image

Kabinet wil eenvoudiger data over 'kwetsbare burgers' uitwisselen

maandag 30 september 2019, 10:48 door Redactie, 7 reacties

Het moet eenvoudiger voor gemeenten, zorginstanties en andere partijen worden om gegevens uit te wisselen over 'kwetsbare burgers' die kampen met 'meervoudige problematiek', zo heeft minister Ollongren van Binnenlandse Zaken in een brief aan de Tweede Kamer laten weten.

Het gaat in dit geval om burgers die op verschillende vlakken problemen hebben, zoals zorg en schulden. Het moet volgens de minister eenvoudiger voor gemeenten en andere partijen worden om informatie over deze personen uit te wisselen en zo tot een betere aanpak te komen. Op dit moment ontbreekt een juridisch kader waarin de gegevensverwerking is geregeld voor samenwerking tussen meer dan twee partijen.

Daarnaast heeft de Autoriteit Persoonsgegevens meerdere malen kritiek geuit op het bestaande juridisch kader voor de gegevensverwerking bij de aanpak van meervoudige problematiek in het sociaal domein. Volgens de toezichthouder ontbreekt er op dit moment een expliciete wettelijke taak voor het college van Burgemeester & Wethouders om tot een dergelijke aanpak te komen. Daardoor is er geen goede juridische grondslag zoals de AVG verplicht.

Ollongren wil dan ook de wet aanpassen voor gegevensuitwisseling en privacy bij de aanpak van meervoudige problematiek. Daardoor wordt het mogelijk om data over 'kwetsbare burgers' tussen meerdere partijen uit te wisselen. Het gaat dan bijvoorbeeld om burgers die zelf om hulp vragen, professionals die vermoeden dat er sprake is van meervoudige problematiek en wanneer een medeburger of niet-betrokken professional een signaal afgeven. Het college wordt hierbij de verantwoordelijke voor de gegevensverwerking en coördinatie.

De minister merkt op dat duidelijke wettelijke kaders de burger moeten beschermen tegen onnodige verspreiding van zijn gegevens onder partijen die samenwerken aan zijn ondersteuning. Daarnaast is het niet de bedoeling dat er een ruimere gegevensuitwisseling voor handhaving, opsporing en vervolging mogelijk wordt. "Dat betekent dat het juridisch kader voor de verkrijging van gegevens ten behoeve van opsporing en vervolging, dat is vastgelegd in het Wetboek van Strafvordering, in dit kader nadrukkelijk niet wordt aangepast", schrijft Ollongren.

Tevens voegt de minister toe dat er "strikte eisen" worden gesteld aan de verwerking van de ontvangen gegevens. Ook zal bekeken worden wat een noodzakelijke bewaartermijn is voor het aangelegde dossier en wanneer verzamelde gegevens weer vernietigd moeten worden. Het wetsvoorstel dat het uitwisselen van de gegevens mogelijk maakt zou eind 2020 aan de Tweede Kamer moeten worden aangeboden.

Reacties (7)
30-09-2019, 11:01 door Anoniem
Was het maar zo dat de overheid met het opsporen van zware criminelen zo daadkrachtig is.
Nee daar zijn ze te bang voor.
Was het maar zo dat de overheid met het afdragen van belasting over winsten zo daadkrachtig is.
Nee daar hebben ze geen belang bij.
30-09-2019, 11:10 door Anoniem
Dit klinkt als een plan dat niet mis kan gaan. Precies die mensen die het kwetsbaarst zijn, die al weinig grip op hun leven hebben, daarvan ga je "meer data uitwisselen" zodat er nog meer achter hun rug om gedaan kan worden.

Ik begrijp het wel hoor, het is de standaard ambtelijke oplossing voor alle ambtelijke problemen: Meer ambtelijke mogelijkheden, met de beste bedoelingen. Maar het probleem is niet zozeer "te weinig data uitwisselen". Het probleem is "teveel en te versnipperde ambtelijke bemoeienis". Dus om dat op te lossen ga je je er nog harder ambtelijk tegenaan bemoeien. Het lijkt de EU wel.

Ik merk het hier ook al: Er is niet een hulpinstantie, er zijn er minstens een half dozijn gemeentelijke en dan nog meer andere, van het rijk, op afstand gezet, al dan niet ingehuurd, noem maar op. En ze doen allemaal alleen hun ding, als je iets anders nodig hebt dan moet dat ergens anders. Zo hebben ze het speelveld voor zichzelf in vele kleine stukjes opgeknipt, waardoor er precies voor de kwetsbaarsten onder ons, die daar dus het eerste mee te maken krijgen, al lang geen touw meer valt te knopen aan wie nu ookalweer wat doet. En dat los je op met "meer data uitwisselen", want dat maakt het er duidelijker op, voor de burger.

Oftewel, er wordt weereens ambtelijk vanuit ambtelijk perspectief gekeken en daar wordt ambtelijk besloten dat "meer data" de ambtelijke oplossing gaat zijn. En wat van de burger?
30-09-2019, 14:00 door Anoniem
Kunnen ze niet beginnen met één duidelijk portaal te maken waarop mensen kunnen zien
- waar ze recht op hebben qua uitkeringen en toeslagen
- waar ze recht op hebben qua hulp en ondersteuning
- hoe ze met enkele klikken in contact kunnen komen met de juiste (lokale) hulporganisatie
Er zijn hordes mensen die recht hebben op bovenstaande maar dat niet krijgen omdat ze simpelweg niet weten dat de hulp bestaat en hoe ze er gebruik van kunnen maken. Leuk dat 'hulporganisaties' hier als tussenpersoon in zitten, maar het direct ontsluiten van deze groep zal veel meer resultaat hebben.
30-09-2019, 16:25 door Anoniem
Als ze data willen uitwisselen over eufemistisch gesproken "kwetsbare burgers" dan moeten ze eens beginnen bij de data die ze zelf kunnen produceren.
En niet bij data waardoor alles nog verder gecompliceerd raakt.
Laat ze dus eerst beter onderzoeken hoe ze bezuinigingen op bepaalde diensten terugdraaien waardoor mee "kwetsbare burgers" nergens meer / niet voor de gebruikelijke zaken konden aankloppen en dan begroten wat het kost om dit terug te draaien.
De overheid heeft €6 miljard overschot nota bene!
En ga dan sowieso niet als overheid het gegevens en data-beheer nog poreuzer maken.
30-09-2019, 17:15 door Anoniem
Door Anoniem: Kunnen ze niet beginnen met één duidelijk portaal te maken waarop mensen kunnen zien
Oh, je bedoelt zoiets als "mijnoverheid"? Of wat "mijnoverheid" eventueel had kunnen zijn als het binnen de overheid zelf niet zo'n gigantisch zooitje was geweest. (Zie svb, uvw, belastingdienst, ...)

Er zijn hordes mensen die recht hebben op bovenstaande maar dat niet krijgen omdat ze simpelweg niet weten dat de hulp bestaat en hoe ze er gebruik van kunnen maken. Leuk dat 'hulporganisaties' hier als tussenpersoon in zitten, maar het direct ontsluiten van deze groep zal veel meer resultaat hebben.
Denk je dat?

"Recht hebben" is leuk tot er een amptenaar even beslist dat het toch onterecht was en terugbetalen, kutburger. Dat risico is voor mij alleen al een reden om niet eens te beginnen met denken over aanvragen van waar ik allemaal mischien wel recht op zou kunnen hebben. Daarvoor loop ik als Nederlands burger in Nederland gewoon teveel risico.

Plus het reguliere gezeik van amptenaren die je voortdurend lastigvallen met amptelijke scheten waar je iedere keer weer van moet snappen wat ze nou weer eens motte en of je er op moet reageren of niet, bezwaar moet maken, of wat dan ook. Dat is iedere keer weer stress en er is nog niets misgegaan. Wat dat betreft: mijnoverheid is dubbele scheterij dus dubbele stress. Winst! Voor! De! Burger!

Kijk, als ik nou Bulgaar was, hier met een busje heen gekard werd, een paar daagjes druk was met begeleid invullen van allerlei papieren die ik toch niet snap, en dat resulteert in een leuk doorlopend zakcentje waar ik prima van kan leven in Bulgarije, ruim buiten het invloedsgebied van geldterugharkende amptenaren, dan zou ik het wel weten. Maar ik woon hier.

Er zullen er vast veel zijn die het echt niet weten. Maar er zijn er ook genoeg die gewoon een broertje dood hebben aan amptelijk gezeik. Tot op het punt dat simpelweg vragen om waar je recht op heet te hebben het gedoe op voorhand al niet waard is. Dan maar een pilsje minder aan de toog, we redden ons zo wel. Gemoedsrust is ook wat waard. En als er iets is dat de Nederlandse amptenarij vol vingerzwaaiende amptenaren niet kan leveren, dan is het wel die gemoedsrust.
30-09-2019, 19:21 door Anoniem
Er zijn ook andere oplossing waar een aantal gemeenten al mee werken. Een wijkregisseur in de wijk zelf, die, samen met een vertegenwoordiging van de hulpdiensten, per geval kijkt welke hulp nu echt nodig is, op basis van de gegevens die de gemeente al heeft. Die hulpverleners hoeven niet alle gegevens te hebben van de gemeente, net als dat de gemeente ook niet alle gegevens van de hulpinstantie hoeft te hebben (medische gegevens bijvoorbeeld).
Je moet inderdaad voorkomen dat die kwetsbare doelgroep nog veel kwetsbaarder wordt als er nog meer gegevens over hen bij allerlei goed bedoelende groepen terecht komt. Hoe meer informatie er gedeeld wordt hoe groter het risico op datalekken.
Dat is voor niemand leuk maar voor mensen met multi problematiek al helemaal niet.
01-10-2019, 00:35 door Anoniem
Goed later voor de private schuldhulpverlener, meestal aan het eind van dit traject.
Niet je eigen schuld hoor, al die ellende, gewoon even pech gehad, werk kwijt, juist gescheiden, enz.
Jongeren, die een paar verkeerde keuzes hebben gemaakt.

Met SIRI is er leuk ervaring opgedaan. Veel initiatieven, daar is nog een leuk EU-potje voor.
Gaat wel goed in Nederland, voor een kleine groep zeer beslist.

Het "gemeen" krijgt het echter steeds moeilijker.
Het gemeen dat zijn u en ik, de gewone doorsnee burgers.

Jodocus Oyevaer
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.