Albert Heijn heeft een winkel op Schiphol neergezet die boodschappen van klanten via camera's en sensoren registreert en vervolgens automatisch afrekent. De "kassaloze winkel" werd eerder op het hoofdkantoor in Zaandam getest. Klanten kunnen door hun betaalpas of creditcard langs een scanner te halen de winkel betreden. De winkel is dan ook niet te gebruiken door klanten die met contant geld willen betalen.
Gepakte boodschappen worden automatisch via de aanwezige sensoren en camera's geregistreerd. Hierbij wordt er gebruik gemaakt van kunstmatige intelligentie en "body skeletal tracking". Er wordt geen gebruikgemaakt van gezichtsherkenning, aldus de supermarktketen. Zodra klanten naar de uitgang lopen kunnen ze op een scherm het totaalbedrag zien en vindt de betaling tot 25 euro automatisch plaats, waarna de deur opengaat. Klanten kunnen, als zij dat willen, bij de uitgang hun aankopen controleren.
Naast een testwinkel op Schiphol zal Ahold volgende maand ook een kassaloze winkel in de Verenigde Staten demonstreren. Daar kunnen klanten onder andere via PayPal, Venmo, Apple Pay en Google Pay betalen. De Albert Heijn op Schiphol zal daar tot eind januari blijven staan.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.