image

Google wijzigt advertentieveilingen na onderzoek autoriteiten

donderdag 14 november 2019, 17:03 door Redactie, 4 reacties

Google gaat naar aanleiding van onderzoek door verschillende autoriteiten de eigen advertentieveilingen aanpassen, wat de privacy van internetgebruikers zou moeten verbeteren. De Ierse privacytoezichthouder startte in mei een onderzoek naar persoonlijke data die Google bij online advertentieveilingen verwerkt.

Bij de veilingen maakt Google gebruik van real time bidding (RTB), een technologie waarbij advertentieruimte op websites via een geautomatiseerde veiling wordt verkocht aan adverteerders. Elke keer dat iemand een website bezoekt en een gerichte advertentie te zien krijgt, worden gegevens over wat hij of zij leest of bekijkt naar bedrijven gestuurd. Dit worden ook "bid requests" genoemd.

Advertentiebedrijven versturen deze gegevens naar tal van bedrijven om zo adverteerders te laten bieden om advertenties aan bezoekers te tonen. Bedrijven kunnen zo gericht adverteren. De bid requests die dit mogelijk maken bevatten vaak allerlei persoonlijke informatie van internetgebruikers, zoals hetgeen dat de bezoeker leest of bekijkt, locatiegegevens, informatie over het gebruikte apparaat, uniek tracking-ID en ip-adres.

Het onderzoek van de Ierse privacytoezichthouder moet vaststellen of het verwerken van persoonlijke gegevens tijdens elke stap van een advertentietransactie voldoet aan de AVG. Hoewel het onderzoek nog loopt heeft Google na overleg met de autoriteiten vandaag een aanpassing aangekondigd. De bid requests die Google naar adverteerders stuurt zullen vanaf februari 2020 geen contentcategorieën meer bevatten, die duidelijk maken wat voor soort pagina of website iemand bezoekt.

Google stelt dat de maatregel het lastiger zal maken voor adverteerders om gerichter te adverteren. Daarnaast zegt het techbedrijf dat het met toezichthouders, waaronder de Ierse, over de advertentieveilingen in overleg zal blijven. Onder andere de Autoriteit Persoonsgegevens en toezichthouders in België, Luxemburg, Spanje, Verenigd Koninkrijk, en Polen werden gevraagd om tegen de veilingen op te treden.

Reacties (4)
14-11-2019, 18:12 door Anoniem
Nog even zo doorgaan en de geloofwaardigheid van internet reclame gaat echt naar nul. Terwijl als je met een lullig blokje in de krant wèl credibility scoort.

Als je als consument door krijgt dat je echt ziek getraget wordt en dag en nacht gevolgd, voor stommetje wordt uitgemaakt, waar ga je dan kopen? Juist. Daar niet. En morgen ook niet.

Doe maar eens een winkel open. En zeg tegen elke klant die binnen komt: "hé stomme debiel, ik weet wat er op je rekening staat, ik ken je hele priveleven, dus je gaat dit nu even kopen". En sla tegen de avond dan je omzet maar af op de kassa.
15-11-2019, 13:04 door Anoniem
" Nog even zo doorgaan en de geloofwaardigheid van internet reclame gaat echt naar nul. "

Dat zou je toch willen geloven alleen draait in deze wereld alles om geld en macht en helaas de mensen achter Google hebben extreem veel geld en hierdoor ook ongezien veel macht.
Alle mogelijke competitie wordt omgekocht, te kritische stemmen in de media worden aangevallen geef het nog een paar jaar en de hele wereld is on record.
Grote organisaties zoals het Rode Kruis en anderen worden bijna opgekocht via steunfondsen.
Wil je vandaag werken als vrijwilliger voor het Rode Kruis moet je gaan via Google mail voor communicatie.
Een bedrijf dat zich heeft verrijkt met de persoonlijke data van anderen en hier pas sinds enkele jaren de waarheid oververtelt.
Het is ook niet zozeer dat ze kunnen meelezen,
maar dat ze moeten kunnen meelezen sinds 9/11 wordt alles opgeslagen en de grote providers zoals Yahoo en Google moeten meewerken met collectief anders worden ze ook onderuitgehaald.
Je heb groot gelijk het internet is volledig naar de kloten
15-11-2019, 13:50 door Anoniem
Dé centrale spil in dit wiel van aandachtsvragerij is de smartphone. Dat apparaat dat tegenwoordig als onmisbaar wordt aangemerkt. Maar of dat ook echt zo is? Vroeger konden we ook prima zonder, dus waarom nu niet?
15-11-2019, 14:18 door Anoniem
Het is maar moeilijk om te zien hoe verslaafd we zijn aan de diensten van de grote datagraaiers als Google, dat we ondanks een doorlopende stroom van overtredingen, waarschuwingen en boetes er toch gebruik van blijven maken.
Het zou eenieder nu toch wel duidelijk moeten zijn dat deze bedrijven doorgaan met waar ze mee bezig zijn, en de wet vooral zien als iets waar om heen gewerkt moet worden.
Het doet me denken aan de smoesjes die mensen verzinnen om hun afval niet te scheiden, voor iedere scheet met de auto te gaan of te blijven roken. Ik snap dat het gemak van deze diensten enorm is, maar de lange termijn consequenties zijn ook groot.
Als zo'n bedrijf de wet maar blijft overtreden dan moeten we onze consequenties trekken en er geen gebruik meer van maken, in plaats van te blijven hopen dat het nu een keer wel goed zal gaan.
In het kort twee redenen:
- Kennis is Macht. Hoe meer iemand van mij weet, hoe makkelijker het is om mij te manipuleren. Dat principe kun je op verschillende manier uitwerken.
- Monopolies en afhankelijkheden zijn slecht. Er zijn steeds meer markten waarop niet geconcurreerd kan worden met de reuzen.

Het meest in het oog springt natuurlijk de advertentiemarkt. Advertenties zijn er om onze aankopen te sturen, om ons te overtuigen dat we een bepaald product nodig hebben, dat het ene merk beter is dan het andere, etc.. Hoe meer ze over je weten hoe beter ze in staat zijn om je zwakke plekken uit te buiten. Enerzijds door je advertenties te tonen die inspelen op je emoties. Als je broer net een auto ongeluk heeft gehad dan kunnen ze je waarschijnlijk wel een extra duur kinderzitje aansmeren, of zo iets. Anderzijds door prijzen of aanbiedingen aan te passen aan de koper. Een huisbaas die in z'n advertentie zet "alleen blanken" die discrimineert en zal gestraft worden. Maar het is heel moeilijk om aan te tonen dat advertenties voor die woning gewoon niet getoond worden als het systeem denkt dat de bezoeker een andere huidskleur heeft.

Ten tweede is er gevaar op sociale en politieke manipulatie. Dat is recent actueel geworden door "fake news", "filter bubbles", "politieke trollen" en "engagement". Een site als Facebook weet precies hoe ze mensen bezig moeten houden: door ze boos te maken en te voeren met nieuws en meningen waar ze zich over opwinden. Derden maken daar handig gebruik van door het soort "nieuws" te schrijven dat wordt opgepikt en versterkt. Hoe meer ze over je weten hoe makkelijker het is om jouw zwakke plek te raken. Dat hoeft niet eens een bewuste strategie te zijn, maar kan ook uit de algoritmes rollen.

Dan is er het Panopticon-effect. Dat komt er op neer dat als mensen het gevoel hebben dat ze in de gaten gehouden worden, ze zichzelf gaan censureren en beperken en daar ongelukkig van worden. Het is de combinatie van privacy en vrijheid. Je hebt geen vrijheid als (je het gevoel hebt dat) de hele wereld meekijkt en je zal straffen voor je misstappen. Sexting is een recent voorbeeld van hoe het mis kan gaan. Ik gun het iedereen, en zeker alle pubers, om pikante kiekjes te maken en met hun partner te delen, maar in de huidige wereld is het niet zo verstandig. Dat moet een hoop frustraties opleveren die er alleen maar zijn omdat mensen bang zijn bekeken te (gaan) worden.

Als bonus wil ik nog even naar de China verwijzen, waar de staat toegang heeft tot alle verzamelde informatie en daar gebruik van maakt om haar burgers kort aan de lijn te houden, en ze zelfs tegen elkaar uit te spelen. (Zie "social credit score").
Zo worden mensen van alle kanten gestraft voor gedrag dat de staat niet aan staat.
Zo'n systeem hebben wij gelukkig niet, maar wij hebben ook kredietbeoordelaars en andere organisaties die mensen op allerlei punten beoordelen, en deze informatie beschikbaar maken voor commerciële doeleinden.
Als extra bonus moet ik er niet aan denken dat er hier een dictator aan de macht komt die hetzelfde gaat doen. Na de tweede wereldoorlog besloten we dat het niet zo'n goed idee is dat de overheid bijhoudt wie welk geloof heeft. Dat doen we dus niet meer, maar de dataverzamelaars hebben er vast een heel aardig beeld van.
Die zorg is echter beperkt, als er een dictator aan de macht komt kan die altijd zelf data gaan verzamelen zoals in China.

Dan het monopoliepunt. Dat monopolies slecht zijn hoef ik natuurlijk niet uit te leggen, en dat het er erg op lijkt dat de reuzen hun monopolies misbruiken ook niet. Uiteindelijk komt dat neer op minder keuze, minder kwaliteit en/of hogere prijzen voor de gebruikers. Wat het extra moeilijk maakt is de enorme berg informatie die de reuzen hebben. Het is lastig concurreren met een partij die al je klanten kent, weet hoeveel ze te besteden hebben, wat hun interesses zijn, hoeveel ze voor jou product betalen, waar ze over klagen, etc. etc. etc.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.