image

Politie adviseert slachtoffers van ransomware niet te betalen

donderdag 6 februari 2020, 15:24 door Redactie, 14 reacties

Gisteren werd bekend dat de Universiteit Maastricht criminelen 197.000 euro heeft betaald voor het ontsleutelen van bestanden die door ransomware waren versleuteld. Vandaag herhaalt de Nederlandse politie het al vaker gegeven standpunt om bij ransomware niet te betalen.

"Hoewel het een organisatie voor een enorm dilemma kan stellen, raadt de politie het in dergelijke ransomware-zaken toch af om te betalen. Anders houden we het verdienmodel van de criminelen in stand", zo stelt de politie. Volgens Metten Bergmeijer, teamleider van het Limburgse cybercrimeteam, heeft het er alle schijn van dat de aanval in de kerstperiode zorgvuldig gepland was. De aanvallers waren twee maanden onopgemerkt in het universiteitsnetwerk actief voordat ze de ransomware op 23 december uitrolden.

"Mede daardoor werd het laat ontdekt en kon het zo groot worden. De universiteit deed pas na twee dagen – in de namiddag van tweede kerstdag - aangifte bij ons", laat Bergmeijer weten. Het Limburgse cybercrimeteam is nog steeds bezig met de zaak. "We hebben op een aantal terreinen opsporingsindicatie. Er zat duidelijk veel tijd en voorbereiding achter", gaat Metten verder, die opmerkt dat de politie vanaf het begin achter het standpunt stond om niet te betalen. "Maar we respecteren en begrijpen in het licht van de dilemma’s ook wel weer de keuze van de universiteit", zo laat de teamleider weten.

Ook Marijn Schuurbiers, teamleider van het Team High Tech Crime (THTC) van de Landelijke Eenheid, raadt slachtoffers af om het losgeld te betalen. "We begrijpen natuurlijk wel dat dit een enorm dilemma kan zijn, wanneer - zoals in Maastricht - alles stil ligt of wanneer je als bedrijf een enorm verlies lijdt. Aan de andere kant houdt zo’n betaling het verdienmodel van deze cybercriminelen in stand. We zien in concrete onderzoeken dat het betaalde geld deels gebruikt wordt om weer nieuwe aanvallen op te zetten." De THTC-teamleider benadrukt dat collectief en structureel niet betalen een belangrijke oplossing kan zijn om het verdienmodel van de criminelen in Nederland minder aantrekkelijk te maken.

Reacties (14)
06-02-2020, 15:29 door Anoniem
Hebben ze daar dan tijd voor, advies geven. Ze zijn altijd zo druk.
Vooral ophalen van broodje shoarma.
06-02-2020, 15:44 door Erik van Straten
De THTC-teamleider benadrukt dat collectief en structureel niet betalen een belangrijke oplossing kan zijn om het verdienmodel van de criminelen in Nederland minder aantrekkelijk te maken.
Maar het kan er ook toe leiden dat, naast dat zij ransomware uitvoeren, cybercriminelen naar vertrouwelijke gegevens gaan zoeken, die exfiltreren en dreigen die gegegens te publiceren en/of verkopen als je niet betaalt.

Een medewerker van een advocatenkantoor vertelde gisteravond op TV (in Nieuwsuur meen ik) dat zij, nadat ransomware al hun bestanden had versleuteld, geweigerd hadden om te betalen. Geconfronteerd met de vraag wat zij gedaan zouden hebben als de cybercriminelen zouden hebben gedreigd hun bestanden te publiceren, kwam er geen duidelijk antwoord - maar duidelijk was wel dat de schade dan wel eens veel groter zou kunnen zijn.

Persoonlijk denk ik dat de discussie - vooral op een site als security.nl - primair moet gaan over het voorkomen dat aanvallen slagen, en in de tweede plaats over het opsporen en berechten van de betrokken cybercriminelen (waaronder het maken van betere internationale afspraken). Wat mij betreft komt pas daarna de discussie over wel/niet betalen van losgeld aan de orde.
06-02-2020, 15:46 door Anoniem
Volledig eens met de stelling, echter in de praktijk (totaal) niet haalbaar.
Iedereen die 2 meter nadenkt snapt dat spotgoedkope spullen kopen (off-line / on-line) eigenlijk ergens iemand in de keten van productie tot verkoop "pijn" doet. Toch doen we het en zal het blijven gebeuren. Idem met ransomware.

200K is voor iedere persoon een smak geld. Voor een organisatie van deze grootte orde valt dat best nog wel mee.
Over het aspect of het al dan niet over belastinggeld gaat kan je ook stellen dat het openstellen van het symposium via live stream en/of achteraf, van grote waarde is voor vele andere organisaties.
06-02-2020, 15:53 door Anoniem
Overheidsinstanties moeten worden verplicht een offline back-up bij te houden. De laksheid moet eruit, dwz, geen patch mag worden overgeslagen. Indien niet meteen te patchen, een workaround uitvoeren en laten controleren door een derde partij, een bonafide cyber security bedrijf.
In de eerste plaats moet dit gelden voor onderwijsinstellingen. Met hun zeer wisselvallige eindgebruikers. Daarnaast VERBIEDEN om de crooks te spekken. (Het blijft 'ons' geld)
De politie moet niet alleen vrijblijvend adviseren, maar ook daadkracht tonen door de overheid wakker te schudden. Gelijk aan het vuurwerkdebat. Dat terwijl digitale veiligheid meer urgentie heeft.
06-02-2020, 16:37 door Anoniem
Door Anoniem: ...
200K is voor iedere persoon een smak geld. Voor een organisatie van deze grootte orde valt dat best nog wel mee.
Over het aspect of het al dan niet over belastinggeld gaat kan je ook stellen dat het openstellen van het symposium via live stream en/of achteraf, van grote waarde is voor vele andere organisaties.

200K valt voor de UM best mee? Het is al sappelen door de bezuinigen. Daarbij wordt dat risico van 200K ingecalculeerd bij het collegegeld van die arme tieners. Dat openstellen van het symposium is naast adviseren en demonstreren hoe-het-niet-moet, voor een groot deel damage control. Het is slechts wachten op de volgende aanval na een genegeerde patch en lekke back-ups als gevolg van de verkeerde bezuinigen en een slapende ICT.
06-02-2020, 16:53 door Anoniem
De politie heeft wellicht ook met de universiteit van maastricht gesproken
die inmiddels 2 ton heeft overgemaakt aan de criminelen.

NL-NU2020
06-02-2020, 18:56 door Anoniem
Wat zou de Politie doen als Akerboom gegijzeld werd en er losgeld voor gevraagd werd?

Of Rutte ...
?Of Maxima ...?
Of Alex ...?

Zou Bergmeijer het fijn vinden als de overheid losgeld zou betalen om zijn vrouw vrij te kopen?

Nee, lekker makkelijk.
07-02-2020, 02:54 door Anoniem
Als niet commerciele partij is het natuurlijk makkelijk praten. Nu is het "maar" data waar we over spreken. Geeft men hetzelfde advies wanneer een crimineel een familielid of kind ontvoeren en losgeld eisen? Ik kan het antwoord wel raden....
De politie moet gewoon veel meer capaciteit hebben om de geldstromen te volgen. De gemene hackers zijn maar voetvolk, iemand zal ze aan sturen en het geld ontvangen. Wellicht is men bang in Noord-Korea or Iran uit te komen en tja, dan is er inderdaad weinig te halen.... Rusland en Oostblok willen mondjesmaat nog wel eens mee werken aan veroordelingen.

Het is nuttiger om op preventie te hameren want daar ging de universiteit op diverse punten aardig de mist in.
Voorbeeldje: macro's toestaan voor (alle?) eindgebruikers, niet ondersteunde OS versie met een bekende ongepatchte vulnerability (uit 2017....), AV uitschakelen zonder centrale notificatie of niet opgevolgd door personeel, beheerders welke niet onder admin rechten beheertaken mochten uitvoeren maar het toch deden (resultaat: wachtwoord(hash?) in het geheugen), weinig tot geen monitoring op verdacht verkeer extern en intern, etc.
07-02-2020, 08:44 door Anoniem
Door Anoniem: Wat zou de Politie doen als Akerboom gegijzeld werd en er losgeld voor gevraagd werd?

Of Rutte ...
?Of Maxima ...?
Of Alex ...?

Zou Bergmeijer het fijn vinden als de overheid losgeld zou betalen om zijn vrouw vrij te kopen?

Nee, lekker makkelijk.

Bij Rutte zeker niet betalen ;-)
07-02-2020, 10:00 door _R0N_
Makkelijk gezegd.

De Universiteit van Maastricht heeft een afweging gemaakt om niet te betalen maar dat zou meer problemen met zich meebrengen dan enkel de hogere kosten. Studenten moeten op tijd examens doen en dat zou dan niet kunnen.

Niet betalen heeft als gevolg dat de bedrijfsvoering in het geding komt. Zolang het losgeld relatief laag is zal er altijd betaald worden. Waarschijnlijk hadden ze in Maastricht niet betaald wanneer er 50BTC was geëist.
07-02-2020, 11:59 door karma4 - Bijgewerkt: 07-02-2020, 12:01
Door Anoniem: ….
200K valt voor de UM best mee? Het is al sappelen door de bezuinigen. Daarbij wordt dat risico van 200K ingecalculeerd bij het collegegeld van die arme tieners. Dat openstellen van het symposium is naast adviseren en demonstreren hoe-het-niet-moet, voor een groot deel damage control. Het is slechts wachten op de volgende aanval na een genegeerde patch en lekke back-ups als gevolg van de verkeerde bezuinigen en een slapende ICT.
Heb je het rekensommetje al eens gemaakt wat alle maatregelen gaan kosten om de boel veilig in te richten.
Dat bedrag moet je inschatten op jaarlijks een veelvoud van dat genoemde bedrag.
Het kosten baten verhaal met duizenden servers met extern beheerde die ook vrije toegang hebben, het is zeer gecompliceerd.

Door Erik van Straten:...
Persoonlijk denk ik dat de discussie - vooral op een site als security.nl - primair moet gaan over het voorkomen dat aanvallen slagen, en in de tweede plaats over het opsporen en berechten van de betrokken cybercriminelen (waaronder het maken van betere internationale afspraken). Wat mij betreft komt pas daarna de discussie over wel/niet betalen van losgeld aan de orde.
Daar heb je gelijk in.
Dat gedoe met os flaming helpt niet, het is een oorzaak waardoor er zo weinig van de grond komt.
07-02-2020, 13:21 door The FOSS
Door karma4: ... Dat gedoe met os flaming helpt niet, het is een oorzaak waardoor er zo weinig van de grond komt.

Dat zou je wel willen hè karma4? Dat de nummer 1 oorzaak van heel veel problemen met mal- en ransomware - namelijk Microsoft Windows - in de doofpot wordt gestopt onder de noemer van 'OS flaming'. Nu, het aan de kaak stellen van dergelijke problemen kan je geen flaming noemen! Nee, het is eenvoudigweg benoemen van het probleem!
07-02-2020, 13:27 door Anoniem
"Hoewel het een organisatie voor een enorm dilemma kan stellen, raadt de politie het in dergelijke ransomware-zaken toch af om te betalen. Anders houden we het verdienmodel van de criminelen in stand", zo stelt de politie.

Waar bemoeit de politie zich mee??
Het is aan het slachtoffer, niet aan de poltie, om te beslissen of die zijn data tegen betaling wil terughalen.
En het is onredelijk om op het slachtoffer de druk te leggen van "geef je persoonlijke bezittingen toch op ten gunste
van het algemeen nut". Dat moet iedereen zelf beslissen en zonder opgelegde druk, en al zeker van de politie.
Het zou hooguit de politiek kunnen zijn die iets in die richting zou moeten doen. De politie moet opsporen en de
orde handhaven, met het beleid en het verdienmodel van criminelen hebben zij helemaal niets te maken.
07-02-2020, 13:47 door Anoniem
Door Anoniem: De politie heeft wellicht ook met de universiteit van maastricht gesproken
die inmiddels 2 ton heeft overgemaakt aan de criminelen.

NL-NU2020

Artikel weer niet gelezen, hé?!
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.