Door Briolet: Door Anoniem: …In alle andere sectoren is de fabrikant of ook de verkoper daar gewoon aansprakelijk voor. Als mijn diesel Mercedesje ineens spontaan van het talud af kukelt door een design of productie fout dan geldt dat ook. Maar als mijn Tesla me spontaan onder een betonwagen schuift, dan niet? Want dan is het software. En daarvan accepteren we allemaal bij voorbaat dat het per definitie ondeugdelijk is. Daar kun je niet over klagen want dan kwets je programmeurs?
Een rechter zal altijd naar de schuld kijken. Bij fouten in een auto zal een rechter al snel zeggen dat de fabrikant fout zit. Software is echter zo complex dat er veel fouten zijn die je gewoon niet vind, ook al doe je erg je best. Het gebruik van een gestructureerde syntax helpt natuurlijk om fouten te vinden, maar bug-vrije software bestaat gewoon niet. Als gebruiker moet je je daar ook zelf van bewust zijn.
Er is echter ook nog iets als domme pech. Ik verwacht dat een rechter bij schade door een zero day, dit vaak onder deze rubriek zal gooien. Ik heb in elk geval nog nooit van schadebetalingen gehoord die hier het gevolg van waren.
Maar misschien is dat een vraag voor onze Arnoud?
Een mens is ook complex. Alhoewel je ziektebeelden hebt, zijn geen twee mensen identiek. Zo complex. Dat is het vak waar artsen mee te maken hebben. (Advocaten trouwens ook.)
Dat wil echter niet zeggen dat zelfs in zulke beroepen men maar door en door kan aanklooien en zero day-excuus op zero day-excuus kan stapelen. Alhoewel in die beroepen wel degelijk in onze rechtssystemen met de complexiteit rekening wordt gehouden, kan het daar wel tot beroeps uitoefeningsverboden komen, en ook zeker op schadeplichtigheid. Terwijl vòòr het zover mocht komen, er ook verplichte verzekeringen bestaan om schade aan derden af te dekken.
Sinds wanneer kun je je als programmeur volledig onttrekken aan elke verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid? Ben je dan nog belangrijker dan een dokter en een advocaat samen?
Kun je gewoon je schouders ophalen omdat jij niet kon weten dat je niet bekwaam genoeg was? Het kan allemaal. Maar dan moet je niet verkopen wat je maakt. Anders is het gewoon geld terug geven. En is het "gratis", maar betaald met privacy, dan privacy terug geven. En geld terug aan iedereen waar je privacy aan verkocht hebt.
Ondeugdelijk blijft ondeugdelijk.
Er heerst in de IT wereld veel te veel een "wir haben es micht gewusst"-cultuur. Schering en inslag. Heb je je huisarts dat al 500 keer op een jaar horen zeggen dan? Ja, u bent een zero day aandoenig. Alweer! Ik hoor mijn advocaat al beweren dat ik elke week weer met zero day zaken bij hem aan kwam zetten. Dus dat het logisch is dat ik steeds verlies.
Bij ondeugdelijke producten heb je recht op je geld terug en vergoeding van gelopen schade.
Of wil je me wijs maken dat die fabriek van die stints gewoon de schouders op had kunnen halen als het allemaal software en dus een zero day vergissinkje had kunnen blijken te zijn? Want dan is het software en daar heb je nou eenmaal van die dingen?
Je hebt gewoon recht op geld terug. Dan koop ik wel weer een tikmachine en ga weer enveloppen likken. Of ik weet nog iets beters: Ik maak een telefoon die € 100 kost, alles kan wat ik wil, en ik plak er een sticker op: "gegarandeerd update vrij". Zo moeilijk moet dat tegenwoordig nou ook weer niet zijn. De kernraketten in Woensel gaan ook al decennia niet zomaar uit zichzelf vliegen, dus het kan gewoon. En dat is dus al decennia geleden bedacht dat dat niet zomaar kan gebeuren.
Ondeugdelijk is ondeugdelijk.
Je kunt wel ondeugdelijk verkopen. Maar dan moet het in grote letters op de doos staan. En niet achter in het boekie.