Door Orlock: Door botbot: Door Orlock: Door Anoniem:...knip...
Goed beschouwd is die criminaliteit een uit de hand gelopen probleem dat vooral door onkunde, decennia lang negeren van constructieve agerende adviezen tegen centraliseren van politie en justitie en overheden door de meest EEG-lievende betrokkenen.
Waar Grapperhaus nu mee komt is kortom onuitvoerbaar, te autoritair en dus te ondoordacht.
Daar had de minister van justitie begin jaren 90 maar een knoop over moeten doorhakken.
Nu is z'n plan teveel mosterd na de maaltijd. De minister is gewoon te laat.
Zwartgallige conclusie hoor!
Omdat een minister dertig jaar geleden geen knopen heeft doorgehakt, moet die van nu - niet dat ik hem onverbiddelijk op handen draag - maar bij de beschimmelde pakken van de ministers van justitie uit een behoorlijk verleden gaan neerzitten?
Regeren, beleid initiëren, met ideeën komen is vooruitzien, en dat dit de een pijn doet, en de ander welgevallig is, vormt de kern van beleid uitvoeren en tevens het voortbestaan van onze maatschappij hoe oneerlijk zij ook is voor een toenemend aantal eerlijke mensen. Dus met nadruk niet bedoeld voor degenen die het maar niks vinden om een bestaan zonder dat anderen daar last van hebben op te bouwen binnen de samenleving en er liever buiten staan ten koste van alles, tot mensenlevens aan toe.
Zow dat is een heel verhaal, maar wat is je punt nou? Omdat een minister het 30 jaar geleden heeft verklooit is het geen probleem dat een minister nu ondoordacht allerlei maatregelen doorvoert die de privacy van de burger aantasten?
Vind je dat een
heel verhaal?Het is kort en bondig samengevat wat o.a. de taak van een ministerie is met een minimale verwijzing naar het vraagstuk: Het kat en muisspel....hoe criminaliteit te beperken door een van de, cq hun inkomstenbronnen te beperken.
Waar ik verbaasd over ben is je polariserende, stemmingmakende opmerking dat de overheid ondoordacht te werk gaat.
Algemeen:
Dat is kenmerkend voor mensen die niet weten hoe bijvoorbeeld een bedrijfsplan levensvatbaar te moeten maken door zich te laten informeren/adviseren, concepten delegeren, concept over en over evalueren, en daarna uitwerken tot een werkbare module om het in de praktijk te brengen.
Bekijk maar eens een willekeurige Gantt-projectie en ben verbaasd over de vele lijnen m.b.t hoe doordacht een project verloopt.
Dit vat ik ook weer samen zonder er een
heel verhaal van te maken.
Tja, iemand gaat strooien met woorden als polarisatie en stemming making.
Terwijl het een reactie is op een punt dat juist de waarde van dossierkennis en geleerde (politieke) lessen als vertrekpunt stelt maar daar inhoudelijk niet met de reacties bij stil staat dan is dat veelzeggend.
Ja, de stellingname is stevig als het gaat om "onkunde, decennia lang negeren van constructieve agerende adviezen tegen centraliseren van politie en justitie en overheden door de meest EEG-lievende betrokkenen."
En dan is er nog een stelling die uitgaat van "Regeren, beleid initiëren, met ideeën komen is vooruitzien".
Ik zou zeggen, regeren is ook lessen uit het verleden trekken en op kompas varen.
Maar dat gebeurt duidelijk niet en in andere gevallen heel beperkt.
Sterker, men vaart in meerdere reorganisaties bij de politie gewoon zonder kompas of ook zonder geijkt kompas!
Vervolgens kan de politie werkvloer dat met alle goede wil dat nooit compenseren.
En met meer inzet op dat vlak dan wellicht effectief is, is misschien ook minder doordacht bezig zijn.
Inderdaad is het zeker ook geen overbodige luxe als de politie oog houdt voor allerlei lijnen.
Die ook transparant voor teams tot uitdrukking brengen in schema's zoals Gantt projecties.
Prima allemaal!
Nog los van of Pert of PDS charts voor dat genoemde doel effectiever kunnen zijn,
wellicht hoeft de politie met dat soort dingen ook niet per sé te stoppen.
Maar die punten raakt de kern van het betoog ook niet.
De kern is dat de politie top en het ministerie van V&J haar kompas van de samenleving niet meer gebruikt.
In plaats daarvan is het hanteren van een eigen koers voor de organisatie kennelijk belangrijker dan de bij-effecten die daardoor optreden.
Dat is dat goed en wel beschouwd de reden dat de politie steeds verder achterop is geraakt op de werkelijkheid op straat.
Het opbouwen van organisatie know-how is de laatste jaren nog veel prangender geworden dan dat het dat al was voordat de politie aan reorganisaties en tal van opeenvolgende veranderingen met uiteenlopende richtingen werd geconfronteerd.
Zeker volgens menig insider bij de politie zelf.
Ook volgens menig onderzoeker met academische achtergrond.
En die ontstane achterstand is gestaafd met menig rapportage van de politie leiding zelf.
Maar ook getuige niet aflatende uitlatingen van waakhonden, politie-vakbonden, politie-korps chefs en tal van onderzoekscommissies.
Dat viel sinds in de jaren 90 toenemend in de media te lezen.
In de loop van 2000 en daarna is bij herhaling vooruitkijkend gewaarschuwd dat de politie met haar koerswijzigingen afdwaalt van het effectief bestrijden van criminaliteit.
De lessen zijn al getrokken, de ideeën zijn al gelanceerd en geagendeerd maar ook in ruime mate in de wind geslagen!
Criminelen arresteer je op straat en fysiek, niet virtueel in hun eigen computer(s).
Maar kennelijk lijkt zelfs dat bijzaak of volgens 1 van de meelezers zelfs zowat een beschimmelde kwestie.
Een andere meelezer vraagt zich volgens mij zeer terecht af:
is het geen probleem dat een minister nu ondoordacht allerlei maatregelen doorvoert die de privacy van de burger aantasten?
Ik zeg in het verlengde van mijn eerste reactie, ja dat vind ik juist ook een probleem.
En een heel goed punt dat de meelezer maakt.
Wat mij betreft slaat het namelijk volledig terug op wat de meest EEG-lievende betrokkenen al besloten hadden en deze minister Grapperhaus zich dus ook gewoon aan dient te houden.
Dat is dat justitie zich niet sterk uit de wijken naar computers moet terugtrekken.
De EEG, de EG en nu de EU en nationale overheden zijn als centrale instituties volstrekt niet bedoeld en toegerust om verantwoordelijk om vanuit meer centrale punten systematisch te gaan snuffelen in privé domeinen van burgers.
Dat dit niet bedoeling is is ook systematisch gecodificeerd in de grondbeginselen van de EU van medio 2002-2003.
En die zijn opgesteld met de lessen van vele jaren van vele malen meer en omvangrijkere terroristische golven van aanslagen in diverse EU-lid landen.
Denk daarbij aan de aanslagen en ontwrichtende dreigementen van de IRA, de RAF, ETA en zeker ook diverse afsplitsingen van de rode brigade in Italië.
En ja, het internet is sinds eind jaren 90 veel sneller en breder toegankelijk.
Maar ook in de jaren 90 zijn er al in ruime mate bommen door terroristen met telecommunicatie middelen tot ontploffing gebracht.
Het effect van terrorisme is dus al vrij oud, belegen of beschimmeld zou je het zelfs kunnen noemen.
De politie en justitie moeten daarom geen techniek race ontketenen.
En zeker niet geen koers inzetten die ten koste gaat van de privacy.
Dat vind ik ook zeer ondoordacht en volstrekt ontoelaatbaar.