image

Openbaar Ministerie zet in op aanpak van Tikkie-fraudeurs

zondag 5 januari 2020, 08:16 door Redactie, 22 reacties

Het Openbaar Ministerie gaat inzetten op de aanpak van Tikke-fraudeurs. Er zou een toename zijn van het aantal slachtoffers van deze vorm van oplichting. Bij Tikkie-fraude worden mensen, bijvoorbeeld via Marktplaats, gevraagd om 1 cent over te maken. Dit zou volgens de oplichter nodig zijn om de verkopende partij te controleren. Het verstuurde Tikkie-betaalverzoek wijst echter naar een phishingsite.

"Met fraude als bij Tikkie moet je wel iets weten van digitalisering. Daarom hebben we er een speciaal digiteam voor geformeerd", laat waarnemend hoofdofficier van justitie René de Beukelaer tegenover het AD weten. Hij stelt dat criminaliteit zich aan het verschuiven is van het fysieke naar het digitale. "Daar anticiperen we op door te investeren in cybercrime. Dat begint letterlijk bij de scholing. We hebben speciale cyberofficieren die alleen maar digitale fraudeonderzoeken leiden en anderen binnen het parket opleiden. Binnen een paar jaar zijn we allemaal aan de cybercrime; ook de basisteams van de politie."

Volgens De Beukelaer is het gemak waarmee er via Tikkie kan worden betaald een belangrijk probleem. "Even snel een cent overmaken. Zo gebeurd. Je staat er verder niet bij stil. Daarin schuilt het gevaar." Afgelopen december werden vijf personen wegens Tikkie-fraude nog veroordeeld tot gevangenisstraffen. Het Openbaar Ministerie was in deze zaak naar eigen zeer tevreden met het vonnis van de rechter.

Reacties (22)
05-01-2020, 09:14 door Anoniem
Sinds september 2019 worden tussen alle banken in Nederland de betalingen direct overgemaakt. Als je iets op internet koopt en dat zelf af gaat halen kan je ter plaatse een overboeking doen met je telefoon. De ontvanger kan dan controleren of het geld ontvangen is en je weet altijd aan wie je het geld overgemaakt hebt.
05-01-2020, 11:00 door spatieman
was er iemand van de roverheid of de bankwereld die zij dat dit geheel veilig was ?
05-01-2020, 11:50 door Anoniem
Volgens De Beukelaer is het gemak waarmee er via Tikkie kan worden betaald een belangrijk probleem. "Even snel een cent overmaken. Zo gebeurd. Je staat er verder niet bij stil. Daarin schuilt het gevaar."

Nou dan mag De Beukelaer nog wel even bijgepraat worden. Het probleem is helemaal niet het gemak waarmee je
met Tikkie geld kunt overmaken, het probleem is het gemak waarmee je een mobieltje toegang kunt geven tot een
bankrekening via een app, en dat de procedure om die toegang te authenticeren te veel lijkt op de procedure om een
betaling te doen. (te veel lijkt op in de zin dat dezelfde authenticatie procedure gebruikt wordt, de tekst daarin is wel
anders maar die lezen de mensen niet goed)

Tikkie is er alleen maar bij betrokken in de zin dat dit een handig handvat is om mensen naar een malafide banksite
te loodsen. Het echte probleem zit er in dat de banken het veel te makkelijk maken om een app aan te melden. Dat
zou veel beter gecontroleerd moeten worden, bijvoorbeeld doordat de klant daarvoor moet bellen naar een callcenter
van de bank of een brief moet ontvangen ofzo. Maar ja dat kost natuurlijk geld, en dat geld steken de bankendirecteuren
liever in eigen zak dan dat ze daarmee de klant beschermen.
05-01-2020, 12:05 door Anoniem
Instant payments wordt nog niet door alle banken in Nederland ondersteund, wel door de grotere:

Voortaan zijn Instant Payments de dagelijkse praktijk bij een overboeking via de mobiele app of via internetbankieren van ABN AMRO, ING, Rabobank, SNS, ASN Bank, RegioBank en Knab.
https://www.betaalvereniging.nl/betalingsverkeer/instant-payments/
05-01-2020, 13:54 door [Account Verwijderd]
Door spatieman: was er iemand van de roverheid of de bankwereld die zij dat dit geheel veilig was ?

Wiens <zij?> Wat is dit voor wartaal?
Zet dus a.u.b. de spellingscontrole aan dan worden fouten zoals 'roverheid' ook meteen gecorrigeerd en krijgt de geïnteresseerde lezer hier begrijpelijk Nederlands onder ogen.

Dank!
05-01-2020, 14:50 door Anoniem
Door Anoniem:
Volgens De Beukelaer is het gemak waarmee er via Tikkie kan worden betaald een belangrijk probleem. "Even snel een cent overmaken. Zo gebeurd. Je staat er verder niet bij stil. Daarin schuilt het gevaar."

Nou dan mag De Beukelaer nog wel even bijgepraat worden. Het probleem is helemaal niet het gemak waarmee je
met Tikkie geld kunt overmaken, het probleem is het gemak waarmee je een mobieltje toegang kunt geven tot een
bankrekening via een app, en dat de procedure om die toegang te authenticeren te veel lijkt op de procedure om een
betaling te doen. (te veel lijkt op in de zin dat dezelfde authenticatie procedure gebruikt wordt, de tekst daarin is wel
anders maar die lezen de mensen niet goed)

Tikkie is er alleen maar bij betrokken in de zin dat dit een handig handvat is om mensen naar een malafide banksite
te loodsen. Het echte probleem zit er in dat de banken het veel te makkelijk maken om een app aan te melden. Dat
zou veel beter gecontroleerd moeten worden, bijvoorbeeld doordat de klant daarvoor moet bellen naar een callcenter
van de bank of een brief moet ontvangen ofzo. Maar ja dat kost natuurlijk geld, en dat geld steken de bankendirecteuren
liever in eigen zak dan dat ze daarmee de klant beschermen.


Je hebt helemaal gelijk, prima geschreven :)

Het is precies zoals ze ook met klimaat-beleid doen,burgers dwingen tot iets
wat niet veilig of bewezen is,het is gedrags-controle en ze willen je geld.

The Matrix
05-01-2020, 16:13 door Anoniem
Door spatieman: was er iemand van de roverheid of de bankwereld die zij dat dit geheel veilig was ?

Roverheid wel met een hoofdletter schrijven, hoor. Anders kan ik je niet serieus nemen...
06-01-2020, 10:40 door Anoniem
Door Anoniem:het probleem is het gemak waarmee je een mobieltje toegang kunt geven tot een
bankrekening via een app, en dat de procedure om die toegang te authenticeren te veel lijkt op de procedure om een
betaling te doen. (te veel lijkt op in de zin dat dezelfde authenticatie procedure gebruikt wordt, de tekst daarin is wel
anders maar die lezen de mensen niet goed)

Een praktijk voorbeeld:

De ING-app gebruikt 1 5-cijferige code voor zowel het inloggen op de app, het wijzigen van instellingen in de app (oa. betaallimiet), het inloggen op de mijning-site bevestigen, en het uitvoeren van betalingen (in zowel de app als in de mijning-site).
Oh, en betalen met Ideal werkt alleen via de app, dus je moet daarin een ruim betaallimiet instellen als je via het web winkelt.

De steeds wisselende 6-cijferige tan/sms-code zou te moeilijk voor de klanten geweest zijn bij het overtypen (was het argument van de ING voor de invoering 5-cijferige code).

De ontwerpfout / single point of failure:
Alles loopt via de app, die alleen maar beveiligd is met een niet wisselende 5-cjferige code.

"We kunnen het niet leuker voor u maken, maar wel makkelijker voor de criminelen".
06-01-2020, 11:57 door Anoniem
Door spatieman: was er iemand van de ~" roverheid" of de bankwereld die zij dat dit geheel veilig was ?


Ja, "onze meneer Rutte belooft ook heel veel en hij komt ook NOOIT met oplossingen!!!!
06-01-2020, 12:09 door The FOSS
Door Anoniem:
Door spatieman: was er iemand van de roverheid of de bankwereld die zij dat dit geheel veilig was ?

Roverheid wel met een hoofdletter schrijven, hoor. Anders kan ik je niet serieus nemen...

Iemand die roverheid schrijft kan ik niet en nooit meer serieus nemen.
06-01-2020, 16:47 door Anoniem
Door spatieman: was er iemand van de roverheid of de bankwereld die zij dat dit geheel veilig was ?

Nee, maar wel mensen die genoeg taalles op de basisschool hebben gehad om het verschil tussen ZEI en ZIJ te weten.

Niets is 'veilig'. Het gaat er echter om of een risico acceptabel genoeg is om daarvoor extra functionaliteit in te bouwen. In dit geval is de overweging geweest dat het risico beperkt is.
06-01-2020, 20:21 door Anoniem
Door Anoniem:
Door spatieman: was er iemand van de roverheid of de bankwereld die zij dat dit geheel veilig was ?

Nee, maar wel mensen die genoeg taalles op de basisschool hebben gehad om het verschil tussen ZEI en ZIJ te weten.

Niets is 'veilig'. Het gaat er echter om of een risico acceptabel genoeg is om daarvoor extra functionaliteit in te bouwen. In dit geval is de overweging geweest dat het risico beperkt is.

het overheid gebeuren wil ik even parkeren, maar het "niets is 'veilig'" is niet echt slim doorgedacht.
Die waarheid als een koe gaat ten eerste niet overal en altijd op.
Een auto kan bijvoorbeeld an sich heel veilig zijn.

Wel wil ik er aan risico's iets toevoegen.
Het maakt het voor de beoordeling van 'veilig' door banken heel veel uit of het over gemeenschappelijk gedeelde netwerken of iets anders gaat. Banken zijn zich namelijk intern zeer goed bewust van de risico perceptie bij het brede publiek en de verschillen daarin bij verder ingevoerd publiek.
Als iemand misschien persoonlijk niet helemaal veilig is zijn de maatschappelijke consequenties natuurlijk veel minder vergaand dan wanneer het beperkte risico binnen de context van het betaalverkeer van de bank gaat.

Wat qua risico voor een ICT afdeling directeur nog acceptabel kan zijn, hoeft dat voor de andere afdelingen zeker niet te zijn.
Het gaat denk ik dus om 2 dingen,
1)zijn de banken aan knutselen met ICT projecten of wordt er door interne/externe druk geschoven met prioriteiten en percepties?
2) langs welk pad is het tikkie opgetuigd, uitgerold en wordt het uitgebreid?

Banken die met Lean projecten zoiets nieuws als Tikkie in de markt introduceren zijn nog ondoordachter bezig dan de incrementiele dwaling die Boeing (de geestelijk moeder van Lean) in haar productie begin.
In het begin gaat het relatief nog niet zo mis, gaandeweg herhaalt het productie-ontwerp proces zich en doen de heren directeuren hun vingers in de oren. Vervolgens krijg je een keer een debacle.
Bij Boeing was dat de druppel de 737.
De maatschappelijke ontwrichting is echter het gevolg van met dezelfde en onvoldoende filosofie door blijven ploeteren.
Als de risico's acceptabel klein zijn, verdere reductie lastig/onmogelijk maar de gevolgen voor de belangrijkste stakeholders - de klant - verstrekkend kunnen zijn dan moet je gewoon echt even stoppen of een pauze inlassen.
06-01-2020, 20:23 door Anoniem
De overheid kan kennelijk niet wachten totdat alles via tikkie betalingen verloopt zodat ze de PIN-pas en/of cash geld meer kunnen afschaffen.
De vraag is waarom Justitie daar nou voor wordt "gebruikt"?
De politie doet namelijk al zoveel dingen namelijk niet of met lage prioriteit.
07-01-2020, 12:24 door Anoniem
Sorry maar wie overTikkie begint kan bij mij niets kopen.
07-01-2020, 12:56 door Anoniem
Sorry maar wie overTikkie begint kan bij mij niets kopen.

Bij mij wel. Maar wel via mijn Tikkie app. En je krijgt je spullen, als het geld op de rekening staat. Zolang je zelf je software installeert, en weet waar je het vandaan hebt, is het geen enkel probleem.
07-01-2020, 12:56 door Anoniem
was er iemand van de ~" roverheid" of de bankwereld die zij dat dit geheel veilig was ?

Bestaat gehele veiligheid ? Nee. Antwoord op jouw vraag ? Ook nee.
07-01-2020, 12:57 door Anoniem
De overheid kan kennelijk niet wachten totdat alles via tikkie betalingen verloopt zodat ze de PIN-pas en/of cash geld meer kunnen afschaffen.

Zal de overheid ook echt veel boeien, of je tikkie gebruikt.
07-01-2020, 14:53 door Anoniem
Het valt me op dat overboekingen niet direct worden bijgeschreven. Althans, niet altijd.

Ik heb al een aantal keer via de SNS naar de ING overgeboekt en het duurt meer dan 12 uur. Kan iemand me uitleggen in welke situaties er wel per direct wordt overgeboekt?

Alvast bedankt!
08-01-2020, 00:10 door Anoniem
Door Anoniem: Het valt me op dat overboekingen niet direct worden bijgeschreven. Althans, niet altijd.

Ik heb al een aantal keer via de SNS naar de ING overgeboekt en het duurt meer dan 12 uur. Kan iemand me uitleggen in welke situaties er wel per direct wordt overgeboekt?

Alvast bedankt!

internetbankieren via de Rabobank. Geld overmaken op IBAN rekeningnummer + Naam. Het geld staat er meteen op. Geen idee waarom onveilige methodes zoals creditcard, paypal, tikkie enzovoorts enzovoorts zo populair zijn. Mensen houden blijkbaar van risico's.
08-01-2020, 00:47 door Anoniem
Door Anoniem: Het valt me op dat overboekingen niet direct worden bijgeschreven. Althans, niet altijd.

Ik heb al een aantal keer via de SNS naar de ING overgeboekt en het duurt meer dan 12 uur. Kan iemand me uitleggen in welke situaties er wel per direct wordt overgeboekt?

Alvast bedankt!

Dat moet je aan je bank vragen.
Het zou binnen seconden moeten gaan tussen deze banken, mits via de App overgeboekt.

Of praat je met 'een aantal keren' over langer geleden dan een paar maanden ?

https://www.betaalvereniging.nl/betalingsverkeer/instant-payments/
ING en SNS zijn deelnemers, en het gaat 'vanaf midden 2019' .

Wel alleen als je het via de App doet - of de nieuwe beta SNS omgeving
volgens
https://www.snsbank.nl/particulier/betalen/hoe-lang-duurt-een-overboeking-4.html

Het is de zendende bank die instant payment moet kiezen bij overboeking en de bestemming moet een bank zijn die dat ook ondersteunt.

https://www.ing.nl/particulier/betalen/geld-overmaken/instant-payments/index.html
08-01-2020, 09:04 door Anoniem
Het zijn eigenlijk domme gebruikers die je moet aanpakken, niet Tikkie.
10-01-2020, 08:02 door Anoniem
Door Anoniem:
Sorry maar wie overTikkie begint kan bij mij niets kopen.

Bij mij wel. Maar wel via mijn Tikkie app. En je krijgt je spullen, als het geld op de rekening staat. Zolang je zelf je software installeert, en weet waar je het vandaan hebt, is het geen enkel probleem.

Maar dit kan ook gewoon via internetbankieren. In een veilige vertrouwde omgeving die je gewend bent...
Bijna altijd als er iemand is opgelicht via bv. Marktplaats zijn er drie dingen die genoemd worden:
1) betaalverzoek
2) whatsapp
3) tikkie

Leert men daar dan niets van?
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.