Door Anoniem:
Er wordt steeds meer geautomatiseerd wat ik in ook in mijn stad merk.
Meestal omdat dit minder fout gevoelig is, sneller is, en veiliger is.
Bij die apotheek plakken de wachtwoorden op POST-IT notes op schermen.
Niet slim en verre van ideaal. Maar dit issue bestaat al jaren en is niet van de laatste jaren.
Net zoals ze het geen issue vonden dat ik met een lulverhaal medicijn informatie van anderen kon verkrijgen. Ze vragen niet om idenficitatie. Met een geboortedatum haal je gewoon alle info op, van iedereen. Ze werken er op basis van vertrouwen of zo. Ik ben al van apotheek geswitched.
Kon vroeger ook al gewoon en is dus ook niet iets wat met de automatisering te maken heeft.
Het electronisch systeem heeft een derde (en vierde: IT) in de schakel. De derde is een extern administratiekantoor. Deze hadden een stagiere in dienst die een mutatie fout heeft getypt waardoor er bij de apotheek opeens allemaal rare medicatie op mijn account stond. Toen naar de dokter. Die kreeg hetzelfde voor ogen op zijn computer en denkt dus dat ik op die vreemde medicatie zit. Een hele discussie dus dat er ergens en fout is gemaakt en een hoop ellende.
Kon vroeger ook al gebeuren. Juist met correcte automatisering had dit volledig voorkomen kunnen worden. De fout is door een mens gemaakt.
Het enige wat deze mensen wakker schudt is een enorm datalek zodat ze van allerlei burgers klachten krijgen dat hun "prive" shit op straat ligt. Niets is prive natuurlijk maar misschien kijken ze dan beter wel naar de ICT.
Ik eigenlijk alleen maar issues, die je vroeger ook al had, zonder al die automatisering. Maar eigenlijk de problemen die je noemt, kunnen heel gemakkelijk met automatisering opgelost worden.
Ik weet nu de wachtwoorden en IP adressen van hun systemen omdat die gewoon op alle terminals geplakt zaten.
Met IP adressen kan je niet zoveel. Wachtwoorden zijn slordig, maar er kan meer beveiliging bij. Maar dit is niets nieuws.
Het EPD zal net zo'n triest verhaal zijn, de auditing is het enige wat je een beetje kan steunen. De rest hangt af van de systeembeheerder die altijd root is.
Bij een goede inrichting is de systeembeheerder geen root. En zelfs zijn acties kunnen volledig geaudit worden.
Geen sterke argumenten, eerder weinig kennis van hoe je iets goed moet inrichten.
Als je een systeem wilt compromiteren ga je altijd voor de systeembeheerder vooral als het landelijk is en met auditing zoals je ook hebt bij de banken (nog niet alle banken).
Daarom moet het systeembeheer goed ingericht zijn. Iets wat heel goed kan met de huidige technieken.
Ook de telecom bedrijven mogen eens aan auditing gaan doen.
Doen ze ook.
Te veel mensen kunnen er gaan werken en grabbelen in databases.
Weet je wel waarover je eigenlijk praat? Er zijn maar weinig mensen die direct zomaar database toegang hebben. Voor de meeste gaat alles gewoon via applicaties, en dus logging.
Die auditing logs zijn handig voor de inlichtingendiensten.
De Nederlandse inlichtingendiensten hebben al toegang. En eventueel vijandige inlichtingendiensten... Daar zijn auditlogs helemaal niet belangrijk voor. Die gaan direct voor backend systemen.
Misschien haal je er nog een paar loopjongens voor een bananenrepubliek uit bij Tmobile, KPN etc want ik merk zelf dat er vooral bij deze 2 bedrijven nog andere problemen spelen die niet kloppen maar waarschijnlijk zijn deze niet van "vijandige aard" alhoewel elke aanval op mij zelf vijandig is.
Tja.. Ik weet eigenlijk niet eens wat ik hierop moet zeggen. Slaat namelijk nergens op.
Eigenlijk wat ik voornamelijk constateer:
* Je hebt verkeerde en onjuiste informatie.
* Doet aannames en conclusies op basis van gedachten hoe je denkt dat het werkt of in elkaar zit, maar niet op basis van feiten.
* Je weet niet wat de mogelijkheden zijn tegenwoordig op technisch gebied. Of hoe ze toegepast worden.
* Vroeger was het echt niet veel beter. Eerder slechter. Men wist het alleen niet.