image

Singapore wil miljoen burgers van fitnesstracker voorzien

donderdag 22 augustus 2019, 11:03 door Redactie, 33 reacties

De Singaporese overheid heeft een overeenkomst met fitnesstrackerfabrikant Fitbit gesloten zodat een miljoen burgers in het land hun gezondheid via een dergelijk apparaat kunnen monitoren. Het staat gebruikers vrij om de verzamelde gezondheidsgegevens met de overheid te delen, zo laat Fitbit weten.

De samenwerking met Fitbit is onderdeel van het "Smart Nation" initiatief van Singapore, waarbij op allerlei vlakken technologie wordt ingezet, zoals het testen van camera's met gezichtsherkenning op lantaarnpalen. Met de fitnesstracker wil Singapore de gezondheid van burgers verbeteren en hun leefstijl veranderen. Via het apparaat kunnen burgers straks gepersonaliseerd gezondheidsadvies en "aansporingen" krijgen om hun gedrag aan te passen.

Fitbit zal de fitnesstrackers gratis verstrekken, maar burgers moeten dan wel een Fitbit-jaarabonnement afnemen dat tien Singaporese dollars per maand kost. De fitnesstrackerfabrikant laat weten dat dit de eerste keer is dat het in een nationaal gezondheidsprogramma wordt geïntegreerd. Deelnemers aan het programma krijgen een "duidelijk toestemmingsproces" voorgeschoteld waarmee ze kunnen bepalen of ze hun gegevens met de overheid willen delen. "Zulke gegevens zullen weer inzichten opleveren en bijdragen aan meer gezondheidsbevorderingsprogramma's waar veel Singaporezen van zullen profiteren", aldus Fitbit.

De Singaporese overheid startte eind vorig jaar een experiment waarbij 2.000 burgers van een Fitbit-smartwatch werden voorzien. Als onderdeel van dit programma worden de gegevens van deze volwassenen minimaal twee jaar lang gevolgd. Het gaat om gebruikersdata zoals slaappatronen, fysieke activiteiten en eetgedrag. "Hoe meer we over je te weten komen, hoe succesvoller ons onderzoek zal zijn, dus je wordt aangemoedigd om het apparaat zo vaak als mogelijk te dragen, enquêtes te beantwoorden en maaltijden op de mobiele app te noteren", aldus de aankondiging van het overheidsprogramma.

Reacties (33)
22-08-2019, 11:10 door Anoniem
Dus voor rond de 80 euro per jaar krijg je een tracker "gratis" met overheidsgekoppelde clouddienst. Of je koopt zelf zo'n draagbare gezondheidsmonitor en hangt'm aan je eigen computertje zonder overheidsgluurderij, die heb je al voor een euro of 65.

"Cloud" lijkt meer en meer de oplossing voor hen die wiskunde maar wat moeilijk vinden.
22-08-2019, 11:52 door Anoniem
aansporingen .. "we zien dat u rookt, of te weinig beweegt, dus als je niet heel snel van die bank afkomt verdubbelen we je zorgpremie".
22-08-2019, 12:02 door Anoniem
"Via het apparaat kunnen burgers straks gepersonaliseerd gezondheidsadvies en "aansporingen" krijgen om hun gedrag aan te passen."

Koppel dit aan een sociaal krediet systeem en als je niet je dagelijkse opdrukken hebt gedan krijg je minpunten en kom je erachter dat de treindeuren voor je gesloten blijven en je naar je werk mag lopen, wat op zich weer pluspunten oplevert in de stappenteller en die dan weer de opdrukminputen teniet doen.

Wat een wereld, waar gaat dit naartoe. Koude kille true/false routines gaan straks ons leven bepalen.
22-08-2019, 12:28 door Anoniem
Mooi jasje voor massa surveillance.
22-08-2019, 12:50 door Anoniem
Even los van de mogelijke overheidsbemoeienis is het voor de gezondheidswetenschapper natuurlijk fantastisch om zo'n project te volgen. Je hebt een enorme groep mensen waarvan je leeftijd, geslacht en nu ook de lichamelijke activiteit en eventueel slaappatronen kan bestuderen.
Het verhaal gaat dat de Japanners in de tweede wereldoorlog enorm inhumane onderzoeken op mensen deden met virussen en ziektes. Die resultaten worden nu nog gebruikt - al was het alleen maar omdat 'overdoen' niet echt een optie is.
Hier dus min of meer hetzelfde: je hebt ineens een soort labomgeving met daarin een heel land dat meedoet. Best wel interessant!
22-08-2019, 13:03 door Anoniem
Wat maken wij ons weer druk over dingen, die ergens anders in de wereld gebeuren. Hebben jullie niets zinnegers te doen?
22-08-2019, 13:06 door Anoniem
Door Anoniem: aansporingen .. "we zien dat u rookt, of te weinig beweegt, dus als je niet heel snel van die bank afkomt verdubbelen we je zorgpremie".

Geheel terecht, ongezonde leefstijl zorgt voor veel onnodige kosten in de zorg die we collectief betalen via onze zorgpremie.

En het zit in heel simpele dingen. Met roken kan iedereen stoppen, kwestie van doorzetten. Redelijk gezond eten kan iedereen, gewoon rotzooi uit de supermarkt laten staan. Bewegen kan iedereen, consequent elke dag een half uur in een normaal tempo wandelen is al enorm goed voor je gezondheid en vermindert het risico op bekende volksziekten aanzienlijk. Heel laagdrempelige en goedkope manier van bewegen, enkel een paar goede schoenen nodig en je kunt het overal doen, zelfs in de lunchpauze.
22-08-2019, 13:08 door Anoniem
Door Anoniem: Even los van de mogelijke overheidsbemoeienis is het voor de gezondheidswetenschapper natuurlijk fantastisch om zo'n project te volgen. Je hebt een enorme groep mensen waarvan je leeftijd, geslacht en nu ook de lichamelijke activiteit en eventueel slaappatronen kan bestuderen.
Het verhaal gaat dat de Japanners in de tweede wereldoorlog enorm inhumane onderzoeken op mensen deden met virussen en ziektes. Die resultaten worden nu nog gebruikt - al was het alleen maar omdat 'overdoen' niet echt een optie is.
Hier dus min of meer hetzelfde: je hebt ineens een soort labomgeving met daarin een heel land dat meedoet. Best wel interessant!

De nazi's deden dat ook. Die resultaten worden ook nog gebruikt. Helaas ook op zeer inhumane manier. Diep triest maar waar...
22-08-2019, 13:22 door Anoniem
Mooie lobby van Fitbit geweest
22-08-2019, 14:54 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: aansporingen .. "we zien dat u rookt, of te weinig beweegt, dus als je niet heel snel van die bank afkomt verdubbelen we je zorgpremie".
Geheel terecht, ongezonde leefstijl zorgt voor veel onnodige kosten in de zorg die we collectief betalen via onze zorgpremie.
Het niet gezegd dat als iedereen maar supergezond leeft dat we dan met z'n allen minder zorgpremie zullen hoeven betalen. Want stel, iedereen blijft veel langer leven. Ouderdomskwaaltjes zijn ook niet goedkoop.

Er zijn wel meer onnodige kosten in de zorg waar we collectief voor betalen, zoals het hele feest der faux-"vrije markt" met alle meervoudige verheradministratie, geldrondpompen, en de bende ambtenaren die ten bate van commercieele bedrijven "administratieve boetes" opleggen aan burgers dat daar bijhoort.

En wat dacht je van de pensioenen? Nu worden die door de jongeren betaald, niet door jezelf een half leven eerder.

Dus het ligt er maar net aan hoe je er naar kijkt.
22-08-2019, 15:01 door Anoniem
Sorry meneer.

Volgens de tracker heeft u een te hoog cholesterol gehalte u mag niet meer bij McDonalds of Burger King lunchen.

Daarnaast wordt u auto in beslag genomen en moet u minstens 5 kilometer per dag fietsen.

U zorg premie zal ook verhoogd worden totdat u cholesterol gehalte binnen de correcte waarde komt.
22-08-2019, 15:41 door Anoniem
Dus voor rond de 80 euro per jaar krijg je een tracker "gratis" met overheidsgekoppelde clouddienst. Of je koopt zelf zo'n draagbare gezondheidsmonitor en hangt'm aan je eigen computertje zonder overheidsgluurderij, die heb je al voor een euro of 65.

Of je neemt de ''gratis'' Fitbit, en je deelt de informatie niet met de overheid. Die keuze wordt immers ook geboden.
22-08-2019, 15:43 door Anoniem
De nazi's deden dat ook. Die resultaten worden ook nog gebruikt. Helaas ook op zeer inhumane manier. Diep triest maar waar...

Net als de Engelsen, de Amerikanen, en vele anderen. Kijk eens naar ''Atomic Soldiers'' of andere documentaires, over het uittesten van nucleaire, biologische of chemische wapens, op de eigen bevolking.
22-08-2019, 15:44 door Anoniem
Wat maken wij ons weer druk over dingen, die ergens anders in de wereld gebeuren. Hebben jullie niets zinnegers te doen?

Spiegel nodig ? Als dit is waar je mee bezig bent, bij reacties op een artikel. Natuurlijk hebben de reacties een relatie tot het topic waarop we reageren. Maar klagen over on-topic reacties, da's pas zinnig ;)
22-08-2019, 15:52 door Anoniem
Verbaast mij niets het volgende aziatische land dit maal singapore volgt het systeem
van panopticum-land china op.

In Nederland zijn ze ook al zover,kijk maar eens in de hoofd-stedelijke nederlandse parken
hoeveel joggers je kunt tellen,want ze voelen zich allemaal zo slecht door
het met chemische middelen aangetaste voedsel wat zij dagelijks consumeren.

Allemaal wegkijkend op hun smart devices tijdens het sporten,hoe goed zij dagelijks presteren,
de volgzame nederige joggers en sporters hedendaags zeer verslaafd aan hun slimme devices die hun gedrag
controleert en data doorgeeft aan de grote tech-bedrijven.

De andere park-bezoekers,zien door al die sporters en joggers de bomen en natuur en de rust van het park niet meer
oppassen ze komen van alle kanten aangerend die fanatieke sporters.

Het zal mij niet verbazen als je later met een zak friet,of een vette vleesburger met je blikje bier in het park
wilt genieten je een klap of een opmerking aan je hoofd krijgt.

The Matrix
22-08-2019, 16:05 door Anoniem
Het verhaal gaat dat de Japanners in de tweede wereldoorlog enorm inhumane onderzoeken op mensen deden met virussen en ziektes. Die resultaten worden nu nog gebruikt - al was het alleen maar omdat 'overdoen' niet echt een optie is.
Hier dus min of meer hetzelfde: je hebt ineens een soort labomgeving met daarin een heel land dat meedoet. Best wel interessant!
Ooit van de paperclip affaire gehoord, dank zij deze operatie konden er mensen in de ruimte leven.
En van Josef mengele.
Hoe kun je zo iets schrijven.
22-08-2019, 16:27 door PietdeVries
Door Anoniem: Verbaast mij niets het volgende aziatische land dit maal singapore volgt het systeem
van panopticum-land china op.

In Nederland zijn ze ook al zover,kijk maar eens in de hoofd-stedelijke nederlandse parken
hoeveel joggers je kunt tellen,want ze voelen zich allemaal zo slecht door
het met chemische middelen aangetaste voedsel wat zij dagelijks consumeren.

<snip wat onzin weggeknipt>

The Matrix

Jaaa!! We hebben een bingo! Met "panopticum" is mijn kaart vol! Ik geeft toe, dat was een makkelijke bingo, want een beetje lopen roeptoeteren over het panopticum is eigenlijk meer regel dan uitzondering. Wel mooi dat een mens dat daar zo hoog over opgeeft dan ondertekent "The Matrix" (niet "A Matrix" of "De Matrix" - nee, echt "The Matrix"). Wel actueel nu Kenau R weer bezig gaat.

Overigens, zouden al die joggers daar lopen omdat ze zich slecht voelen door chemische middelen? En deden ze dat in het oude Griekenland ook al dat ze daar zo sportief waren?
22-08-2019, 16:33 door spatieman
mass DDOS device iot V2.0
22-08-2019, 16:58 door Anoniem
Is dat geen cadeautje om de burgers te traceren en een gezondheidslog te introduceren? Zware schending van de privacy???
Ik zou 'm gewoon opbergen in een ijzeren koekjesdoos - en m'n standbeeld van mr. Farraday nog 's goed opblinken.
22-08-2019, 17:46 door Planeten Paultje - Bijgewerkt: 22-08-2019, 17:47
Door Anoniem: Wat maken wij ons weer druk over dingen, die ergens anders in de wereld gebeuren. Hebben jullie niets zinnegers te doen?
Dit is heel zinnig, want als niemand laat weten dat hij/zij bezwaar tegen dit soort projecten heeft en waarom, dan komt er een moment dat wij hier ook "uitgenodigd" worden om aan zoiets mee te doen.
22-08-2019, 21:34 door Anoniem
Ik ben er een paar keer geweest. Mooi hoor. Alles zag er netjes uit. En toen al kastjes. Die piepten als je een kilometer te hard reed. Reuze modern.

Het had wel een fundamenteel gemis. Gezelligheid.

Ik ben in veel landen geweest. Op veel plekken waar ik nog eens naartoe zou willen.

Maar Singapore zit daar niet bij. Het is net zo nep als Dubai. Of net zo boeiend als de Telegraaf. Als je er één gelezen hebt hoef je daarna niet meer te kijken.
23-08-2019, 09:45 door Anoniem
Ik heb zelf an een tijdje zo'n fitnesstracker, maar als de overheid mij zoiets aan zou bieden, zou ik toch mijn twijfels hebben. Vooral dat abonnement vind ik vreemd. Aan de andere kant is het wel goed om te zien dat ze geven om je gezondheid, vooral door de grote luchtvervuiling vanuit hun buurlanden.
BTW: €1 = S$1,54 (ongeveer dezelfde waarde als een Canadese $)
23-08-2019, 11:29 door johanw
Door Planeten Paultje:als niemand laat weten dat hij/zij bezwaar tegen dit soort projecten heeft en waarom, dan komt er een moment dat wij hier ook "uitgenodigd" worden om aan zoiets mee te doen.
Hier zijn de autoverzekeraars ook al bezig met kastjes in de auto.

Voor semi-verplichte fitnesstrackers zijn er vast wel robots op de markt die het ding voorzien van zogenaamd gezonde inputs.
23-08-2019, 12:22 door Anoniem
Door Planeten Paultje:
Door Anoniem: Wat maken wij ons weer druk over dingen, die ergens anders in de wereld gebeuren. Hebben jullie niets zinnegers te doen?
Dit is heel zinnig, want als niemand laat weten dat hij/zij bezwaar tegen dit soort projecten heeft en waarom, dan komt er een moment dat wij hier ook "uitgenodigd" worden om aan zoiets mee te doen.
Ben je echt zo stom en arrogant, dat je denk, dat iemand van de overheid dit getrol serieus neemt?
23-08-2019, 12:37 door Anoniem
Door johanw:
Door Planeten Paultje:als niemand laat weten dat hij/zij bezwaar tegen dit soort projecten heeft en waarom, dan komt er een moment dat wij hier ook "uitgenodigd" worden om aan zoiets mee te doen.
Hier zijn de autoverzekeraars ook al bezig met kastjes in de auto.
Heb ooit bijna voor een bedrijf gewerkt dat zulke kastjes bouwde. Het is ondertussen failliet maar er zijn wel andere bedrijfjes die het stokje overgenomen hebben. De electronica was toen een heikel punt, nu kun je wellicht toe met een dichtgekitte raspberry pi met een GPS-hoedje.

Ik ben bang dat het tegensignaal toch echt van "het volk" moet komen, dus dat "het volk" massaal besluit niet zulke kastjes toe te laten in ruil voor premievermindering, niet met zulke bandjes onder overheidscontract gaat rondlopen, niet alles alleen nog "contactloos" of met PINpas betalen maar contant, en zo voort en zo verder. Dus ook iedere keer dat kentekenparkeren wordt voorgesteld de gemeente helemaal platschrijven, -mailen, -bellen, en bezoeken dat je daar geen zin in hebt, en met tig andere onderwerpen ook.

Dat is gelijk de makke, het zijn zo vreselijk veel onderwerpen dat je met watjes doodgegooid wordt en je je gewoon niet overal tegen kan verdedigen. Dus zal "het volk" zich moeten organiseren en het werk verdelen.

Want de techniek is dan wel de techniek, het op mensen inzetten is een mensenprobleem, dat rechtgezet moet worden in de hoofden van de mensen die de techniek inzetten.

Voor semi-verplichte fitnesstrackers zijn er vast wel robots op de markt die het ding voorzien van zogenaamd gezonde inputs.
Zo'n katje met een op-en-neer gaand pootje mischien?
23-08-2019, 14:46 door Anoniem
Door Anoniem:
Door johanw:
Door Planeten Paultje:als niemand laat weten dat hij/zij bezwaar tegen dit soort projecten heeft en waarom, dan komt er een moment dat wij hier ook "uitgenodigd" worden om aan zoiets mee te doen.
Hier zijn de autoverzekeraars ook al bezig met kastjes in de auto.
Heb ooit bijna voor een bedrijf gewerkt dat zulke kastjes bouwde. Het is ondertussen failliet maar er zijn wel andere bedrijfjes die het stokje overgenomen hebben. De electronica was toen een heikel punt, nu kun je wellicht toe met een dichtgekitte raspberry pi met een GPS-hoedje.

Ik ben bang dat het tegensignaal toch echt van "het volk" moet komen, dus dat "het volk" massaal besluit niet zulke kastjes toe te laten in ruil voor premievermindering, niet met zulke bandjes onder overheidscontract gaat rondlopen, niet alles alleen nog "contactloos" of met PINpas betalen maar contant, en zo voort en zo verder. Dus ook iedere keer dat kentekenparkeren wordt voorgesteld de gemeente helemaal platschrijven, -mailen, -bellen, en bezoeken dat je daar geen zin in hebt, en met tig andere onderwerpen ook.

Dat is gelijk de makke, het zijn zo vreselijk veel onderwerpen dat je met watjes doodgegooid wordt en je je gewoon niet overal tegen kan verdedigen. Dus zal "het volk" zich moeten organiseren en het werk verdelen.

Want de techniek is dan wel de techniek, het op mensen inzetten is een mensenprobleem, dat rechtgezet moet worden in de hoofden van de mensen die de techniek inzetten.

Voor semi-verplichte fitnesstrackers zijn er vast wel robots op de markt die het ding voorzien van zogenaamd gezonde inputs.
Zo'n katje met een op-en-neer gaand pootje mischien?
Je gaat er wel erg gemakkelijk vanuit, dat jouw ideeën ook de ideeën van het volk zijn, beetje arrogant vind je niet?
24-08-2019, 12:35 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door johanw:
Door Planeten Paultje:als niemand laat weten dat hij/zij bezwaar tegen dit soort projecten heeft en waarom, dan komt er een moment dat wij hier ook "uitgenodigd" worden om aan zoiets mee te doen.
Hier zijn de autoverzekeraars ook al bezig met kastjes in de auto.
Heb ooit bijna voor een bedrijf gewerkt dat zulke kastjes bouwde. Het is ondertussen failliet maar er zijn wel andere bedrijfjes die het stokje overgenomen hebben. De electronica was toen een heikel punt, nu kun je wellicht toe met een dichtgekitte raspberry pi met een GPS-hoedje.

Ik ben bang dat het tegensignaal toch echt van "het volk" moet komen, dus dat "het volk" massaal besluit niet zulke kastjes toe te laten in ruil voor premievermindering, niet met zulke bandjes onder overheidscontract gaat rondlopen, niet alles alleen nog "contactloos" of met PINpas betalen maar contant, en zo voort en zo verder. Dus ook iedere keer dat kentekenparkeren wordt voorgesteld de gemeente helemaal platschrijven, -mailen, -bellen, en bezoeken dat je daar geen zin in hebt, en met tig andere onderwerpen ook.

Dat is gelijk de makke, het zijn zo vreselijk veel onderwerpen dat je met watjes doodgegooid wordt en je je gewoon niet overal tegen kan verdedigen. Dus zal "het volk" zich moeten organiseren en het werk verdelen.

Want de techniek is dan wel de techniek, het op mensen inzetten is een mensenprobleem, dat rechtgezet moet worden in de hoofden van de mensen die de techniek inzetten.

Voor semi-verplichte fitnesstrackers zijn er vast wel robots op de markt die het ding voorzien van zogenaamd gezonde inputs.
Zo'n katje met een op-en-neer gaand pootje mischien?
Je gaat er wel erg gemakkelijk vanuit, dat jouw ideeën ook de ideeën van het volk zijn, beetje arrogant vind je niet?
Jouw gebrek aan begrijpend lezen (en aan respect voor de lezer, maar dat terzijde) is niet mijn arrogantie.
25-08-2019, 13:27 door Anoniem
Ik zie het probleem niet. Het is een mooi initiatief om een gezondere samenleving te maken.
Deze site zit bomvol gespuis. Ik vraag serieus WAT HEB JE IN GODSNAAM TE VERBERGEN?! Als je tegen dit sport fantastice projekten bent?
25-08-2019, 21:28 door Anoniem
Deze site zit bomvol gespuis.
Dus als iemand mij iets in vertrouwen verteld en ik beloof hem dat ik dit voor mij zal houden en nooit verder vertel
hoor ik ineens bij het gespuis.Dan heb ik namelijk iets te verbergen en weet je wat dat is deze belofte.

Het is een mooi initiatief om een gezondere samenleving te maken.
Hoe weet jij dat het gaat om mensen gezonder te houden, het is in ieder geval een mooie manier om veel
te weten te komen over de gezondheid van mensen.

Is het nu zo gesteld dat een overheid een app moet uitbrengen om dat ze zoveel met hun burgers op hebben.
Kunnen mensen dan zelf niet meer kiezen of ze wel of niet gaan sporten.
En wat voor waarde heeft deze app behalve de waarde tussen je oren, niets helemaal niets, de meeste
sporters hebben geen medische opleiding dus ze geloven maar wat hun wordt voorgekauwd.
26-08-2019, 12:46 door Anoniem
Wie denkt dat Singapore een vrije democratie is, moet misschien nog een keertje denken. Waarom heeft China dit nog niet? Lopen ze achter?
27-08-2019, 08:06 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: aansporingen .. "we zien dat u rookt, of te weinig beweegt, dus als je niet heel snel van die bank afkomt verdubbelen we je zorgpremie".
Geheel terecht, ongezonde leefstijl zorgt voor veel onnodige kosten in de zorg die we collectief betalen via onze zorgpremie.
Het niet gezegd dat als iedereen maar supergezond leeft dat we dan met z'n allen minder zorgpremie zullen hoeven betalen. Want stel, iedereen blijft veel langer leven. Ouderdomskwaaltjes zijn ook niet goedkoop.

Er zijn wel meer onnodige kosten in de zorg waar we collectief voor betalen, zoals het hele feest der faux-"vrije markt" met alle meervoudige verheradministratie, geldrondpompen, en de bende ambtenaren die ten bate van commercieele bedrijven "administratieve boetes" opleggen aan burgers dat daar bijhoort.

En wat dacht je van de pensioenen? Nu worden die door de jongeren betaald, niet door jezelf een half leven eerder.

Dus het ligt er maar net aan hoe je er naar kijkt.


Wat een onzin door te stellen dat de pensioenen door de jongeren worden betaald. Oudere weknemers betalen zelf ook nog tot aan hun pensioen en hebben dat een groot deel van hun leven gedaan.
27-08-2019, 14:12 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
En wat dacht je van de pensioenen? Nu worden die door de jongeren betaald, niet door jezelf een half leven eerder.

Dus het ligt er maar net aan hoe je er naar kijkt.
Wat een onzin door te stellen dat de pensioenen door de jongeren worden betaald. Oudere weknemers betalen zelf ook nog tot aan hun pensioen en hebben dat een groot deel van hun leven gedaan.
Puntje begrijpend lezen (naast puntje respect voor je lezers):

Onder het huidige pensioenstelsel, op het moment dat je pensioen trekt, komt dat geld van de inleg van degenen die nog geen pensioen trekken, zo zit ons stelsel inelkaar. En die mensen zijn over het algemeen jonger dan de pensioenleeftijd en dus jonger dan de mensen die, de pensioenleeftijd bereikt hebbende, nu pensioen trekken.

Dus ja, zij die jonger zijn betalen de pensioenen van zij die ouder zijn. De jongeren betalen voor de ouderen.
28-08-2019, 07:38 door Anoniem
komt dat geld van de inleg van degenen die nog geen pensioen trekken, zo zit ons stelsel inelkaar.
Ja en daarom is de pot ook zo goed als leeg en gaat hij heel hard richting negatief saldo, je moet niet
alles geloven wat op de staats tv wordt verteld.

Mischien vergis jij je in de AOW en het pensioenstelsel.

En waarom die opmerking naar anoniem dat hij niet begrijpend kan lezen, hij heeft wel zeker een punt, zoek
maar eens op hoeveel geld er in de pot zit, en met de aankomende bezuinigen komt er nog meer in.

Maar dat bedrag is allemaal door ons jongeren in gelegd of niet soms, en de oudere generatie heeft alleen maar
geprofiteerd, zonder die oudere geen scholen en ga zo maar door, als je het wel er of niet mee eens
bent is een ander verhaal.Daar bedoel ik het klimaat mee.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.