Ook positief is dat sommige winkels je gewoon helpen met een bestelling in de winkel en geen fratsen uithalen met extra bestel- en transport kosten.
Als ze nou zelf besluiten dat voor een klant via hun internet kanaal te regelen, prima, maar de bestel- en transport naar een winkel is niet dezelfde mep aan kosten als de kosten die ze sowieso al via hun winkel bevoorrading maken en in al in de prijs(overhead)
Door Philias: Door Anoniem: Door Philias:
[..]
Om terug te komen op het Blokkerverhaal van TS: De laatste tijd bel ik een internetwinkel als daar een artikel aanwezig is dat ik wil, met de vraag of zij een pro-forma factuur zenden die ik vooraf voldoe of vraag ik of zonder een account aan te maken zij ook bestellingen verwerken. Mijn ervaring is dat dit vaker voorkomt; een positieve ontwikkeling.
Ik zie een toenemend aantal winkels waar je de bestelling kunt doen zonder een account aan te maken.
Gelukking , want ik hoef dan niet de zorg te hebben van weer een plek waarvan ik account gegevens moet bijhouden.
Zeker als het om heel incidentele zaken is het moeten aanmaken van account voor mij een drempel - en waarschijnlijk voor meer mensen. (lang niet altijd uit security/privacy bewustzijn maar ook gewoon uit 'oh, dat wil ik hebben. NU.' En dan zonder de vertraging van het profiel aanmaken.)
In sommige segmenten kun je als (web)winkel ook geen frequent terugkerende klanten verwachten - keukenkastscharniertjes en handgrepen, stofzuiger onderdelen - tenzij je reparateur bent is dat heel incidenteel, maar soms nodig.
Inderdaad. Het is een algemene gunstige tendens. Webwinkels verkopen ook graag en beginnen in te zien dat niet iedereen altijd maar zin heeft om voor elk frutseltje dat zij online willen kopen bereid is een account aan te maken.
Mijns inziens is o.a. de oorzaak dat een toenemend aantal mensen zich bewust wordt van de (uiterst) negatieve aspecten van dataverzamelen dat vooral in de schijnwerpers kwam door de Facebook/Cambridge-analytics schandalen en zich van daar uit is gaan verspreiden als een inktvlek.
Eigenlijk heb ik mij ook altijd afgevraagd wat het feitelijke nut anders is dan dataverzamelen t.b.v. je persoonlijke filterbubble in de betreffende webwinkel.
verwerken.
Mee eens.
Een bezigheid die prettig contact van mens tot mens niet kan vervangen.
Als ze nou eens het belang willen inzien van de klant willen begrijpen in plaats van voor de klant willen bepalen wat die moet gaan consumeren dan kan meer dan 3/4 van de bedrijven een enorme kosten en tijd doorvoeren.
Zeker met de trend van steeds meer falende internet en computer apparatuur en die beveiliging.
Er is dan enkel een beperkt groepje klanten dat wel echt iets kan hebben aan kopen via een account.
Dat zal hooguit exact zijn wanneer dezelfde persoon met ook enkel exact dezelfde behoefte bij dezelfde tent aanklopt.
Het nut van dataverzamelen is ook slechts niet tot weinig geïllustreerd in vereenvoudigde organisatie-opstellingen.
In werkelijkheid is er een veelvoud aan overige informatie die per organisatie varieert maar wel steeds beïnvloedt.
Het nut van dataverzamelen gaat voor organisaties dan ook eerder op als je van klanten uniforme figuren/zombies denkt te kunnen maken of als ze zichzelf zo uniform maken dat ze volstrekt uitwisselbaar en dus vervangbaar maken.
Maar ik betwijfel of je als organisatie nou echt je onderscheidend vermogen wilt inwisselen om vervolgens enkel nog via de gouden graal van grote bergen data winst bij elkaar te schrapen.
Je raakt meer en meer de reden kwijt waarom klanten bij jou moeten wezen.
Tel daar dan steeds stijgende huisvesting kosten bij en je komt dan uit bij V&D taferelen.
Oftewel, privacy van klanten kunnen slechts maar een paar bedrijven inruilen ten bate van meer winst.
Maar uiteindelijk verliest daarbij iedereen.....