Minister Dekker voor Rechtsbescherming wil de Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming (UAVG) op een aantal punten aanpassen, waaronder de tekst over het gebruik van biometrische gegevens en een mogelijk uitgebreider gebruik van het Burgerservicenummer (BSN).
De AVG beschrijft de belangrijkste regels voor het omgaan met persoonsgegevens in Nederland. Waar de AVG ruimte laat voor nationale keuzes bij de uitvoering van de AVG, zijn deze ingevuld in de Uitvoeringswet AVG. Nu de UAVG al meer dan een jaar in gebruik is stelt Dekker in een brief aan de Tweede Kamer dat de wet op bepaalde punten moet worden aangepast. Voor een aantal andere punten wordt gekeken of dit nodig is.
In het geval van biometrische toegangscontrole, verwerking van gezondheidsgegevens door patiëntenverenigingen voor intern gebruik, verwerking van bijzondere categorieën van persoonsgegevens door het Huis voor klokkenluiders en verwerking van bijzondere categorieën persoonsgegevens door accountants is het volgens Dekker 'voldoende duidelijk' dat zij een (explicietere) grondslag moeten krijgen.
Zo verbiedt de UAVG het verwerken van biometrische gegevens, tenzij dit noodzakelijk is om iemand voor authenticatie of beveiligingsdoeleinden te identificeren. In de tekst van de UAVG staat het zwaarwegend algemeen belang waarvoor een uitzondering in de verwerking van biometrische gegevens mag worden gemaakt niet vermeld, tot onvrede van de Europese Commissie.
"Om tegemoet te komen aan deze kritiek is het wenselijk in artikel 29 UAVG expliciet het belang te benoemen dat in de rechtspraktijk noodzakelijk kan maken om biometrische gegevens te verwerken voor authenticatie en beveiligingsdoeleinden. Het betreft hier het belang van een rechtmatige toegang tot bepaalde plaatsen, gebouwen, informatie- of werkprocessystemen, diensten of producten. Een dergelijke aanvulling van artikel 29 zou bijdragen aan de rechtszekerheid bij het verwerken van biometrische gegevens voor genoemde doeleinden", aldus Dekker.
Naast de eerder genoemde punten die Dekker in de UAVG wil aanpassen zijn er ook verschillende punten waarvan nog wordt gekeken of een aanpassing nodig is. Het gaat onder andere om het gebruik van het BIG-nummer van zorgverleners buiten de wet BIG, geautomatiseerde besluitvorming en profilering door banken om witwassen en fraude te voorkomen, cross-sectorale gegevensdeling en het breder gebruik van het BSN.
VNO-NCW en MKB-Nederland willen dat een breder gebruik van het BSN wordt toegestaan. Overheidsinstanties kunnen bij het verwerken van persoonsgegevens in het kader van de uitvoering van hun publieke taak gebruikmaken van het BSN, zonder dat daarvoor nadere regelgeving vereist is. Dit staat in de de Wet algemene bepalingen burgerservicenummer (Wabb) beschreven. Voor instellingen die geen beroep op deze wet kunnen doen moet het gebruik in sectorale wetgeving zijn voorgeschreven.
"Uitbreiding van het gebruik is mogelijk als het geregeld kan worden in sectorale wetgeving", stelt Dekker. De minister merkt op dat er ook zal worden gekeken of instellingen zoals banken, advocaten, notarissen en accountants het BSN mogen gaan gebruiken om hun "poortwachtersfunctie" te vervullen in het voorkomen van het financieren van terrorisme en witwassen. "Gebruik van het BSN kan deze taak vergemakkelijken", laat Dekker weten. De minister wil het wetsvoorstel voor het aanpassen van de UAVG in het eerste kwartaal aanbieden.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.