Nog maar even mijn stokpaardje erbij voor de doven en de blinden.
Als ik bij Appie Heijn een pakkie van 100 gram tosti-ham heb gekocht. En er wordt ineens bekend dat er een kleine, maar niet uit te sluiten kans bestaat dat daar een vleugje listeria in zit. Met als mogelijk gevolg de dus nog kleinere, maar niet uit te sluien kans bestaat dat ik er heel lelijk ziek van kan worden. Of als ik toch al, zonder enig verantwoordelijksgevoel, zoals het al jaren nalaten van het updaten van mijn oude lijf, dat daardoor enkel maar meer kwetsbaar wordt voor anders redelijk onschuldige pakjes tosti-ham waar enkel maar een klein beetje listeria in zit.
Dan verandert listeria binnen de kortste keren in hysteria. Grote terugroep acties volgen. Mijn geld terug krijgen is nog het minste. Het kost inderdaad ome Appie klauwen en klauwen met geld. Niet enkel het terughalen. Wat al een hele operatie is. Maar dan ook het terugwinnen van vertrouwen. Omdat je dan toch ook twijfelt of je er nog wel veilig een pak melk kan kopen. Of een rol wc-papier.
Ome Appie heeft ook absoluut geen toegang tot de "broncode" van pakkies tosti-ham. De juffouw achter de kassa, in dat blauwe pakje, beschikt ook niet over de kennis om betere pakkies tosti ham te maken. En die kale met die stropdas, die de winkel leidt al helemaal niet. (Want managers en chefs kunnen vaak echt niks anders dan de bal terugspelen.)
Dat is echter geen enkel excuus.
Niet goed, geld terug, en honderdduizend excuses.
Dat "smart phone" verkopers daar lachend maling aan kunnen hebben, daar mag wel eens aan getornd worden. Met een vette wet. Want als ik uitgelachen ome Appie zou zijn met een gigantische schadepost, dan zou ik terecht eens bij die zelfde overheid aan gaan kloppen dat met al die Europese regels, als die controleurs in de voedsel produktieketen, al dat staats en wettelijk toezicht wat er al tot op de millimeter en milligraad is (kijk maar eens gewoon naar HACCP regels voor restaurants en zo), dat als er ondanks al die wettelijke garantiekaders toch nog een pakkie tosti-ham door de mazen van de wet glipt, dat de staat dan ook gefaald heeft in zijn rol van toezicht houden en handhaven, dat ik graag toch een deel van de kosten van zou een peperdure terugroep actie op de staat zou willen verhalen!
Ik denk dat verkopers zoals ome Appie daar inmiddels een heel valide punt zouden hebben. Ik zou wel eens willen weten of als je dan "SMART"-tostiham in de winkel zou leggen, je ineens van alle consumentenrechten bent vrijgesteld.
Als ik voor over de 1000 euro zo een telefoon koop, dan verwacht ik dat zo een ding minstens 5 jaar zonder gezeik blijft doen wat er in de winkel is beloofd. Eigenlijk 10 jaar. Zonder updates!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Als je daarmee als telefoon verkoper voor je toekomst vreest, dan ga je maar aan ome Appie vragen hoe die dat al die vele jaren overleeft.