image

Meer Nederlanders slachtoffer van helpdeskfraude in 2019

maandag 17 februari 2020, 09:55 door Redactie, 6 reacties

Het aantal Nederlanders dat vorig jaar slachtoffer van helpdeskfraude werd is sterk gestegen ten opzichte van 2018, zo blijkt uit cijfers van vier Nederlandse banken die Nu.nl ontving. In 2018 werden volgens ABN AMRO, ING, Rabobank en de Volksbank nog 1732 Nederlanders door helpdeskfraudeurs opgelicht.

Vorig jaar steeg het aantal slachtoffers dat zich bij de banken meldde naar 3099. Ook het schadebedrag nam vorig jaar toe ten opzichte van 2018. Wisten oplichters in 2018 nog bijna 2,4 miljoen euro te stelen, vorig jaar ging het om zo'n 2,9 miljoen euro. Eind januari liet het Openbaar Ministerie nog weten dat de schade van helpdeskfraude vorig jaar ten opzichte van 2017 was gehalveerd. In 2017 werden 2.000 mensen voor een bedrag van 6 miljoen dollar opgelicht.

In 2018 tekenden een coalitie van overheid en bedrijfsleven, waaronder Microsoft, TeamViewer, KPN, VodafoneZiggo en verschillende Nederlandse banken, een intentieverklaring om helpdeskfraude te bestrijden. Zo paste TeamViewer de software aan om misbruik tegen te gaan en werden winkels waar slachtoffers giftcards kunnen kopen voor het betalen van de oplichters gewezen op deze vorm van fraude.

Bij de aankondiging van januari liet het Openbaar Ministerie niets weten over het aantal slachtoffers en de schade in 2018. Uit cijfers van de banken blijkt dat het aantal slachtoffers in 2019 ten opzichte van zowel 2017 als 2018 is toegenomen. Daarnaast blijkt dat de schade vorig jaar ten opzichte van 2018 is gestegen. Het werkelijke aantal slachtoffers en de schade van helpdeskfraude liggen mogelijk veel hoger, aangezien er aanwijzingen zijn dat niet alle slachtoffers aangifte doen.

Bij helpdeskfraude, ook bekend als Microsoftfraude en tech support scam, doen oplichters zich voor als medewerkers van Microsoft. De oplichters bellen mensen op of maken gebruik van advertenties, malafide websites en pop-ups die stellen dat er problemen met de computer zijn. De oplichters proberen het slachtoffer vervolgens software te laten installeren waarmee het systeem op afstand kan worden overgenomen. Het doel is om slachtoffers te laten betalen voor het verhelpen van niet bestaande problemen. Ook komt het voor dat de oplichters geld van de bankrekening stelen.

Reacties (6)
17-02-2020, 10:20 door Anoniem
Ik snap niet welke doelgroep hier intrapt.

Meer ouderen, I guess?
17-02-2020, 11:10 door Anoniem
Door Anoniem: Ik snap niet welke doelgroep hier intrapt.

Meer ouderen, I guess?

Yep, die vullen óveral hun gegevens in. Zelfs als daar niet om gevraagd wordt. Prullaria als kortingsbonnen en hun banklogo's zijn hierbij voldoende. Goed informeren dus. Net als kinderen tov groomers.
17-02-2020, 11:32 door Anoniem
Door Anoniem: Ik snap niet welke doelgroep hier intrapt.

Meer ouderen, I guess?

Digibeten in het algemeen.
17-02-2020, 14:20 door Anoniem
Door Anoniem: Ik snap niet welke doelgroep hier intrapt.

Meer ouderen, I guess?
Maak je geen illusies, ook hier wordt niet gediscrimineerd, iedere groep (jong, oud, hoog opgeleid, laag opgeleid, etc.) trapt hier in. Deze fraude is namelijk veel breder dan alleen maar de genoemde Microsoft scam en problemen met je pc, het gaat ook om de helpdesk van Amazon, Facebook, DHL, etc. etc. Maar het kost je altijd geld en je lost er geen enkel probleem mee op.
17-02-2020, 16:07 door spatieman
maar,maar....
het is microsoft die mij op belt !!!
kuch...
17-02-2020, 16:20 door Anoniem
Door Anoniem: Ik snap niet welke doelgroep hier intrapt.

Meer ouderen, I guess?

Maar vooral jongeren die klakkeloos snel op iets reageren of invullen. Ik denk dat ouderen juist iets voorzichtiger zijn en veel door familie of ouderenverenigingen al zijn gewaarschuwd
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.