Computerbeveiliging - Hoe je bad guys buiten de deur houdt

DATALEK BLOKKER

18-01-2020, 01:00 door RosaMystica, 16 reacties
Laatst bijgewerkt: 18-01-2020, 01:10
Tweakers meldt op vrijdag 17 januari 2020 om 20.52 uur een datalek bij Blokker:

Er is ingebroken bij accounts, al is niet bekend bij hoeveel klanten dat gebeurde. Ook is niet duidelijk wat er precies is gebeurd. Volgens Blokker zijn er geen financiële gegevens of wachtwoorden gestolen.

Blokker schrijft dat in een e-mail naar klanten, die inmiddels door meerdere tweakers is ontvangen. "Met een aantal e-mailadressen is geprobeerd in te loggen bij meerdere accounts op Blokker.nl", schrijft het bedrijf. Dat gebeurde 'eerder deze week'. De winkelketen schrijft dat het geen aanwijzingen heeft dat de gebruikte e-mailadressen en wachtwoorden zijn buitgemaakt bij Blokker zelf. Mogelijk werd er gebruik gemaakt van credential stuffing. Het bedrijf schrijft dat inbrekers toegang hadden de contactgegevens en bestelhistorie van klanten. In de Blokker-accounts stonden 'geen bank- of betalingsgegevens', staat in de e-mail.

Het is om die reden waarom ik uit veiligheidsoverwegingen bij een webwinkel onlangs mijn account heb weggehaald zodat er niet met mijn gestolen gegevens geshopt kan worden. Niet elke webwinkel heeft die mogelijkheid, maar bij diegene waar het wel mogelijk is, worden deze gegevens verwijderd. Volgens het bericht op Tweakers zou het datalek te maken hebben gehad met een hergebruik van wachtwoorden (wat je sowieso niet moet doen). De getroffen accounts zijn geblokkeerd. Er is melding gedaan bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Meer is te lezen op de website van Tweakers:
https://tweakers.net/nieuws/162450/blokker-waarschuwt-onbekend-aantal-klanten-voor-datalek.html
Reacties (16)
18-01-2020, 02:21 door Anoniem
Afgaande op de e-mail van Blokker die Tweakers toont krijg ik de indruk dat iemand combinaties van e-mailadressen en wachtwoorden uitgeprobeerd heeft en dat dat een aantal treffers opleverde. Blokker heeft herkend dat dat gebeurde en de accounts waarop is ingelogd geblokkeerd, en vervolgens de betrokkenen gewaarschuwd dat het gebeurd is en wat de consequenties kunnen zijn. Zo te zien heeft Blokker het tot zover netjes afgehandeld.
Door RosaMystica: Het is om die reden waarom ik uit veiligheidsoverwegingen bij een webwinkel onlangs mijn account heb weggehaald zodat er niet met mijn gestolen gegevens geshopt kan worden.
Pas op, ik denk dat dat niets toevoegt terwijl je het echte probleem met zo'n actie niet oplost. Want:
• Blokker heeft de getroffen accounts al geblokkeerd, het wachtwoord waarmee de aanvaller binnenkwam doet het bij Blokker niet meer.
• Als datzelfde wachtwoord op andere plaatsen gebruikt is los je dat niet op door het account bij Blokker op te heffen, dat los je op door elders wachtwoorden te veranderen.

En als je de neiging hebt om voor wachtwoorden te kiezen die zo voor de hand liggen dat ze in lijsten van veelgebruikte wachtwoorden voorkomen dan zijn al je accounts kwetsbaar.

Kies dus voor elk account een ander wachtwoord en zorg dat het sterk is. Sterke wachtwoorden zijn verdomd lastig om te onthouden met al die accounts die een mens vandaag de dag heeft. Gebruik daarom een goed wachtwoordbeheerprogramma. Ik gebruik bijvoorbeeld KeePassXC. Daarmee kan je voor elke account een ander wachtwoord genereren, onmogelijk te onthouden maar zeer sterk. Die worden versleuteld opgeslagen en zijn toegankelijk met een hoofdwachtwoord, waarvoor je iets sterks kiest dat je natuurlijk wel kan onthouden. Een wachtzin gebruiken daarvoor is een goed idee. Zorg dat je goede backups maakt van de wachtwoorddatabase (en van al je belangrijke bestanden, natuurlijk).
18-01-2020, 11:19 door [Account Verwijderd]
Meer algemeen:

Dit zijn de kleine gevolgen van het dalende vertrouwen m.b.t. Internet waarvan in 2017 de katalysators Facebook en Cambridge analytics waren. Ik bedoel: dat spreidt zich ook uit naar aspecten die niet zo direct met de voornoemde twee uiterst onbetrouwbare 'herenclubs' te maken hebben waar de eruditie net zoveel waard is/was als slijk als er maar bergen $'s en €'s mee te 'verdienen' zijn.

(zo... deze gal moest ik nog even kwijt)

Je leest dagelijks nieuws waarbij vanuit de ICT specialist tot - qua intellect - de gemiddelde Internetgebruiker er bedenkingen zijn over de betrouwbaarheid van zo'n beetje alles dat digitaal aan elkaar hangt waarbij cloud/internet etc. etc. een rol speelt.
Ik ben het internet al wat langer aan het uitfaseren. Het is deels ook een onderbuikgevoel want ik reken mij onder de gemiddelde computergebruikers.
Marktplaats was de eerste die ik eruit kieperde, Waarna Amazon volgde. Social media heb ik al nooit gebruik van gemaakt. Mijn creditcard-krediet dat vanaf beëindiging Amazon-account alleen nog via Paypal voor eBay bedoeld was heb ik ook afgesloten inclusief eBay en Paypal account.
Zo zijn er nog wat dingen die ik heb beëindigd m.b.t. gebruik van Internet, maar die houd ik maar voor mezelf; het achterste van mijn tong hoef ik niet te laten zien :-)

Om terug te komen op het Blokkerverhaal van TS: De laatste tijd bel ik een internetwinkel als daar een artikel aanwezig is dat ik wil, met de vraag of zij een pro-forma factuur zenden die ik vooraf voldoe of vraag ik of zonder een account aan te maken zij ook bestellingen verwerken. Mijn ervaring is dat dit vaker voorkomt; een positieve ontwikkeling.
18-01-2020, 11:20 door Anoniem
Ik denk dat er meer bereikt kan worden als webwinkels en andere sites stoppen met het gebruik van e-mail adressen
als accountnaam dan door het opdringen van allerlei wachtwoordeisen die in de praktijk toch niet werken.
18-01-2020, 11:29 door Anoniem
Tijd voor 2FA everywhere.
luntrus
18-01-2020, 12:03 door Anoniem
Door Philias: Meer algemeen:

Dit zijn de kleine gevolgen van het dalende vertrouwen m.b.t. Internet waarvan in 2017 de katalysators Facebook en Cambridge analytics waren. Ik bedoel: dat spreidt zich ook uit naar aspecten die niet zo direct met de voornoemde twee uiterst onbetrouwbare 'herenclubs' te maken hebben waar de eruditie net zoveel waard is/was als slijk als er maar bergen $'s en €'s mee te 'verdienen' zijn.

(zo... deze gal moest ik nog even kwijt)

Je leest dagelijks nieuws waarbij vanuit de ICT specialist tot - qua intellect - de gemiddelde Internetgebruiker er bedenkingen zijn over de betrouwbaarheid van zo'n beetje alles dat digitaal aan elkaar hangt waarbij cloud/internet etc. etc. een rol speelt.
Ik ben het internet al wat langer aan het uitfaseren. Het is deels ook een onderbuikgevoel want ik reken mij onder de gemiddelde computergebruikers.
Marktplaats was de eerste die ik eruit kieperde, Waarna Amazon volgde. Social media heb ik al nooit gebruik van gemaakt. Mijn creditcard-krediet dat vanaf beëindiging Amazon-account alleen nog via Paypal voor eBay bedoeld was heb ik ook afgesloten inclusief eBay en Paypal account.
Zo zijn er nog wat dingen die ik heb beëindigd m.b.t. gebruik van Internet, maar die houd ik maar voor mezelf; het achterste van mijn tong hoef ik niet te laten zien :-)

Om terug te komen op het Blokkerverhaal van TS: De laatste tijd bel ik een internetwinkel als daar een artikel aanwezig is dat ik wil, met de vraag of zij een pro-forma factuur zenden die ik vooraf voldoe of vraag ik of zonder een account aan te maken zij ook bestellingen verwerken. Mijn ervaring is dat dit vaker voorkomt; een positieve ontwikkeling.
Kort en bondig verhaal. Fijn dat we nu allemaal weten dat jij internet aan het uitfaseren bent.
18-01-2020, 12:46 door RosaMystica - Bijgewerkt: 18-01-2020, 12:46
Door Anoniem: Ik denk dat er meer bereikt kan worden als webwinkels en andere sites stoppen met het gebruik van e-mail adressen als accountnaam dan door het opdringen van allerlei wachtwoordeisen die in de praktijk toch niet werken.
Dat vind ik nou ook. Ik zie het opdringen van het maken van een account bij een webwinkel als een security-zwakte. Je kunt de spullen immers ook zonder account bestellen.
18-01-2020, 12:59 door Anoniem
Door RosaMystica:
Door Anoniem: Ik denk dat er meer bereikt kan worden als webwinkels en andere sites stoppen met het gebruik van e-mail adressen als accountnaam dan door het opdringen van allerlei wachtwoordeisen die in de praktijk toch niet werken.
Dat vind ik nou ook. Ik zie het opdringen van het maken van een account bij een webwinkel als een security-zwakte. Je kunt de spullen immers ook zonder account bestellen.

Dan raad ik je aan om ipv op dit forum eens een duidelijke nette brief te schrijven naar Tros Radar en andere consumentenprogrammas, te beginnen op hun fora met het voorstel om dit eens aan te kaarten. Zij raken via hun TV programmas een grote schare gebruikers en webshop eigenaren die zo van uw idee voorzien kunnen worden.

Dat is de enige manier om er iets aan te doen want elke webshop kan z'n site natuurlijk inrichten hoe hij het wil. Het is een goed idee overigens om "direct afrekenen" te promoten ipv gedoe accountjes maar dan moet je zo'n consumentenprogramma overtuigen om hier eens of vaker (bijv bij elk lek of incident) aandacht aan te besteden. Het bereik van die programmas doet wonderen en ja als het eenmaal normaal is om een "direct afrekenen" account te zien gaan sommige webshops dit zelf overnemen als handige functionaliteit... de rest van de shops kun je altijd nog aanschrijven maar n.a.l. 1 suggestie gaat niemand zijn site aanpassen.

Wat ik zelf nog wil aandragen als security zwakte... is niet alleen de mogelijk te shoppen op iemands zijn account (je moet tenslotte ook een betaling kunnen authoriseren...) maar je kunt met de gegevens van iemand zien wat zijn aankoopgeschiedenis is. Dus hackers weten precies welke boeken je leest en DVDs je besteld hebt op bol.com. Wat moet een hacker daarmee zou je je afvragen? Nou ja dat laat ik aan je creativiteit over...
18-01-2020, 13:34 door Anoniem
Door RosaMystica:
Door Anoniem: Ik denk dat er meer bereikt kan worden als webwinkels en andere sites stoppen met het gebruik van e-mail adressen als accountnaam dan door het opdringen van allerlei wachtwoordeisen die in de praktijk toch niet werken.
Dat vind ik nou ook. Ik zie het opdringen van het maken van een account bij een webwinkel als een security-zwakte. Je kunt de spullen immers ook zonder account bestellen.
Het kan handig zijn om terug te kunnen kijken naar je bestelling en de levering ervan en om bij herhaalde bestellingen
niet alles weer op te hoeven geven, maar het is niet handig dat dit gebeurt op basis van een e-mail adres want dat kan
weer op allerlei andere plekken worden gebruikt en dan onderling gekoppeld ("hergebruiken van wachtwoorden" wordt
dan een issue). Als je een gebruikersnaam had die overal anders kan zijn of niet zo makkelijk gekoppeld wordt aan
belangrijke zaken als je e-mail account dan zou het een stuk veiliger worden.
18-01-2020, 13:49 door Anoniem
Door Anoniem: Kies dus voor elk account een ander wachtwoord en zorg dat het sterk is.
En gebruik altijd een uniek mailadres. Dan wordt elders inloggen onmogelijk, ook al hebben ze jouw wachtwoord.

En wachtwoorden die je per mail kunt opvragen, tik gewoon wat willekeurig in. Het is inderdaad beter om geen account aan te maken, regelmatig kun je het zelf niet verwijderen. Mijn ervaring is dat bedrijven meestal niet meewerken bij verzoek van verwijderen of tegenwoordig zelfs om een kopie van jouw ID vragen.
Vreemd dat die bedrijven denken dat ik volledig correcte naw-gegevens opgeef.
18-01-2020, 15:02 door Anoniem
Door Philias:

[..]
Om terug te komen op het Blokkerverhaal van TS: De laatste tijd bel ik een internetwinkel als daar een artikel aanwezig is dat ik wil, met de vraag of zij een pro-forma factuur zenden die ik vooraf voldoe of vraag ik of zonder een account aan te maken zij ook bestellingen verwerken. Mijn ervaring is dat dit vaker voorkomt; een positieve ontwikkeling.

Ik zie een toenemend aantal winkels waar je de bestelling kunt doen zonder een account aan te maken.
Gelukking , want ik hoef dan niet de zorg te hebben van weer een plek waarvan ik account gegevens moet bijhouden.

Zeker als het om heel incidentele zaken is het moeten aanmaken van account voor mij een drempel - en waarschijnlijk voor meer mensen. (lang niet altijd uit security/privacy bewustzijn maar ook gewoon uit 'oh, dat wil ik hebben. NU.' En dan zonder de vertraging van het profiel aanmaken.)
In sommige segmenten kun je als (web)winkel ook geen frequent terugkerende klanten verwachten - keukenkastscharniertjes en handgrepen, stofzuiger onderdelen - tenzij je reparateur bent is dat heel incidenteel, maar soms nodig.
18-01-2020, 18:29 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem:
Door Philias:

[..]
Om terug te komen op het Blokkerverhaal van TS: De laatste tijd bel ik een internetwinkel als daar een artikel aanwezig is dat ik wil, met de vraag of zij een pro-forma factuur zenden die ik vooraf voldoe of vraag ik of zonder een account aan te maken zij ook bestellingen verwerken. Mijn ervaring is dat dit vaker voorkomt; een positieve ontwikkeling.

Ik zie een toenemend aantal winkels waar je de bestelling kunt doen zonder een account aan te maken.
Gelukking , want ik hoef dan niet de zorg te hebben van weer een plek waarvan ik account gegevens moet bijhouden.

Zeker als het om heel incidentele zaken is het moeten aanmaken van account voor mij een drempel - en waarschijnlijk voor meer mensen. (lang niet altijd uit security/privacy bewustzijn maar ook gewoon uit 'oh, dat wil ik hebben. NU.' En dan zonder de vertraging van het profiel aanmaken.)
In sommige segmenten kun je als (web)winkel ook geen frequent terugkerende klanten verwachten - keukenkastscharniertjes en handgrepen, stofzuiger onderdelen - tenzij je reparateur bent is dat heel incidenteel, maar soms nodig.

Inderdaad. Het is een algemene gunstige tendens. Webwinkels verkopen ook graag en beginnen in te zien dat niet iedereen altijd maar zin heeft om voor elk frutseltje dat zij online willen kopen bereid is een account aan te maken.

Mijns inziens is o.a. de oorzaak dat een toenemend aantal mensen zich bewust wordt van de (uiterst) negatieve aspecten van dataverzamelen dat vooral in de schijnwerpers kwam door de Facebook/Cambridge-analytics schandalen en zich van daar uit is gaan verspreiden als een inktvlek.

Eigenlijk heb ik mij ook altijd afgevraagd wat het feitelijke nut anders is dan dataverzamelen t.b.v. je persoonlijke filterbubble in de betreffende webwinkel.
18-01-2020, 18:29 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem:
Door Philias: Meer algemeen:

Dit zijn de kleine gevolgen van het dalende vertrouwen m.b.t. Internet waarvan in 2017 de katalysators Facebook en Cambridge analytics waren. Ik bedoel: dat spreidt zich ook uit naar aspecten die niet zo direct met de voornoemde twee uiterst onbetrouwbare 'herenclubs' te maken hebben waar de eruditie net zoveel waard is/was als slijk als er maar bergen $'s en €'s mee te 'verdienen' zijn.

(zo... deze gal moest ik nog even kwijt)

Je leest dagelijks nieuws waarbij vanuit de ICT specialist tot - qua intellect - de gemiddelde Internetgebruiker er bedenkingen zijn over de betrouwbaarheid van zo'n beetje alles dat digitaal aan elkaar hangt waarbij cloud/internet etc. etc. een rol speelt.
Ik ben het internet al wat langer aan het uitfaseren. Het is deels ook een onderbuikgevoel want ik reken mij onder de gemiddelde computergebruikers.
Marktplaats was de eerste die ik eruit kieperde, Waarna Amazon volgde. Social media heb ik al nooit gebruik van gemaakt. Mijn creditcard-krediet dat vanaf beëindiging Amazon-account alleen nog via Paypal voor eBay bedoeld was heb ik ook afgesloten inclusief eBay en Paypal account.
Zo zijn er nog wat dingen die ik heb beëindigd m.b.t. gebruik van Internet, maar die houd ik maar voor mezelf; het achterste van mijn tong hoef ik niet te laten zien :-)

Om terug te komen op het Blokkerverhaal van TS: De laatste tijd bel ik een internetwinkel als daar een artikel aanwezig is dat ik wil, met de vraag of zij een pro-forma factuur zenden die ik vooraf voldoe of vraag ik of zonder een account aan te maken zij ook bestellingen verwerken. Mijn ervaring is dat dit vaker voorkomt; een positieve ontwikkeling.
Kort en bondig verhaal. Fijn dat we nu allemaal weten dat jij internet aan het uitfaseren bent.

Your're welcome, Of wel: graag gedaan hoor!! Ik verheug mij er altijd op dat ik zo geprezen word voor mijn korte en bondige uiterst belangwekkende etalages vol bijzonderheden.
De volgende keer zal ik refereren aan je post zodat je niets mist van mijn hyper-intelligente opmerkingen betreffende mijn allesoverstijgende ICT kennis.

Nog een prettig weekend.

Met vriendelijke groet, Philias, (van die Waterman vulpen... weet je wel)
18-01-2020, 23:15 door Anoniem
Ook positief is dat sommige winkels je gewoon helpen met een bestelling in de winkel en geen fratsen uithalen met extra bestel- en transport kosten.
Als ze nou zelf besluiten dat voor een klant via hun internet kanaal te regelen, prima, maar de bestel- en transport naar een winkel is niet dezelfde mep aan kosten als de kosten die ze sowieso al via hun winkel bevoorrading maken en in al in de prijs(overhead)
Door Philias:
Door Anoniem:
Door Philias:

[..]
Om terug te komen op het Blokkerverhaal van TS: De laatste tijd bel ik een internetwinkel als daar een artikel aanwezig is dat ik wil, met de vraag of zij een pro-forma factuur zenden die ik vooraf voldoe of vraag ik of zonder een account aan te maken zij ook bestellingen verwerken. Mijn ervaring is dat dit vaker voorkomt; een positieve ontwikkeling.

Ik zie een toenemend aantal winkels waar je de bestelling kunt doen zonder een account aan te maken.
Gelukking , want ik hoef dan niet de zorg te hebben van weer een plek waarvan ik account gegevens moet bijhouden.

Zeker als het om heel incidentele zaken is het moeten aanmaken van account voor mij een drempel - en waarschijnlijk voor meer mensen. (lang niet altijd uit security/privacy bewustzijn maar ook gewoon uit 'oh, dat wil ik hebben. NU.' En dan zonder de vertraging van het profiel aanmaken.)
In sommige segmenten kun je als (web)winkel ook geen frequent terugkerende klanten verwachten - keukenkastscharniertjes en handgrepen, stofzuiger onderdelen - tenzij je reparateur bent is dat heel incidenteel, maar soms nodig.

Inderdaad. Het is een algemene gunstige tendens. Webwinkels verkopen ook graag en beginnen in te zien dat niet iedereen altijd maar zin heeft om voor elk frutseltje dat zij online willen kopen bereid is een account aan te maken.

Mijns inziens is o.a. de oorzaak dat een toenemend aantal mensen zich bewust wordt van de (uiterst) negatieve aspecten van dataverzamelen dat vooral in de schijnwerpers kwam door de Facebook/Cambridge-analytics schandalen en zich van daar uit is gaan verspreiden als een inktvlek.

Eigenlijk heb ik mij ook altijd afgevraagd wat het feitelijke nut anders is dan dataverzamelen t.b.v. je persoonlijke filterbubble in de betreffende webwinkel.
verwerken.

Mee eens.
Een bezigheid die prettig contact van mens tot mens niet kan vervangen.
Als ze nou eens het belang willen inzien van de klant willen begrijpen in plaats van voor de klant willen bepalen wat die moet gaan consumeren dan kan meer dan 3/4 van de bedrijven een enorme kosten en tijd doorvoeren.
Zeker met de trend van steeds meer falende internet en computer apparatuur en die beveiliging.
Er is dan enkel een beperkt groepje klanten dat wel echt iets kan hebben aan kopen via een account.
Dat zal hooguit exact zijn wanneer dezelfde persoon met ook enkel exact dezelfde behoefte bij dezelfde tent aanklopt.

Het nut van dataverzamelen is ook slechts niet tot weinig geïllustreerd in vereenvoudigde organisatie-opstellingen.
In werkelijkheid is er een veelvoud aan overige informatie die per organisatie varieert maar wel steeds beïnvloedt.
Het nut van dataverzamelen gaat voor organisaties dan ook eerder op als je van klanten uniforme figuren/zombies denkt te kunnen maken of als ze zichzelf zo uniform maken dat ze volstrekt uitwisselbaar en dus vervangbaar maken.
Maar ik betwijfel of je als organisatie nou echt je onderscheidend vermogen wilt inwisselen om vervolgens enkel nog via de gouden graal van grote bergen data winst bij elkaar te schrapen.
Je raakt meer en meer de reden kwijt waarom klanten bij jou moeten wezen.
Tel daar dan steeds stijgende huisvesting kosten bij en je komt dan uit bij V&D taferelen.
Oftewel, privacy van klanten kunnen slechts maar een paar bedrijven inruilen ten bate van meer winst.
Maar uiteindelijk verliest daarbij iedereen.....
19-01-2020, 18:55 door Anoniem
Wat een stom gezeur over al dan niet een account aanmaken in verband met privacy! Als je iets koopt bij die webwinkel die je een betaling en geef je jouw adresgegevens door, wat nu privacy?
19-01-2020, 20:04 door Anoniem
Door Anoniem: Wat een stom gezeur over al dan niet een account aanmaken in verband met privacy! Als je iets koopt bij die webwinkel die je een betaling en geef je jouw adresgegevens door, wat nu privacy?
Het gaat niet zo zeer om privacy, dat anderen dat erbij slepen maakt de discussie modderig.
Waar het om gaat is dat er informatie wordt opgeslagen in een "account" dat ook blijft bestaan nadat dit voor de aankoop
niet meer nodig is, en waarop wellicht kan worden ingebroken waarna deze informatie eruit gehaald kan worden of, erger,
gebruikt kan worden voor nieuwe aankopen onder jouw naam.
Dat is niet echt een datalek in de zin dat data vanzelf naar buiten lekt op wellicht grote schaal, het is meer hacken in de zin
dat iemand zich onterecht toegang verschaft tot jouw account.
Maar de webwinkel zou dit soort informatie niet op internet moeten laten staan. Financiele informatie moeten ze bewaren
voor de belastingdienst maar het is nergens voor nodig dat dit achter een account zit en vanaf internet bereikbaar blijft
ook na de afronding van de transactie. Als je zelf graag wilt dat een winkel dat doet bijvoorbeeld omdat je er vaak koopt en
geen zin hebt steeds hetzelfde in te vullen dan moet je daar ook zelf voor kiezen, niet de winkel.
20-01-2020, 08:38 door Anoniem
Door Philias: Om terug te komen op het Blokkerverhaal van TS: De laatste tijd bel ik een internetwinkel als daar een artikel aanwezig is dat ik wil, met de vraag of zij een pro-forma factuur zenden die ik vooraf voldoe of vraag ik of zonder een account aan te maken zij ook bestellingen verwerken. Mijn ervaring is dat dit vaker voorkomt; een positieve ontwikkeling.

En daarmee ga je voorbij aan het voordeel van webwinkels: bestellingen met zo min mogelijk betrokkenheid van medewerkers: klant en website regelen alles zelf zonder tussenkomst van iemand. Als "men" massaal gaat bellen naar webwinkels houdt deze welwillendheid snel op, want te duur...

TheTriangle
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.