image

Autoriteit Persoonsgegevens ontvangt 15.000 privacyklachten

maandag 9 september 2019, 10:38 door Redactie, 6 reacties

De Autoriteit Persoonsgegevens heeft in de eerste zes maanden van dit jaar ruim 15.000 privacyklachten ontvangen, meer dan het eigenlijk aankan, zo heeft de toezichthouder vandaag bekendgemaakt. Het aantal klachten is bijna 60 procent meer dan in de tweede helft van 2018.

Sinds de inwerkingtreding van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) kan iedereen bij de Autoriteit Persoonsgegevens een privacyklacht indienen. In de eerste zes maanden van dit jaar werd dit door 15.313 mensen gedaan. Ook het aantal internationale klachten nam sterk toe. De meeste klachten (32 procent) gaan over een schending van een privacyrecht, zoals het recht op inzage en het recht op verwijdering. Zakelijke dienstverleners (46 procent), de overheid (14 procent) en de it-sector (13 procent) zijn de partijen waar het meest over wordt geklaagd.

Ruim tienduizend van de klachten werden door de privacytoezichthouder afgerond. Er lopen op dit moment 68 onderzoeken naar aanleiding van meerdere klachten. Vorig jaar waren dat er twintig. De Autoriteit Persoonsgegevens stelt dat het aantal binnengekomen klachten groter is dan het kan afhandelen met de huidige onderzoekscapaciteit. Hierdoor is in de loop van de maanden een achterstand ontstaan in de behandeling van klachten. Volgens de toezichthouder moet er vanwege de toegenomen hoeveelheid klachten een oplossing komen, waar het inmiddels met het ministerie van Justitie en Veiligheid in gesprek over is.

Reacties (6)
09-09-2019, 13:56 door Bitje-scheef
Bijna 42 meldingen per dag... dus...
09-09-2019, 14:30 door Anoniem
Ministerie van Justitie en Veiligheid ...

Wie verwacht werkelijke hulp qua privacy ?
09-09-2019, 14:38 door karma4
Door Bitje-scheef: Bijna 42 meldingen per dag... dus...
Alles opgelost want met 42 weten ze alles.

Typisch dat het AP er veel moeite voor gedaan heeft om zoveel mogelijk meldingen te krijgen. Ze moeten toch een reden hebben om flink te kunnen groeien.
09-09-2019, 18:21 door Anoniem
Afgerond, is dat een nieuw synoniem voor; in de prullenbak gooien?
10-09-2019, 01:02 door Anoniem
"in de loop van de maanden een achterstand ontstaan" -> mijn klacht uit oktober 2018 is nog steeds niet afgerond/volledig behandeld. Dat is dus volgende maand een heel jaar waarin de AP een klacht niet kan behandelen en afronden. Schaam je!
10-09-2019, 08:15 door Anoniem
En dat zijn dan alleen nog de mensen die zich ergens zorgen over maken. De makke schapen die nergens over nadenken, die melden zich niet.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.