image

Avast sluit databedrijf Jumpshot na ophef over dataverzameling

donderdag 30 januari 2020, 11:54 door Redactie, 6 reacties

Antivirusbedrijf Avast sluit databedrijf Jumpshot na ophef over het verzamelen en verwerken van gegevens van Avast-gebruikers. Dat heeft het bedrijf vandaag bekendgemaakt. Jumpshot verwerkte gegevens van Avast-gebruikers die via de extensies en software van het antivirusbedrijf werden verzameld.

Vervolgens werd de geanonimiseerde data aan klanten verkocht, waaronder Google en Microsoft. Die konden zo zien hoe mensen van het internet gebruikmaken. Bijvoorbeeld welk percentage gebruikers van de ene naar de andere website ging. Het ging onder andere om zoekopdrachten, bekeken locaties op Google Maps, bezochte LinkedIn-pagina's, bekeken YouTube-video's en andere zaken.

Avast kwam vorig jaar al in het nieuws omdat het de gegevens via de Avast- en AVG-browserextensies verzamelde. Na ophef besloot de virusbestrijder de hoeveelheid verzamelde data te beperken. Deze week werd bekend dat gegevens nu via de virusscanner van Avast worden verzameld. Naar aanleiding van de ontstane ophef meldde Avast gisteren dat het gebruikers nadrukkelijk om toestemming ging vragen voor het verzamelen van data.

Vandaag meldt het bedrijf dat er geen data meer aan Jumpshot wordt verstrekt en het bedrijf zal worden opgeheven. De verkoop van de data leverde Avast vele miljoen dollars op. In de eerst helft van 2019 had het antivirusbedrijf een omzet van 430 miljoen dollar. Twintig miljoen daarvan was afkomstig van de verkoop van gebruikersgegevens.

"Het is de missie van Avast om gebruikers te beschermen en controle over hun privacy te geven. Elke praktijken die het vertrouwen van gebruikers in gevaar brengen zijn onacceptabel voor Avast", aldus Avast-ceo Ondrej Vlcek. Hoeveel mensen precies door het opheffen van Jumpshot op straat komen te staan is nog niet bekend.

Reacties (6)
30-01-2020, 12:17 door Anoniem
Het is weer eens duidelijk dat geen enkel bedrijf het met onze privacy voor heeft. Het is altijd eerst graaien en wanneer ze betrapt worden waardeloze maatregelen toepassen die totaal geen zode aan de dijk leggen. Deze tijd van graaien moet worden gestopt door betere wetgeving en toetsing instanties.
30-01-2020, 13:19 door Anoniem
Opt-outs vervangen door opt-ins zou ook al een slok op een borrel schelen.
Iets gratis aanbieden kan toch niet. Er hangt altijd immers een prijskaartje aan
en meestal komt dat prijskaartje in de vorm van jouw surf- en klik-data (deels jouw privacy).

Sommige groten hebben hier hun core-business van gemaakt, zoals Google, facebook,
en andere ten dele CloudFlare, Amazon, je eigen provider en ook je overheid.
Iedereen leeft tot op zekere hoogte van deze "data-waterhandel".

Hoe wil je iets anders dan product zijn? De gebruikelijke URL verdwijnt zelfs op termijn
en men maakt het het liefst zo ondoorgrondelijk dat de online 'sheople' niet meer reageren.

Dan zit Google nog meer op rozen en wij veelal op de blaren.

Want leven in zalige onwetendheid is toch het beste voor de slachtoffers,
denkt men daar kennelijk.

#sockpuppet
30-01-2020, 13:23 door Anoniem
Ik zou zeggen, de vele miljoenen dollars lekker als boete laten betalen aan een fonds dat dit soort handelen kan aanpakken...
30-01-2020, 17:22 door Anoniem
Door Anoniem: Ik zou zeggen, de vele miljoenen dollars lekker als boete laten betalen aan een fonds dat dit soort handelen kan aanpakken...

Zo'n fonds, als dat al bestaat, moet robuust en 100% integer zijn. Vele honderden miljoenen euro's /dollars en dure advocaten kunnen misschien slechts een klein vuistje maken tegen de grote partijen. Weinig kans van slagen dus.
Het enige wapen is collectieve kennis inzake deze materie. En dat komt meestal niet uit de leerfabrieken wat het onderwijs meestal is.
Fora als bijv. deze kunnen een mooie bijdrage hieraan leveren. Want ook digibeten kunnen hier een wapen uit halen: Kennis.
31-01-2020, 12:01 door Anoniem
Too little, too late
Achteraf
de $$$ zijn al binnen
31-01-2020, 17:19 door Anoniem
Maar er is ook nog een andere visie:
https://sparktoro.com/blog/avasts-shutdown-of-jumpshot-will-harm-the-web-and-the-world/

Weg met Jumpshot, hallo Hubspot.

Allemaal zaken om uw internet-ervaring te verbeteren. Kennelijk moeten we er blij mee & blij om zijn
En zo verandert in feite niets.

Jodocus Oyevaer
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.