image

Rechtbank behandelt beroep over privacy in openbaar vervoer

dinsdag 10 december 2019, 17:03 door Redactie, 10 reacties

De Rechtbank Gelderland behandelt volgende week maandag 16 december het beroep van OV-reiziger Michiel Jonker tegen de afwijzing van twee handhavingsverzoeken door de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Jonker had de toezichthouder gevraagd om tegen vier vermeende privacy-inbreuken op te treden.

Het gaat om het weigeren van contante betalingen voor eenmalige buskaartjes door vervoerbedrijf Connexxion, het weigeren van de terugbetaling van resterend saldo op anonieme OV-chipkaarten als de houder zijn gegevens niet aan de NS verstrekt, het weigeren van internationale treintickets door NS-medewerkers aan stationsbalies als kopers hun gegevens niet aan de NS verstrekken en het in rekening brengen van extra "servicekosten" als houders van anonieme OV-chipkaarten contant betalen voor het opwaarderen van het saldo op deze kaarten.

De Autoriteit Persoonsgegevens besloot de punten niet te onderzoeken omdat uit een "globaal (bureau)onderzoek" bleek dat er geen sprake was van enige overtreding. De inbreuk op de privacy bij het weigeren van contante betalingen in de bus is volgens de toezichthouder acceptabel. Bij de overige punten zou de verwerking van persoonsgegevens in sommige gevallen niet zijn aangetoond en zou er daar dus geen sprake van zijn.

"Het gaat in deze zaken om drie dingen. Ten eerste dat mensen met behoud van privacy van het openbaar vervoer gebruik kunnen maken, niet alleen in een vergezochte theorie, maar ook gewoon in de dagelijkse praktijk. Het gaat er dan om dat er voldoende verkooppunten zijn waar je contant kunt betalen voor alle soorten vervoerbewijzen, en zonder dat je een extra toeslag hoeft te betalen ten opzichte van reizigers die er noodgedwongen in berusten dat hun persoonsgegevens zonder hun instemming worden verwerkt. En dat vervoerbedrijven ook geen reizigers misleiden, of stiekem hun gegevens verzamelen", aldus Jonker.

De OV-reiziger vindt dat de AP als toezichthouder en handhaver niet zomaar mag weigeren om iets te onderzoeken. "Veel Nederlandse toezichthouders, waaronder de AP, hebben nogal de neiging weg te kijken en op die manier aan struisvogelpolitiek te doen. Maar we betalen die toezichthouders wel van ons belastinggeld. Dat doen we niet om ze te laten wegkijken." Jonker wordt in het hoger beroep gesteund door Stichting Privacy First en Maatschappij Voor Beter OV.

Reacties (10)
10-12-2019, 18:14 door Anoniem
Oh, omdat er een ambtenaar het niet erg vindt pinnen is het niet erg iedereen contant te ontzeggen.

Ze zijn in goed gezelschap maar dat maakt het er niet beter op.
10-12-2019, 21:51 door Anoniem
Het niet contant kunnen betalen in de bus heeft niks te maken met "ambtenaar die het niet erg vindt" maar alles met het
beschermen van de buschauffeur tegen ongure types die er met zijn/haar kas vandoor willen gaan.
Op dat moment gaat het belang van de chauffeur (die niet vraagt om een overval) voor het belang van de reiziger die
zo nodig anoniem wil reizen (waar geen zwaarwegend belang voor is).
10-12-2019, 21:55 door Anoniem
Lekker doorgaan t/m de Hoge Raad en dan wordt het zo'n beetje tijd voor Straatsburg.
Privacy is een grondrecht namelijk. Daar dient men niet misselijk over te doen.

Het lijkt me ook niet de bedoeling dat individuen bij dergelijke openbare diensten hun privacy moeten "kopen"
door gedwongen te worden extra kosten te maken als men kiest voor meer privacy.
Omdat het om een grondrecht gaat, behoort iedereen er ook zonder enige belemmering gebruik van te kunnen maken.
11-12-2019, 09:40 door Anoniem
Door Anoniem: Het niet contant kunnen betalen in de bus heeft niks te maken met "ambtenaar die het niet erg vindt" maar alles met het
beschermen van de buschauffeur tegen ongure types die er met zijn/haar kas vandoor willen gaan.
Waar je nog steeds de brave burger mee pakt, en waarmee het dus niet een adequate maatregel is. Want je lost niets op: Je wisselt een probleem in voor een ander probleem voor iemand anders.

Een adequate maatregel zou zijn een functionerend politie-apparaat dat een goede kans maakt (oplospercentage >>50%, is nu iets van onder de 20%) overvallers te pakken.

Op dat moment gaat het belang van de chauffeur (die niet vraagt om een overval) voor het belang van de reiziger die
zo nodig anoniem wil reizen (waar geen zwaarwegend belang voor is).
Dat is dus inderdaad "ambtenaar vindt het niet erg te pinnen". Want contant kunnen betalen wordt "geen zwaarwegend belang" gevonden. Voor mij is het dat wel: Niet contant kunnen betalen is niet reizen met de bus.

Je kan de boel wel in dure woorden verpakken maar als ze hetzelfde betekenen verandert er aan de betekenis niets. En dat is hier precies wat je doet.
11-12-2019, 11:10 door Anoniem
Door Anoniem: Lekker doorgaan t/m de Hoge Raad en dan wordt het zo'n beetje tijd voor Straatsburg.
Privacy is een grondrecht namelijk. Daar dient men niet misselijk over te doen.

Dat zou de weg zijn van artikel 8 EVRM. Dat komt uiteindelijk uit bij het Europese Hof voor de Rechten van de Mens.

In dit geval beroept de heer Jonker zich op artikel 78 AVG. Hij is het oneens met een uitspraak van de Autoriteit Persoonsgegevens, artikel 78 geeft het recht om daartegen naar de rechter te stappen. Dat recht blijft binnen het land (lid 3). Was dat niet geweest, dan zou het als niet onder het EVRM in Straatsburg, maar onder het Hof van Justitie van de EU in Luxemburg gevallen zijn.

De heer Jonker heeft ook nog een andere mogelijkheid, maar die is vrijblijvender. Er bestaat een Europees Comité voor gegevensbescherming, dat onder anderen als taak heeft te bewaken of de GDPR (AVG) consequent wordt toegepast. Omdat andere EU landen vaak wel privacy-vriendelijker alternatieven hebben op de punten waarop de heer Jonker bezwaar heeft, kan je je dat afvragen. De heer Jonker heeft geen enkel middel om het Comité tot actie te dwingen, maar als ze een serie beleefde brieven krijgen dat onze AP op dit en andere punten wel erg gemakkelijk is in vergelijking tot andere landen, kan het zijn dat ze tot dezelfde conclusie komen en op eigen gelegenheid richtsnoeren uitbrengen om de AP meer tot een consequente aanpak te brengen.
11-12-2019, 16:35 door Anoniem
Zeer positief dat er personen zijn die misstanden aan de kaak stellen en juridisch ook daad bij woord voeren.

Wat ik aan deze kwestie zou willen toevoegen is: het extreem toenemende camera toezicht, middels boadycams en camera's maar zelfs ook via audio microfoons die worden geplaatst (verborgen) in bussen, trams, metro's en trein en bij haltes en stations. Zwaar walgelijk.

Ik schrok al dat een Jumbo filiaal gezichtherkenning inzette, maar toe ik las dat dat ene kleine vestigingetje daar al meer dan 80 gezichtsherkenende camera's voor inzette werd ik gewoon boos. Wie mag al dat dure toezichts & onderdrukkings speelgoed betalen? De consument en alle belastingbetalers.

Schandalig dat we geen geld hebben voor jeugdzorg, kinderopvang (wat verdere emanicipatie bevorderd), ouderenzorg etc maar er is wel genoeg geld voor miljarden super prijzige camera's en er is altijd genoeg geld voor nieuwe dure kantoren, persoonlijke prestige projecten van honderden miljioenen dat moet allemaal kunnen maar wel elk jaar de belastingen en lasten verhogen en verzwaren. Walgelijk.


Helaas is Nederland al jaren in de greep van elitair rechts en populistisch extreem rechts, waardoor er een politiek klimaat is wat actief bewust de toegang tot de rechtsgang beperkt en belemmerd en bemoeilijkt. Als gevolg van dit bewuste beleid is de rechtspraak praktisch onbetaalbaar geworden voor de gewone burger. Tel daarbij op dat rechters bestaande wetten niet mogen toetsten aan de grondwet en je hebt een zeer onmachtige burger gecreert.

Vervolgens krijgen onmachtige burgers die steeds minder in staat zijn om voor zichzelf kunnen opkomen, tegen de maniakale megalomane & gewetenloze overheid, steeds vaker naar toezichthouders. Maar door de rechtse boefjes worden bewust ongeinteresseerde bestuurders benoemd op cruciale plekken bij toezichthouders, waardoor je dus steeds vaker zal gaan zien dat toezichthouders feitelijk weigeren hun taak uit te voeren. Walgelijk

Bedankt mede-nederlanders en vooral de 40-55% die niet gaan stemmen en al helemaal de 75% van de stemmende tokkies die stemmen op foute elitaire nsb partijen als de VVD, CDA, PVDA, D66, Pvv, Sgp, CU, Pvd. In de toekomst zal iedereen zich dood schamen dat ons volk zelf in meerderheid heeft hekozen voor een destructieve politieke golf van populistisch en fascistisch polititiestaat achtige anti burger tereur waar bedrijven en de rijkeren alles mogen doen, maar nooit tax hoeven te payen. Walgelijk en schandalig en ... Onhoudbaar
11-12-2019, 19:27 door Anoniem
Door Anoniem: Zeer positief dat er personen zijn die misstanden aan de kaak stellen en juridisch ook daad bij woord voeren.

Wat ik aan deze kwestie zou willen toevoegen is: het extreem toenemende camera toezicht, middels boadycams en camera's maar zelfs ook via audio microfoons die worden geplaatst (verborgen) in bussen, trams, metro's en trein en bij haltes en stations. Zwaar walgelijk.

Ik schrok al dat een Jumbo filiaal gezichtherkenning inzette, maar toe ik las dat dat ene kleine vestigingetje daar al meer dan 80 gezichtsherkenende camera's voor inzette werd ik gewoon boos. Wie mag al dat dure toezichts & onderdrukkings speelgoed betalen? De consument en alle belastingbetalers.

Schandalig dat we geen geld hebben voor jeugdzorg, kinderopvang (wat verdere emanicipatie bevorderd), ouderenzorg etc maar er is wel genoeg geld voor miljarden super prijzige camera's en er is altijd genoeg geld voor nieuwe dure kantoren, persoonlijke prestige projecten van honderden miljioenen dat moet allemaal kunnen maar wel elk jaar de belastingen en lasten verhogen en verzwaren. Walgelijk.


Helaas is Nederland al jaren in de greep van elitair rechts en populistisch extreem rechts, waardoor er een politiek klimaat is wat actief bewust de toegang tot de rechtsgang beperkt en belemmerd en bemoeilijkt. Als gevolg van dit bewuste beleid is de rechtspraak praktisch onbetaalbaar geworden voor de gewone burger. Tel daarbij op dat rechters bestaande wetten niet mogen toetsten aan de grondwet en je hebt een zeer onmachtige burger gecreert.

Vervolgens krijgen onmachtige burgers die steeds minder in staat zijn om voor zichzelf kunnen opkomen, tegen de maniakale megalomane & gewetenloze overheid, steeds vaker naar toezichthouders. Maar door de rechtse boefjes worden bewust ongeinteresseerde bestuurders benoemd op cruciale plekken bij toezichthouders, waardoor je dus steeds vaker zal gaan zien dat toezichthouders feitelijk weigeren hun taak uit te voeren. Walgelijk

Bedankt mede-nederlanders en vooral de 40-55% die niet gaan stemmen en al helemaal de 75% van de stemmende tokkies die stemmen op foute elitaire nsb partijen als de VVD, CDA, PVDA, D66, Pvv, Sgp, CU, Pvd. In de toekomst zal iedereen zich dood schamen dat ons volk zelf in meerderheid heeft hekozen voor een destructieve politieke golf van populistisch en fascistisch polititiestaat achtige anti burger tereur waar bedrijven en de rijkeren alles mogen doen, maar nooit tax hoeven te payen. Walgelijk en schandalig en ... Onhoudbaar


Helemaal mee eens.
11-12-2019, 23:45 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Het niet contant kunnen betalen in de bus heeft niks te maken met "ambtenaar die het niet erg vindt" maar alles met het
beschermen van de buschauffeur tegen ongure types die er met zijn/haar kas vandoor willen gaan.
Waar je nog steeds de brave burger mee pakt, en waarmee het dus niet een adequate maatregel is. Want je lost niets op: Je wisselt een probleem in voor een ander probleem voor iemand anders.

Een adequate maatregel zou zijn een functionerend politie-apparaat dat een goede kans maakt (oplospercentage >>50%, is nu iets van onder de 20%) overvallers te pakken.
Je kan best annoniem betalen bij de supermarkt om je ov-kaart te laden, dat hoeft niet persee in de bus zelf. Dan is de buschaufeur toch beschermd. Ik vind wel dat de politie best wat meer 'kleine criminaliteit' moet opsporen en dat de opgepakte criminelen niet eerder weer buiten staan dan de slachtoffers.
18-12-2019, 23:30 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Het niet contant kunnen betalen in de bus heeft niks te maken met "ambtenaar die het niet erg vindt" maar alles met het
beschermen van de buschauffeur tegen ongure types die er met zijn/haar kas vandoor willen gaan.
Waar je nog steeds de brave burger mee pakt, en waarmee het dus niet een adequate maatregel is. Want je lost niets op: Je wisselt een probleem in voor een ander probleem voor iemand anders.

Een adequate maatregel zou zijn een functionerend politie-apparaat dat een goede kans maakt (oplospercentage >>50%, is nu iets van onder de 20%) overvallers te pakken.
Je kan best annoniem betalen bij de supermarkt om je ov-kaart te laden, dat hoeft niet persee in de bus zelf. Dan is de buschaufeur toch beschermd. Ik vind wel dat de politie best wat meer 'kleine criminaliteit' moet opsporen en dat de opgepakte criminelen niet eerder weer buiten staan dan de slachtoffers.
Sinds wanneer sluiten we slachtoffers op?
22-12-2019, 13:29 door Anoniem

Je kan best anoniem betalen bij de supermarkt om je ov-kaart te laden,

Nee dat kan je niet.
De enige manier om DAADWERKELIJK anoniem te reizen is om je anonieme OV kaart met CONTANT geld op te laden. Zo gauw je je OV kaart oplaadt in een paaltje met je pinpas, is je OV-kaartnummer gelinkt aan je bankrekeningnummer, en is je OV kaart niet meer anoniem.

Dat als je contant wilt opladen bij de NS je extra moet betalen wist ik niet (boeven), ik laad altijd contant op bij het bus-service punt op het bus station, altijd wel in de buurt van een NS station.
Daar doen ze niet moeilijk is mijn ervaring. Je geeft ze geld, en zij zetten het op je kaart, klaar.
Betekent wel dat je NOOIT maar dan ook nooit via een paaltje giraal moet opladen. Je zal met een lege OV kaart altijd eerst naar het station moeten gaan.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.