De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft KPN op de vingers getikt over het beleid bij hinderlijke anonieme bellers en vindt dat de telecomprovider dit moet aanpassen. Het oordeel van de ACM volgt in een geschil tussen KPN en Robin Mobile. De laatstgenoemde provider is het niet eens met de manier waarop KPN omgaat met klachten over hinderlijke of kwaadwillende anonieme telefoonoproepen die van KPN-klanten afkomstig zijn.
Wanneer een klant van Robin Mobile klaagt over een anonieme beller die klant is bij KPN, moet KPN hier onderzoek naar doen. Tijdens dat onderzoek verstrekt KPN aan de anonieme beller het telefoonnummer van de klager. Dit is in strijd met de Telecommunicatiewet, aldus de ACM. KPN mag het nummer niet verstrekken aan de anonieme beller.
In de Telecommunicatiewet staat dat telecomproviders moeten handelen bij klachten over hinderlijke anonieme bellers. Het gaat dan om klanten van een provider die met een anoniem nummer hinderlijke of kwaadwillende telefoonoproepen plegen naar een klant van een andere telecomaanbieder. De gedupeerde klant kan dan bij de eigen provider het telefoonnummer, naam en adresgegevens van anonieme beller opvragen. Voordat de gegevens worden verstrekt vindt er eerst onderzoek van de provider naar de telefoonoproepen plaats.
Robin Mobile klaagde over de manier waarop KPN met klachten omgaat. Tijdens het onderzoek stuurt KPN namelijk het telefoonnummer van de klager naar de anonieme beller, zonder toestemming van Robin Mobile. Ook voert KPN geen onderzoeken uit tenzij Robin Mobile toestemming geeft om het telefoonnummer van de klager aan de anonieme beller te verstrekken. Wanneer een callcenter achter de anonieme oproepen zit wordt de klager naar het Bel-me-niet Register verwezen en sluit KPN de klacht. Iets wat voor Robin Mobile niet voldoende is.
De ACM oordeelt dat KPN het nummer van de klager niet mag verstrekken aan de anonieme beller en altijd onderzoek moet doen. Daarnaast mag KPN de klager niet doorverwijzen naar het Bel-me-niet Register als blijkt dat de anonieme oproepen door een callcenter worden gepleegd. "KPN moet in dat geval de procedure voortzetten en afronden zoals KPN dat ook doet bij oproepen door natuurlijke personen", zo laat de toezichthouder weten.
De ACM zegt dat het niet bevoegd is om te oordelen of het verstrekken van het volledige telefoonnummer van de klager aan de anonieme beller is toegestaan onder de Algemene verordening gegevensbescherming. Daar gaat de Autoriteit Persoonsgegevens over.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.