer dan voldoende transacties voor een betrouwbaar testresultaat", aldus de NS. De vervoerder stelt dat de proef heeft laten zien dat de gebruikte techniek werkt. De resultaten van de proef worden nu gebruikt om te kijken wat er nodig is om reizen met de betaalkaart in te voeren. "Hiervoor zijn de komende jaren ingrijpende technische aanpassingen nodig bij alle vervoersbedrijven, bij Translink en bij de banken", laat de NS verder weten.

Onlangs maakte staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat bekend dat het de bedoeling is om de OV-chipkaart uiteindelijk in 2023 door nieuwe betaalwijzen te vervangen. "Het is een duur systeem waarvan de technische ondersteuning in de toekomst onzeker is en bovendien draait op een eigen standaard waardoor andere betaalmiddelen (zoals een bankpas) dan de OV-chipkaart niet gebruikt kunnen worden voor betalingen in het OV", zo schreef ze in een brief aan concessieverleners en -houders.

Als het aan Van Veldhoven ligt worden de nieuwe betaalwijzen in 2021 landelijk geïntroduceerd, zodat de techniek achter de OV-chipkaart uiterlijk in 2023 kan worden uitgezet.

Reacties (17)
23-07-2019, 12:21 door Anoniem
Dit is echt vragen om ellende. Hoewel technisch werkend, is die hele OV-chipkaart een gedrocht van een project. Hierbij wat achtergrondinformatie.

De OV-chipkaart is ingevoerd vanwege het niet bekend zijn van de juiste verdeelsleutel voor de inkomsten van de OV-strippenkaart. Op vele plekken kon je zo'n strippenkaart aanschaffen, maar het was niet goed duidelijk welke vervoerder welk deel uit de inkomstenpot kreeg. Men wilde een mogelijkheid hebben om beter zicht te krijgen op hoeveel reizigers er met welke vervoerder reden. Dat werd dus de OV-chipkaart.

Na de invoering van de OV-chipkaart werd het geld anders verdeeld en zijn daardoor een aantal vervoerders rijker geworden en een aantal andere armer. Dit is eigenlijk raar, gezien het feit dat geen enkele openbaar vervoerder rendabel draait. Iedere vervoerder is namelijk afhankelijk van subsidie vanuit de overheid om te kunnen blijven bestaan. De vervoerders die na de invoering van de OV-chipkaart rijker zijn geworden, zijn dat dus geworden doordat zij meer subsidie ontvangen dan zij eigenlijk nodig hebben om rond te kunnen komen. Dat zijn dus commerciele bedrijven die rijk worden met belastinggeld.

Omdat iedere openbaar vervoerder dus afhankelijk is van overheidssubsidie, kan je eigenlijk stellen dat de verdeelsleutel voor de OV-strippenkaart ook eigenlijk geen issue was. Openbaar vervoerders zijn verplicht om in een bepaalde regio openbaar vervoer aan te bieden. Ook in gebieden waar dat totaal niet rendabel is. Er zijn vele bussen die lijnen rijden waar af en toe maar een bejaarde instapt, maar voor die mensen is er moeilijk ander vervoer, dus moeten die lijnen blijven bestaan. Openbaar vervoer is geen luxe-goed. Het is een noodzakelijk iets. Het is onderdeel van de infrastructuur in dit land waarop de economie draait. Wellicht was het beter en goedkoper geweest om openbaar vervoerders te belonen voor prestatie (op tijd rijden, schonen voertuigen, goede service) in plaats van puur op aantal reizigers. In de randstad is dat laatste nou eenmaal makkelijker dan buiten de randstad. De inkomsten vanuit de OV-strippenkaart, aangevuld met subsidie en prestatiebeloning zou de inkomsten voor een openbaar vervoerder moeten zijn. Of anders gezegd, de inkomsten van de OV-strippenkaart moeten volledig naar de overheid gaan, die vervolgens daarmee de subsidie voor de OV-bedrijven betaalt. Dit moet centraal geregeld worden en niet via stadsregio's/gemeenten om gezeur tussen rijke en arme lagere overheden te voorkomen. Het oorspronkelijke probleem was van financieel organisatorische aard en dat heeft men proberen op te lossen met een technisch systeem.

Het OV-chipkaartsysteem is een duur systeem. De invoering heeft miljarden gekost en het onderhoud kost jaarlijks vele tientallen miljoenen euro's (als het niet meer is). Een vervoerder betaalt een groot deel van haar inkomsten aan onderhoud van dit systeem (ordegrootte 15%). Over deze kosten wordt ook nog vaak gelogen. Zo is de invoering duurder geweest dan menig vervoerder wil toegeven. Ook is het systeem er een die is opgezet vanuit de vervoerder, niet de reiziger. Het OV-chipkaartsysteem is het enige betaalsysteem in dit land waar je twee keer met betalen bezig bent. Bij inchecken en bij uitchecken. Dit is niet intuitief en resulteert in jaarlijks vele miljoenen aan vergeten-checkout-geld.

Om het de reiziger nog makkelijker te maken wordt vanuit de politiek af en toe geroepen dat er voor een rit via meerdere vervoerders maar 1 check-in en 1 check-out nodig (https://www.nu.nl/dit-wordt-het-nieuws/5962600/op-termijn-check-je-in-het-ov-maar-een-keer-in-en-een-keer-uit.html) zou moeten zijn. Iemand die vanuit Utrecht naar Zoetermeer rijdt, kan dat doen met, na een busritje naar Utrecht CS, een directe treinrit, maar ook via Rotterdam en dan met een bus naar Zoetermeer. Is alleen bij de eerste keer instappen en de laatste keer uitstappen een OV-chipkaarthandeling nodig, dan is het niet met zekerheid te zeggen met welke vervoerders gereden is. Wordt dit door de overheid daadwerkelijk doorgeduwd, dan eindigen we weer in de beginsituatie, waarbij we geen zekerheid hebben over de verdeelsleutel van de inkomsten van het OV-geld, maar we wel opgescheept zitten met een peperduur betaalsysteem. Ook maakt dit fraude heel makkelijk. In Zoetermeer check ik niet uit en vraag via www.ov-chipkaart.nl m'n geld terug met de melding dat ik na mijn busrit in Utrecht op Utrecht CS ben vergeten uit te checken. Het geeft hoe dan ook aan dat de politiek totaal geen benul heeft van wat de OV-chipkaart qua gebruik precies inhoudt.

En nu willen we al die complexiteit verder uitbreiden door bankpassen en mobiele telefoons erbij te betrekken. Dan heb je dus naast alle vervoerders, TLS, Thales, onderhoudspartijen, etc. ook nog eens banken en telecomproviders die hun plasje over het geheel willen doen. De mobiele telefoon is via NFC een directe vervanger van de OV-chipkaart, maar betalen via de bankpas werkt heel anders. Bij de OV-chipkaart staat het saldo op je kaart en kan het poortje de transactie afhandelen. Bij reizen via je bankpas gaat het om het saldo op je rekening en moet er dus contact gemaakt worden met een backoffice-systeem. Dat stelt hoge eisen aan de snelheid en beschikbaarheid van netwerkverbindingen en de achterliggende systemen. Lees het Cyber Securitybeeld Nederland 2019 (https://www.ncsc.nl/onderwerpen/cyber-security-beeld-nederland) en zie dat onze afhankelijkheid van complexe IT-systemen en de vele aanvalvectoren die deze complexiteit biedt, een serieuze bedreiging vormt voor de nationale veiligheid. Complexiteit is de grootste vijand van beveiliging en met deze uitbreiding wordt het hele OV-chipkaartsysteem onnodig nog complexer

Als je bekijkt welke hoeveelheid aan tijd, geld en moeite we stoppen in de mogelijkheid om een simpel bus- of treinritje te kunnen betalen, dan moeten we ons serieus afvragen waar we mee bezig zijn.
23-07-2019, 12:48 door Anoniem
Ik zou het nooit doen, maar als practisch veelreiziger is het geen gek idee. Namelijk, de ov-faalkaart is nu al uiterst onpractisch zonder graailicentie op je rekening, en dat betekent dat het ding permanent 50 euro van je in gijzeling heeft. Dan maar beter gelijk een bedrag van je bank afschrijven of door je kredietkaartmaatschappij laten voorschieten, en de faalhazen van TLS met hun faalkaart ertussenuit wippen.

Waarom de NS er technisch zo'n moeite mee zou hebben, ondanks dat ze dus al (jaren in dienst) + (jaren in ontwikkeling) = toch wel iets meer dan dertig jaar "ervaring" met electronische betaalgimmicks zouden moeten hebben? Omdat ze gezapig hebben zitten kijken hoe TLS de boel verprutst, en ze vonden dat wel best zo. Want net als TLS heeft de NS een broertje dood aan al die vervelende mensen in de trein. Die zitten vaak zat het werkelijke rijden met de treintjes toch maar in de weg, en daar gaat het ze toch om.
23-07-2019, 13:40 door Anoniem
Door Anoniem: ....

De mobiele telefoon is via NFC een directe vervanger van de OV-chipkaart, maar betalen via de bankpas werkt heel anders. Bij de OV-chipkaart staat het saldo op je kaart en kan het poortje de transactie afhandelen. Bij reizen via je bankpas gaat het om het saldo op je rekening en moet er dus contact gemaakt worden met een backoffice-systeem..

Waarom zou dit complexer zijn als een betaling in de supermarkt of het in- en uitrijden van een parkeergarage met je bankpas?

Logica om de reisduur en -traject te bepalen hoeft immers niet in deze interface aanwezig te zijn. Inchecken met je bankpas hoeft enkel te zijn om een identifier vast te stellen en waar en hoe laat je bent op gestapt. Dit hoeft de systemen van de NS niet te verlaten.
Uitchecken idem.
De P*Q berekening kan vervolgens plaats vinden in de systemen van NS en near-realtime geincasseerd te worden.

Evt. kan dit uitgebreid worden met een reservering van x-bedrag bij inchecken, zoals bij bijv. een aantal tankstations.

Wordt hiermee het OV-chipkaartsysteem onnodig complexer of vervang je hiermee het OV-chipkaartsysteem door een reeds bestaan en bewezen werkend systeem?
23-07-2019, 13:43 door Anoniem
Goh... 30 jaar geleden kon je al reizen met alleen je bankpas: kaartje trekken uit de automaat.
Dat ging prima. Waarom heb ik nou het idee dat er weer een wiel uitgevonden wordt? Ohja, zo kun je de burger beter in de gaten houden!
23-07-2019, 13:51 door Anoniem
Ik denk dat het vervangen van de OV-Chipkaart door een Bankpas niet hoeft te betekenen dat je direct van je rekening afboekt wanneer je de pas gebruikt. De pas kan natuurlijk ook gebruikt worden als identificatie middel zoals de huidige OV-Chipkaart dit doet, of zoals je mobiel zou kunnen doen met NFC. Je zou er dan, net als met de huidige OV-Chipkaart, er voor kunnen kiezen om op rekening te rijden, of elke keer handmatig te storten.
We moeten het niet moeilijker en groter maken dan het is.

Oja, de implementatie van de OV-Chipkaart heeft ca 1 miljard gekost, waarvan een half miljard naar de poortjes zijn gegaan. het heeft dus niet 'miljarden' gekost
23-07-2019, 13:56 door Anoniem
Dan maar weer terug naar de papieren kaartjes. Ik weiger om direct met mijn betaalpas te betalen bij de NS.
Resultaten uit het verleden......

Of ik ga een aparte rekening opzetten hiervoor, dan is er nog enige controle mogelijk.....

En hoe zit het met de zakelijke OV kaarten? vervallen die dan ook? Lekker handig...
23-07-2019, 15:14 door Anoniem
Het openbaar vervoer dient "gratis" te zijn in nederland.

Het afschaffen van je Ov-kaart is een verdere controle op haar burgers.

Met een bankpas of alleen je smartphone identificeren en betalen zorgt dat
je verder bent te traceren als burger tot aan je bankzaken aan toe,
welkom in het je "MOET" en je "MAG" niet voorbeeld land china 2.0

Ze willen je hoe dan ook in het panopticum systeem hebben.

Verplicht worden altijd je bankpas bij je te dragen,verplicht worden altijd je smartphone bij je te dragen!

Het zal niet lang meer duren voordat je ID-Kaart en of je Paspoort word afgeschaft !

The Matrix
23-07-2019, 15:32 door [Account Verwijderd]
Zucht....
Een vergelijking:
Engeland ? Gewoon kaartje kopen bij ofwel station dan wel grote reisbureau's. Vaak kan dat contant. Voor het geval de Nederlander zijn middellange termijngeheugen gestoord is, contact betekent dus over het algemeen: met metalen ronde plaatjes ter dikte van ongeveer 2 mm. die als algemeen ruilmiddel geldig zijn.
Is dat gek?
Neen!
Engelsen hadden geen automatiseringsfratsen op dit gebied en zagen die ook niet omdat er ècht absoluut onweerlegbaar géén dringende noodzaak voor was.
Dan Nederland.....
Hoeveel gemeenschapsgeld (mega-miljoenen) zijn hier wel niet over de balk geflikkerd met prutsprojecten?....
Betuwelijn, Nieuwe paspoort, Stemcomputer, Fira, Amsterdamse metro, OV kaart, etc. etc.
Het is om te huilen!
23-07-2019, 16:08 door Anoniem
Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen de frekwente gebruikers van het systeem en de onregelmatige gebruikers.
De frekwente gebruikers hebben "reisproducten" (braak!)
Dus abonnementen, kortingskaarten, dat soort dingen.
Die mensen geef je een OV kaart waarmee ze zich bij de conducteur kunnen identificeren als houder van dit product.
In- en uitchecken hoeft niet, ze hebben immers al betaald.

Daarnaast heb je onregelmatige gebruikers die per rit moeten betalen. Die kunnen best met hun bankpas betalen.
Dat hoeft geen grote wijzigingen in het systeem nodig te maken want het is niet nodig hun gedrag te koppelen met
een of andere reisproducten database, ze willen gewoon betalen voor hun reis net zoals ik betaal als ik benzine tank
of boodschappen doe. Er is de complicatie dat je wel de daadwerkelijk gereisde afstand moet weten dus in- en uitchecken
is nodig, maar dit hoeft niet verder te gaan dan bij inchecken koppelen van een instappunt aan een betaalpas ID,
en bij uitchecken bepalen van de reisafstand en -prijs en afboeken van die betaalrekening. Klaar.

Maar dan zullen de vervoerders (en dan met name de NS!) wel eerst af moeten van het wantrouwen wat ze hebben
jegens de klant. Als ik wil instappen in de trein dan moet ik 20 euro saldo hebben op mijn kaart. Wat is dat voor
waanzin??? "ja maar u kunt wel naar Groningen gaan!". Ja tuurlijk dat kan, maar dat ga ik niet doen. Ik hoef alleen
genoeg saldo te hebben om mijn reis te kunnen maken. Als ik dat niet heb en ik word gecontroleerd dan kan de
conducteur dat toch zien??
Als ik de Albert Heijn in loop wordt er toch ook niet gecontroleerd of ik wel 100 euro bij me heb "want ik zou de hele
kar kunnen vol laden" terwijl ik alleen een pak melk wil halen?
23-07-2019, 16:17 door Anoniem
Door Pawnheart: Zucht....
Een vergelijking:
Engeland ? Gewoon kaartje kopen bij ofwel station dan wel grote reisbureau's. Vaak kan dat contant. Voor het geval de Nederlander zijn middellange termijngeheugen gestoord is, contact betekent dus over het algemeen: met metalen ronde plaatjes ter dikte van ongeveer 2 mm. die als algemeen ruilmiddel geldig zijn.
Is dat gek?
Neen!
Engelsen hadden geen automatiseringsfratsen op dit gebied en zagen die ook niet omdat er ècht absoluut onweerlegbaar géén dringende noodzaak voor was.
Dan Nederland.....
Hoeveel gemeenschapsgeld (mega-miljoenen) zijn hier wel niet over de balk geflikkerd met prutsprojecten?....
Betuwelijn, Nieuwe paspoort, Stemcomputer, Fira, Amsterdamse metro, OV kaart, etc. etc.
Het is om te huilen!
Klopt, maar dan jouw bijdrage. Heb je wel eens van de Oyster card gehoord? De OV pas in Engeland.
23-07-2019, 16:36 door Anoniem
Door Pawnheart: Engelsen hadden geen automatiseringsfratsen op dit gebied en zagen die ook niet omdat er ècht absoluut onweerlegbaar géén dringende noodzaak voor was.
Het is maar waar je kijkt. In London worden al sinds 1983 Travelcards (met magneetstrip) gebruikt en de Oyster card heb ik jaren eerder in gebruik gezien dan de OV-chipkaart in Nederland.
23-07-2019, 17:41 door Anoniem
Door Anoniem: Goh... 30 jaar geleden kon je al reizen met alleen je bankpas: kaartje trekken uit de automaat.
Dat ging prima. Waarom heb ik nou het idee dat er weer een wiel uitgevonden wordt? Ohja, zo kun je de burger beter in de gaten houden!
Hanlon's razor zegt dat het daar niet om te doen hoeft te zijn geweest. Leuk bij-effect, maar zoals in de eerste post al betoogd (en wat een fijn betoog): Het ging om gelden anders te verdelen tussen de verschillende vervoerders. Een exercitie in techno-gefap, welgeteld vrij nutteloos voor het gestelde doel.


Door Anoniem: We moeten het niet moeilijker en groter maken dan het is.
Daar hebben we TLS voor.

Oja, de implementatie van de OV-Chipkaart heeft ca 1 miljard gekost, waarvan een half miljard naar de poortjes zijn gegaan. het heeft dus niet 'miljarden' gekost
Er staat me bij dat er in het totale traject tot invoering drie en een half miljard verbrand is.

Maar dat ene miljard is al minstens 900 miljoen teveel. We wisten al ruim voor invoering dat dit systeem altijd een zorgenkindje zou blijven, hoe je het ook bekijkt, te duur in ontwikkeling en te duur in gebruik.


Door Anoniem:
Door Pawnheart: Engelsen hadden geen automatiseringsfratsen op dit gebied en zagen die ook niet omdat er ècht absoluut onweerlegbaar géén dringende noodzaak voor was.
Het is maar waar je kijkt. In London worden al sinds 1983 Travelcards (met magneetstrip) gebruikt en de Oyster card heb ik jaren eerder in gebruik gezien dan de OV-chipkaart in Nederland.
Die oyster card is lang zo'n gedrocht niet als de ov-faalkaart, bijvoorbeeld veel minder een zwart gat voor je eigenste geldje.

Het probleem is dan ook niet de automatisering, maar met de verkeerde motieven het verkeerde systeem aan de markt opdringen. De oyster card doet iets heel anders dan de ov-faalkaart.
23-07-2019, 19:49 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 23-07-2019, 19:51
Door Anoniem:
Door Pawnheart: Zucht....
Een vergelijking:
Engeland ? Gewoon kaartje kopen bij ofwel station dan wel grote reisbureau's. Vaak kan dat contant. Voor het geval de Nederlander zijn middellange termijngeheugen gestoord is, contact betekent dus over het algemeen: met metalen ronde plaatjes ter dikte van ongeveer 2 mm. die als algemeen ruilmiddel geldig zijn.
Is dat gek?
Neen!
Engelsen hadden geen automatiseringsfratsen op dit gebied en zagen die ook niet omdat er ècht absoluut onweerlegbaar géén dringende noodzaak voor was.
Dan Nederland.....
Hoeveel gemeenschapsgeld (mega-miljoenen) zijn hier wel niet over de balk geflikkerd met prutsprojecten?....
Betuwelijn, Nieuwe paspoort, Stemcomputer, Fira, Amsterdamse metro, OV kaart, etc. etc.
Het is om te huilen!
Klopt, maar dan jouw bijdrage. Heb je wel eens van de Oyster card gehoord? De OV pas in Engeland.

Besta je het nu echt de Oyster-card te vergelijken met de Nederlandse OV kaart?!? Dat meen je toch niet!

En:

Door Anoniem:
Door Pawnheart: Engelsen hadden geen automatiseringsfratsen op dit gebied en zagen die ook niet omdat er ècht absoluut onweerlegbaar géén dringende noodzaak voor was.
Het is maar waar je kijkt. In London worden al sinds 1983 Travelcards (met magneetstrip) gebruikt en de Oyster card heb ik jaren eerder in gebruik gezien dan de OV-chipkaart in Nederland.

Ik weet het. Maar Engeland is meer dan London alleen... :-)

En voor zover ik weet is restitutie van het restbedrag op een (London) travelcard probleemloos, volledig en anoniem i.t.t. de OV 'schraapkaart' of die nu anoniem of gepersonaliseerd is.
24-07-2019, 12:03 door Anoniem
Door Anoniem: Als ik wil instappen in de trein dan moet ik 20 euro saldo hebben op mijn kaart. Wat is dat voor
waanzin??? "ja maar u kunt wel naar Groningen gaan!". Ja tuurlijk dat kan, maar dat ga ik niet doen. Ik hoef alleen
genoeg saldo te hebben om mijn reis te kunnen maken. Als ik dat niet heb en ik word gecontroleerd dan kan de
conducteur dat toch zien??
Als ik de Albert Heijn in loop wordt er toch ook niet gecontroleerd of ik wel 100 euro bij me heb "want ik zou de hele
kar kunnen vol laden" terwijl ik alleen een pak melk wil halen?

Het grootste probleem is de kleinere stations zonder poortjes. Als jij met onvoldoende saldo op de trein stapt, is er geen eindcontrole mogelijk op de saldo van je kaart.
Mocht elk station poortjes hebben, dan kom je er niet uit zonder het verschil in saldo betaald/opgewaardeerd te hebben.
Ik ben het met je eens, maar het is meer een praktisch probleem dan een IT ding.
24-07-2019, 16:04 door Anoniem
Door Anoniem:
Waarom zou dit complexer zijn als een betaling in de supermarkt of het in- en uitrijden van een parkeergarage met je bankpas?
Omdat een check-in of check-out voor het OV in een fractie van een seconde moet gebeuren in verband met de vereiste doorstroom van mensen bij poortjes. In een supermarkt mag een betaling er best 2 a 3 seconden over doen. Voor het OV is dat veel te lang.
24-07-2019, 18:30 door [Account Verwijderd]
Ze willen je hoe dan ook in het panopticum systeem hebben.

Ja, jou wel. Als PUP (potentially unwanted person).
24-07-2019, 22:23 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Als ik wil instappen in de trein dan moet ik 20 euro saldo hebben op mijn kaart. [...]
Het grootste probleem is de kleinere stations zonder poortjes. Als jij met onvoldoende saldo op de trein stapt, is er geen eindcontrole mogelijk op de saldo van je kaart.
Mocht elk station poortjes hebben, dan kom je er niet uit zonder het verschil in saldo betaald/opgewaardeerd te hebben.
Ik ben het met je eens, maar het is meer een praktisch probleem dan een IT ding.
Het is meer een "naar zichzelf toerekenen"-oplossing die zoveel mogelijk het probleem naar de reiziger (af)schuift.

Je zou heel goed de kaart in het negatief kunnen laten lopen; voor je 'm weer kan gebruiken moet er dus eerst weer geld bij. En aangezien een andere (lege!) kaart al een uiterst belachelijke 7,50 moet kosten, kan het zin hebben die extra paar euro maar gewoon bij te passen.

Of ze zouden kunnen toestaan dat je een kaartje voor een traject koopt en dat je dat dan als zo'n "product" (yech) op de kaart laadt. Want waarom dat niet kan en je dus een euro extra moet bijpassen voor een enkelgebruikskaartje terwijl je mischien al die 7,50 had "geinvesteerd" in zo'n stuk slechts-vijf-jaar-geldig plastic? "Nee, dat kan alleen op saldo" en dus moet je ze een bak extra geld in beheer geven terwijl je ze daar echt niet mee vertrouwen kan. Bijvoorbeeld omdat ze je teveel afgeschreven gelden niet automatisch teruggeven, of je een boel geld vragen om extra saldo van je kaart terug te krijgen en dat "kan" alleen maar via bankrekening, foetsie "anoniem". En zo verder. Het zit vol met leugens en idioterie.

Nog afgezien van waarom je niet dezelfde 2d-barcode als die je thuis op je "e-ticket" print op een klassiek papieren treinkaartje zou kunnen printen. Leg eens uit, NS.

NEE NS, HOU NU EENS EVEN OP MET TREINTJE SPELEN EN LEG DIT NU EENS UIT.

Het probleem is dan ook dat ze vooral moeite doen jou als een marionet te laten dansen en dan verwachten dat je daar "toch wel" niet aan mee zal willen doen dus ze zetten je maar zoveel mogelijk vast "voor het geval dat" "er dwang nodig mocht zijn". Oftewel, het electronische equivalent van je maarvast een dwangbuis aandoen want je kon weleens gek zijn. En als je niet gek bent dan ben je volwassen genoeg je rustig te houden dus heb je er geen last van, toch?

Dat soort logica tekent ze ten voeten uit. Wat mij betreft zijn ze hiermee [x] Ongeschikt om deze publieke dienst te leveren.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.