Het blokkeren van trackingcookies om de privacy van internetgebruikers te beschermen zoals Apple en Mozilla doen is volgens Google geen goede oplossing, aangezien het ten koste zou gaan van de inkomsten van websites en partijen stimuleert om op andere manieren internetgebruikers te volgen.
De internetgigant heeft daarom de "Privacy Sandbox" aangekondigd, een aanpak waarbij gebruikers gerichte advertenties te zien krijgen, maar ook hun privacy zou worden beschermd. Google stelt in de aankondiging dat ongerichte advertenties de inkomsten van websites met 52 procent zouden laten dalen. Uit ander onderzoek blijkt echter dat trackingcookies websites slechts 4 procent meer per advertentie opleveren, wat neerkomt op een extra 0,00008 dollar (pdf).
Daarnaast zou het blokkeren van trackingcookies het gebruik van fingerprinting aanmoedigen. Hierbij worden gebruikers gevolgd op basis van hun scherminstellingen, geïnstalleerde plug-ins, overzicht van beschikbare fonts en andere zaken. "In tegenstelling tot cookies kunnen gebruikers hun fingerprint niet verwijderen, en daarom niet controleren hoe hun informatie wordt verzameld", zegt Justin Schuh van Google.
De Privacy Sandbox zou ervoor moeten zorgen dat websites geld aan gerichte advertenties kunnen verdienen en de privacy van gebruikers wordt beschermd. Het wordt omschreven als een "veilige omgeving" die personalisatie mogelijk maakt. Informatie van gebruikers wordt anoniem samengevoegd en veel meer gebruikersgegevens blijven alleen op het toestel.
Tevens pleit Google voor de implementatie van een "privacy budget". Met dit privacy budget kunnen websites API's aanroepen totdat hiermee genoeg informatie is opgevraagd om een gebruiker tot een bepaalde groep te identificeren die groot genoeg is om anonimiteit te bieden. Verzoeken om meer informatie worden vervolgens door de browser geweigerd. Google vraagt nu andere browserontwikkelaars, websites en adverteerders om feedback op het plan.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.