Antivirusbedrijf Avast verdient miljoenen dollars aan de verkoop van het surfgedrag van gebruikers. De data wordt verzameld via de browserextensies die miljoenen mensen hebben geïnstalleerd. De data bevat echter geen identificerende gegevens, zo laat Avast-ceo Ondrej Vlcek aan zakenblad Forbes weten.
Onlangs besloten Mozilla en Opera de browserextensies van Avast uit hun extensie-stores te verwijderen. Volgens Vlcek is er geen sprake van een privacyschandaal. De gegevens die de extensies vastleggen zijn namelijk niet naar gebruikers te herleiden, zo merkt hij op. De verzamelde data wordt geanalyseerd door het bedrijf Jumpshot, waar Avast een meerheidsbelang in heeft.
Vervolgens wordt de data aan klanten verkocht. Het gaat dan om investeerders en "brand managers". Die kunnen zo zien hoe mensen van het internet gebruikmaken. Bijvoorbeeld welk percentage gebruikers van de ene naar de andere website gaat. Vlcek benadrukt dat adverteerders de data niet kunnen gebruiken om gerichte advertenties aan specifieke gebruikers te tonen.
De verkoop van de data levert Avast vele miljoen dollars op. In de eerst helft van dit jaar had het antivirusbedrijf een omzet van 430 miljoen dollar. Twintig miljoen daarvan was afkomstig van de verkoop van surfgegevens. Avast heeft naar eigen zeggen 400 miljoen gebruikers.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.