Door Anoniem:
Volgens de AVG moet toestemming, als dat de grondslag voor de verwerking van persoonsgegevens is, wel expliciet gegeven zijn. En het kan geen onderdeel zijn van een bredere toestemming, het moet expliciet voor de verwerking gaan waar het over gaat.
De AVG gaat er alleen over als het persoonsgegevens betreft. Direct over een persoon.
De fud dat het ook persoonsgegevens zijn indien er veel moeite gedaan moet worden om een mest waarschijnlijk individu er aan te koppelen is nu net in de GDPR benoemd als zijnde niet vallend onder de AVG. Gebruikt woord: anonimiseren.
Las je wat verder gelezen had, dan had je gezien dat:
- deze gegevens als verzameld wordt door autofabrikant. Die heeft de data nodig om de kwaliteit van het product - auto - beter te bewaken. Dat heeft ook te maken met verkeersveiligheid.
- De wegbeheerder heeft gegevens nodig waar welk onderhoud nodig is. Gevaarlijke situaties op de weg verminderen.
Een toestemming is de laatste mogelijkheid voor een verwerking. De andere zijn vele malen belangijker, wettelijke grondslag, algemeen belang. Je moet het wel even opschrijven.
Lees de gdrp er maar op na of kijk even bij Arnoud Engelfriet.
Gerechtvaardigd belang van een derde kan een grondslag vormen, maar niet als die derde een overheid is, en dat is Rijkswaterstaat.
Algemeen belang kan ook een grondslag vormen, maar bij al die verwerkingsgronden staat het woord noodzakelijk, en dat wordt voor zover ik heb gezien steeds geïnterpreteerd als: het kan niet op een manier die minder ingrijpend is voor de privacy. Dat lijkt me hier niet hard te maken, nuttig is nog niet noodzakelijk.
Ik denk dus dat dit in strijd is met de AVG.?
Rijkswaterstaat heeft als taak veiligheid op de weg en dat is we degelijk een algemeen belang.
Ook het belang derden wat niet voor de overheid zou gelden is er bij verzonnen, zo niet geef dan aan war die uitzondering in de gdpr staat.
Het wordt er niet fraaier op. Privacy argumenten worden gebruikt om onveilige situaties te laten bestaan waardoor er meer persoonlijke ongelukken gebeuren.
Privacy first heeft een hekel aan limieten op snelheid en de controles. Het kan er mee te maken hebben, maar ethisch en volgens de avg is het echt niet. Privacy betekent niet dat je andere omver mag rijden dan wel laten verongelukken.