Door Anoniem: Zo veel amateuristische prutsers die software maken dat er niet genoeg professionals zijn om het
allemaal te reviewen waardoor het gewoon in gebruik genomen wordt [knip]
(ipv closed source waar ook prutswerk in zit maar dat zie je dan pas na uitgebreid puzzelen)
Ik geloof dat je niet in plaats van closed source maar net als closed source bedoelt. Daar heb ik, in dure pakketten voor bedrijven, een ontstellende hoeveelheid prutswerk gezien die ik vaak genoeg helemaal niet zo moeilijk vond om te herkennen.
[plak] ondanks de claims dat open source tot een zekere kwaliteit zou leiden doordat iedereen de fouten kan zien.
Er is iets geks met die claim. Hij wordt aanzienlijk vaker gemaakt door critici van open source, om hem tegen te kunnen spreken, dan door voorstanders van open source.
De oorspronkelijke claim, "many eyes make bugs shallow" of iets van die strekking, was een observatie die in "The Cathedral and the Bazaar" gemaakt werd over hoe het Linux kernel-project functioneert: als er bij de daar gehanteerde manier van werken een bug is gevonden dan dient zich meestal snel iemand aan die de bug doorziet en die de oplossing eenvoudig vindt en ook weet te implementeren. Dat gaat dus niet over het vinden van bugs maar over het oplossen van eenmaal gevonden bugs, in de context van een groot project dat veel (>1000) vaak zeer professionele ontwikkelaars weet aan te trekken. Iedereen die ervan maakt dat als de broncode maar openbaar is de kwaliteit spontaan omhoog schiet slaat de plank mis. Het is geen magisch proces, bijdragen zijn er alleen als er mensen zijn die bijdragen.
Ook weet je niet met welke hoed op de contributors hun software aanleveren. Wie zich uitgeeft als
een security onderzoeker aan een universiteit zou best wel eens een pion van een geheime
dienst kunnen zijn, die je veiligheid juist wil verslechteren.
Patches van wildvreemden worden, ook bij kleine projecten, niet ongezien overgenomen. Ik heb in de loop van de jaren een paar keer een patch aangeleverd die
niet werd overgenomen terwijl de fout die hij oploste
wel werd opgelost, alleen op een andere manier dan ik had aangeleverd. Dat komt omdat mensen die de code door en door kennen meestal beter overzien waar en hoe iets het beste geregeld kan worden. Het punt dat ik maak is: ze kijken wel degelijk kritisch of ze het met de aangeleverde patch eens zijn. Dat beeld dat een project aan de wolven is overgeleverd omdat mensen van buiten patches aan kunnen leveren klopt niet.
Open source software is echt niet allemaal even goed, de kwaliteit varieert van waardeloos tot geweldig.
Voor de voor- en nadelen is het belangrijk om te beseffen dat open source in de eerste plaats slaat op een aantal software-licenties die gebruikers recht geven op de broncode, op het maken van eigen aanpassingen en op het verder verspreiden van de software, aangepast of niet. Dat recht om het verder te verspreiden betekent dat aan de verkoop van software of sofwarelicenties geen goud geld te verdienen is bij open source (al staan de licenties toe dat je het probeert). Omdat er bij commerciële software meer te verdienen valt kunnen commerciële softwareleveranciers ook veel meer investeringen aantrekken en vaak veel sneller met allerlei nieuwe dingen op de markt komen. Open source-tegenhangers van die software lopen daar vaak bij achter, maar worden wel langzaam maar gestaag beter (althans als het project belangrijk genoeg is om ontwikkelaars te trekken en vast te houden). En op een gegeven moment kan het zo goed zijn dat er niet meer tegenop te concurreren valt. Het is niet voor niets dat grote softwarebedrijven als IBM, Oracle en Microsoft Linux ondersteunen, ze weten dat ze met een alternatief OS voor de segmenten waar Linux sterk is geen markt meer kunnen veroveren. Dus kiezen ze ervoor het te ondersteunen (ook door mee te ontwikkelen eraan) en het als basis te gebruiken voor dingen waar ze wel geld mee kunnen verdienen. LibreOffice haalt het in een aantal opzichten nog niet bij MS Office, maar wie weet blijkt over tien jaar dat het inmiddels zo goed is dat het commerciëel niet meer interessant is om een office-pakket te leveren (of een overeenkomstige cloud-dienst). Ik weet niet of het ook echt gebeurt, maar het zou kunnen.
Bij commerciële software is ondersteuning door de leverancier gewoonlijk inbegrepen. Bij open source kan commerciële ondersteuning voor bedrijven ook beschikbaar zijn, bedrijven als RedHat leven daarvan. Als je daar niet voor betaalt ben je bij problemen afhankelijk van wat je op het web kan vinden, ondersteuning van welwillende medegebruikers op fora, en de afhandeling van bugmeldingen door de makers van een pakket of van de Linux-distributie die je gebruikt. Dat pakt in veruit de meeste gevallen prima uit, het zijn meestal heel exotische problemen die maar weinig mensen hebben waarvoor oplossingen lang op zich laten wachten, en zulke problemen zijn zeldzaam, maar je hebt als niet betalende gebruiker geen recht op support gekocht en je kan nou eenmaal niet op hoge poten rechten opeisen die er helemaal niet zijn. Dat is voor veel bedrijven reden om alleen met software te werken waar die betaalde support wel voor beschikbaar is.
Voor wie zelf software verspreidt en daarin open source-componenten wil gebruiken: zorg dat je de licenties van die componenten leest en snapt. Dat je de software gratis mag gebruiken wil niet zeggen dat er geen restricties zijn. Het is mogelijk dat licenties van componenten botsen met de licenties waaronder jij je software verspreidt, of met elkaar. Doe je juridische huiswerk.