Verzekeringsmaatschappij Allianz Global Assistance heeft klanten geïnformeerd over een datalek dat een maand geleden al in het nieuws kwam. Een back-up van de verzekeraar werd uit een kluis gestolen, zo werd op 19 september bekend.
De back-up bevatte de gegevens van minimaal 260.000 Nederlandse klanten. Die zijn echter gisteren pas via e-mail door het bedrijf geïnformeerd. Volgens Allianz vereiste het veel werk om uit te zoeken welke klanten slachtoffer van het datalek zijn geworden. "In de back-up zaten zeer diverse en vooral oude gegevens, maar deels ook persoonsgevoelige informatie en uw voertuiggegevens", aldus het bedrijf. Het gaat om namen, adresgegevens en voertuiggegevens, zoals kentekennummer.
Allianz stelt verder dat de gestolen gegevens "alleen toegankelijk zijn voor personen met de juiste specifieke apparatuur en kennis." Er zouden nog geen aanwijzingen zijn dat de gestolen gegevens openbaar zijn gemaakt. Wel waarschuwt de verzekeraar dat de gestolen gegevens kunnen worden misbruikt om mensen op te lichten. "Bijvoorbeeld door u een e-mail of sms uit onze naam sturen, waarin uw kentekennummer en uw model auto genoemd zijn. Wij sturen echter nooit een betaalverzoek via e-mail of sms."
Klanten krijgen het advies om extra alert te zijn op verdachte transacties of afwijkende vragen en verdachte e-mails naar het bedrijf door te sturen. Het datalek is bij de Autoriteit Persoonsgegevens gemeld.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.