image

FTC-commissaris: meeste 'gratis' online diensten betaal je met data

maandag 21 oktober 2019, 12:00 door Redactie, 19 reacties

Facebook en Google zijn geen liefdadigheidsinstellingen, ze verdienen grof geld aan de data van hun gebruikers, zo stelde Rohit Chopra, commissaris bij de Amerikaanse toezichthouder FTC, vorige week tijdens een hoorzitting voor een commissie van het Huis van Afgevaardigden. De hoorzitting ging over de rol van data en privacy in de concurrentie tussen bedrijven.

Chopra kaartte drie zaken aan. Ten eerste dat data bepaalde eigenschappen heeft die het doet verschillen van andere middelen. Daarnaast dat de meeste online diensten die claimen gratis te zijn, dit helemaal niet zijn en gebruikers met hun data laten betalen. Als laatste ging de FTC-commissaris in op de concurrentie tussen bedrijven. Door de dominante positie van de techreuzen in de digitale wereld kunnen mensen en bedrijven ze niet vermijden wat concurrentie bemoeilijkt.

Data

In tegenstelling tot metaal of mineralen is data geen eindige bron. "Elke seconde wordt er meer persoonlijke data gecreëerd. Onze locatie, onze zoekopdrachten en onze gesprekken kunnen allemaal worden vastgelegd", aldus Chopra, die op eigen titel sprak. Daarnaast wordt data niet op de traditionele wijze geconsumeerd. Data kan worden gekopieerd en gedeeld. Wanneer het ene bedrijf geld verdient aan de informatie die uit data afkomstig is, kunnen andere partijen er ook waarde uit halen.

Data wordt ook waardevoller naarmate je er meer van verzamelt. "Als je data over een groter deel van de bevolking verzamelt, krijg je niet alleen inzicht in een individu of bedrijf, je kunt ook waardevolle inzichten verkrijgen over anderen die met hen omgaan of gemeenschappelijke eigenschappen delen", liet Chopra de commissie weten.

Niet gratis

De FTC-commissaris ging ook in op het bedrijfsmodel van techreuzen zoals Facebook en Google. Volgens Chopra worden online diensten te vaak als "gratis" bestempeld, terwijl dit niet het geval is. "Bedrijven zoals Google en Facebook zijn geen liefdadigheidsinstellingen. Ze runnen gigantisch winstgevende gedragsgebaseerde advertentie-ondernemingen, gebouwd op het verzamelen van enorme hoeveelheden data van gebruikers."

Het advertentiemodel van Facebook en Google draait op het continu verzamelen van persoonlijke data. "Deze diensten hebben een prijskaartje en je betaalt ervoor met je data", ging Chopra verder. Hoewel mensen niet met keiharde dollars betalen, wisten Facebook en Google vorig jaar miljarden dollars aan advertentie-inkomsten binnen te halen. "Dit houdt in dat we extreem waardevolle assets aan deze bedrijven overhandigen. Een econoom zou zeggen dat de echte prijs om deze diensten te gebruiken negatief zou moeten zijn: dat zij eigenlijk ons zouden moeten betalen."

Vanwege de dominantie van partijen zoals Facebook en Google kunnen ze gebruikers en bedrijven met allerlei complexe en draconische voorwaarden akkoord laten gaan, terwijl ze tegelijkertijd nieuwe partijen uit de markt kunnen houden, merkte Chopra op. De FTC-commissaris pleitte dan ook voor optreden door beleidsmakers en toezichthouders om eerlijke concurrentie mogelijk te maken (pdf).

Reacties (19)
21-10-2019, 12:14 door Anoniem
Dat is nu wel duidelijk maar vroeger deden deze ondernemingen hier lekker stiekem over.
Nu kunnen ze niet meer
Oplichters dat zijn het Dieven
21-10-2019, 13:04 door Anoniem
Dat is nu wel duidelijk maar vroeger deden deze ondernemingen hier lekker stiekem over.

Je dacht dat het filantropische instellingen waren die talloze miljoenen in een bodemloze put gooiden ?
21-10-2019, 13:43 door Anoniem
Ik kan iets wat al die "grote innoveerders" niet kunnen: Van gedachten veranderen.

En dan klopt er helemaal niks meer van wat er in al die databases staat. Dus is het niks meer waard ook.

Heel vervelend allemaal, want je hoort je te houden aan hoe je ingeschat bent. Er is echter geen wet die me verbiedt om gewoon lekker van gedachten te veranderen. Of interesses. Of ondanks alle gehoer en gesnoer met advertenties toch op mijn partij en idiologie te stemmen. Of gewoon in de buurtwinkel te kopen. Die dan misschien wat duurder is, logisch met zulke marketing kanonnen, maar waar ze me nog gewoon kennen. En het juist leuk vinden als ik ineens van gedachten ben veranderd. Zeker als het een vernieuwend idee is. Wat al die "grote innoveerders" juist de kop in willen drukken of het toch zeker mee willen lezen om het te jatten. Persoonlijk contact kun je niet dataminen. Lullig maar helaas waar.
21-10-2019, 13:51 door Anoniem
Wij noemen zo'n bericht - een open deur intrappen.

Wie dit niet weten, moet eigenlijk de computer, cellphone enz. afgepakt worden.
21-10-2019, 13:52 door Anoniem
Door Anoniem: Dat is nu wel duidelijk maar vroeger deden deze ondernemingen hier lekker stiekem over.
Nu kunnen ze niet meer
Oplichters dat zijn het Dieven
Werk jij gratis ?

Zo niet dan kun je facebook & google ook niet kwalijk nemen dat ze dat ook niet doen.
21-10-2019, 14:11 door _R0N_
"Facebook en Google zijn geen liefdadigheidsinstellingen, ze verdienen grof geld aan de data van hun gebruikers"
En zover voor stating the obvious.
21-10-2019, 14:17 door Anoniem
terwijl ze tegelijkertijd nieuwe partijen uit de markt kunnen houden
Voor Google zijn er alternatieve, maar dank zij bijvoorbeeld het journaal en actualiteiten programma's wordt
Google altijd gepromoveerd .Toch vreemd dat voor het zoeken op internet, het woord Google wordt gebruikt.
Het woord Google is zo ingeburgerd dat burgers niet weten dat er alternatieve voor zijn, denk aan DuckDuckGo.

En dan hebben ze het nog niet eens over producten van Google gehad, dat is helemaal spyware.
En zeker voor Android ook hier wordt weer reclame voor gemaakt als voorbeeld, de banken onze regering.

Wat mij het meest hier aan stoort is dat als je geen toestemming hebt gegeven ze je gegevens toch gebruiken.
Dit kan via de website of smartphone 'Android en of Apple' .Vreemd dat FB of Google dan wel je gegevens
mogen gebruiken.

Als ik lees over de nieuwe privacy wet dan heb ik toch echt het gevoel dat deze er meer is om crimminelen
te beschermen dan gewonen burgers. Het data graaien gaat gewoon door maar opsporingsdiensten kunnen
hun werk niet meer naar behoren uitvoeren.

Het wordt tijd dat al die datagraaiers eens aangepakt worden en dat internet weer leuk wordt.
21-10-2019, 14:24 door Anoniem
Zo niet dan kun je facebook & google ook niet kwalijk nemen dat ze dat ook niet doen.
Er zijn andere wegen om geld te verdienen waar je een goed gevoel aan overhoud, kijk eens naar documentaire's
of neem eens de moeite om een boek hier over te lezen.
21-10-2019, 15:23 door Anoniem
Door Anoniem: Wij noemen zo'n bericht - een open deur intrappen.

Wie dit niet weten, moet eigenlijk de computer, cellphone enz. afgepakt worden.
Nee, die moeten dit soort berichten onder de neus gedrukt krijgen.

De basiskennis zou al op school gegeven moeten worden.
21-10-2019, 16:23 door Anoniem
Door Anoniem:
Zo niet dan kun je facebook & google ook niet kwalijk nemen dat ze dat ook niet doen.
Er zijn andere wegen om geld te verdienen waar je een goed gevoel aan overhoud, kijk eens naar documentaire's
of neem eens de moeite om een boek hier over te lezen.
Nogmaals werk JIJ gratis ?
21-10-2019, 16:36 door Anoniem
Weet je wat, zelfs de politie gebruikt FaceBook. Kun je mensen dan kwalijk nemen het ook te gebruiken zonder dat de voorwaarden zonder te lezen worden goedgekeurd.
21-10-2019, 16:50 door Anoniem
Door Anoniem:
Zo niet dan kun je facebook & google ook niet kwalijk nemen dat ze dat ook niet doen.
Er zijn andere wegen om geld te verdienen waar je een goed gevoel aan overhoud, kijk eens naar documentaire's
of neem eens de moeite om een boek hier over te lezen.
OOK daar wordt zwaar aan verdiend!
21-10-2019, 16:52 door Anoniem
Door Anoniem: Weet je wat, zelfs de politie gebruikt FaceBook. Kun je mensen dan kwalijk nemen het ook te gebruiken zonder dat de voorwaarden zonder te lezen worden goedgekeurd.
Ze zullen wel moeten, omdat de burgers allemaal daarom zitten en hoe kan je dan anders bereiken?3
21-10-2019, 16:53 door Anoniem
Door Anoniem:
Zo niet dan kun je facebook & google ook niet kwalijk nemen dat ze dat ook niet doen.
Er zijn andere wegen om geld te verdienen waar je een goed gevoel aan overhoud, kijk eens naar documentaire's
of neem eens de moeite om een boek hier over te lezen.
Zit je nog steeds met de mening van een persoon, de maker/schrijver.
21-10-2019, 16:55 door SPer
Door Anoniem: Dat is nu wel duidelijk maar vroeger deden deze ondernemingen hier lekker stiekem over.
Nu kunnen ze niet meer
Oplichters dat zijn het Dieven
volgens mij geef je toch zelf toestemming hiervoor , het is geen verplichting om gebruik te maken van Facebook of google .
21-10-2019, 20:21 door Anoniem
Probleem is juist dat ook als je betaald voor een dienst van big tech je het datagraaien niet kunt stoppen. Wordt alleen nog maar erger als big tech straks zijn intrede doet in allerlei IoT-apparaten. Dwing big tech gewoon om ook altijd een betaalde versie van alle diensten / apparaten te introduceren waarbij al het datagraaien uitgezet kan worden.
21-10-2019, 21:47 door Anoniem
Nogmaals werk JIJ gratis ?
Dit suggereert dat jij het niet belangrijk vindt op welke manier iemand zijn geld verdiendt.
Ik heb niets met Google en zeker niet met FB, nooit toestemming gegeven voor wat dan ook maar toch gebruiken ze mijn data om stinkend rijk te worden. Dat jij daar geen probleem mee hebt is voor je zelf ik denk daar in iedergeval heel anders over.

Zit je nog steeds met de mening van een persoon, de maker/schrijver.
Daarom moet je je ook beter informeren door meer te lezen en meer documentaire's bekijken. Je mag er toch wel van
uitgaan dat documentaire programma's op waarheid berust zijn.
22-10-2019, 23:21 door Anoniem
Door Anoniem:

Zit je nog steeds met de mening van een persoon, de maker/schrijver.
Daarom moet je je ook beter informeren door meer te lezen en meer documentaire's bekijken. Je mag er toch wel van
uitgaan dat documentaire programma's op waarheid berust zijn.
Een documentaire is per definitie de "waarheid" van de maker, zoals hij opgedragen krijgt. Je denkt toch niet, dat de maker specialist is?
23-10-2019, 09:55 door Anoniem
Een documentaire is per definitie de "waarheid" van de maker, zoals hij opgedragen krijgt. Je denkt toch niet, dat de maker specialist is?
Dan kunnen we niemand meer vertrouwen, ook die deskundige niet meer.
Ik ben het zeker voor een deel met je eens, kijk maar naar die propaganda documentaires, maar je kunt je zelf ook informeren via afzonderlijke kanalen.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.