Door Anoniem: Door Anoniem: Volgens Van Engelshoven zien onderwijsinstellingen een dilemma tussen openheid aan de ene kant en cyberveiligheid aan de andere kant. "Juist de openheid van onderwijsinstellingen maakt dat de veiligheid goed op orde moet zijn."
Ik zie geen dilemma. Je moet gewoon zorgen dat de boel op orde is. Dat er daarom zwaardere eisen aan je software worden gesteld, ach, straatmeubilair is ook een stukje steviger dan wat je in je porseleinkast hebt staan.
Leuke praat. Maar probeer maar eens iets gedaan te krijgen binnen zo politiek machtsspel. Iedere afdeling is een koninkrijkje op zich zelf.
Dat er breed met het kompjoeter-en-sieber-equivalent van papier-mache in de regen wordt gewerkt, tjsa, dat is natuurlijk niet zo slim. Maar dat maakt het niet tot een algemeen "openheid en veiligheid"-dilemma. Het dilemma is het krampachtig vast willen houden aan [x] Ongeschikte software en hardware versus alle andere eisen die je er verder nog aan zou willen stellen.
Het ligt vaak niet eens zo direct aan de software, maar alles moet meestal naar een centrale omgeving verbinding maken. En heel veel legacy en koninkrijkjes maken het heel lastig om goed en veilig te regelen. Want een koning gaat niet zijn infrastrctuur of software aanpassen omdat ICT dit noodzakelijk vindt.
"Daarbij zie ik dat een grote mate van decentrale aansturing van de bedrijfsprocessen van met name universiteiten, een effectieve aanpak van digitale veiligheid in de weg kan staan."
Dat kan. Maar als je het allemaal centraliseert kan dat, gek genoeg, die "effectieve aanpak" net zo goed in de weg staan. Zagen we op Teknikal Yooniversitie Delluf. Met de bedrijfsmanager, en de vier smaken windows en
helemaal niets anders voor de hele universiteit. "Informatica" vond het niet erg (teken aan de wand) maar bijvoorbeeld physica... daar ging toch een en ander mis.
En hier zie je precies waar het fout gaat. IT wil iets leveren van ze kunnen ondersteunen, maar een koninkrijkje heeft hier niets aan. En ontstaat er dus een probleem.
IT moet alles maar ondersteunen terwijl ze niet de middelen en mandaat krijgen om dit goed te doen, maar als het fout gaat is IT de gebeten hond.
Maar IT moet wel aansluiten wat de business nodig heeft, anders krijg je weer shadow IT. Maar de business moet hier ook voor willen betalen en de ondersteuning krijgen en willen geven aan IT.
"Wel erken ik dat er een balans moet worden gevonden tussen het te behalen niveau van cyberveiligheid en de te maken kosten ", aldus de minister.
"Don't throw good money after bad."
Als je er op tijd bij bent, kost het minder. Zoiets heet vooruitzien. Madame du Cabinet.
Klopt. Maar dan moet IT wel het mandaat hebben om iets voor elkaar te krijgen en mogen doen. En zeker bij universiteiten kan zit nog wel eens een heel lastig iets zijn. Want iedereen is belangrijk, behalve IT.
Je mag hierbij denk ik wel voor de goede orde onderscheid maken tussen de verkopert, de klant en de omgeving.
De verkopert snapt niet altijd de klant-vraag van wie hij/zij aan tafel zit.
Diegene met de klant-vraag heeft bewust/onbewust met die legacy te maken.
En dus kan de verkopert dat niet weg-denken, omdenken of er omheen afspraken proberen te maken.
Ook wil er nog wel eens een verkopert zijn die meer kunnen toedicht aan IT dan er strikt genomen in functionele kan of wenselijk is.
Dan ligt het of aan de verkopert OF aan de IT, maar dat valt de klant moeilijk altijd te verwijten als ie overtuigd wordt dat de IT meer zou kunnen dan reeel of verstandig is.
Een klant mag zich wel tegelijk een en ander afvragen.
Bijvoorbeeld dat wanneer er een iets aan de klant getracht wordt te verkopen dat de achtergrond en werkwijze waarop de IT wordt opgeleverd ook van grote invloed is hoe veel potentiële kopzorgen het extra kan opleveren.
Dat is dan nog weer iets anders dan de klant die voor een dubbeltje op de eerste rij denkt die ultieme IT te kunnen aankopen.
Ook mogen klanten zich wel beter realiseren dat IT niet alle potten kan breken als de organisatie ervoor aangepast moet worden om de in het verschiet liggende vooruitgang te bereiken.
Je kan niet binnen doelmatigheid verwachtingen, verantwoordelijkheid afleggende verplichtingen, interne-klantvraag invullende processen altijd verwachten dat IT meer efficiëntie kan bieden als er tegelijk organisaties in steeds meer uitgesplitste / explicieter gemaakte soorten belangen en verwachtingen moeten werken.
En security en privacy vormen daarbij strikt genomen geen nieuwe maar wel een veronachtzaamd belang.
Intern moet de klant dus ook niet denken dat ze vanuit modulaire IT producten met veel koppelingen opeens altijd handig is.
Je moet ook niet als het ware vanuit vele kanten aan dezelfde kip willen gaan trekken.
Klanten doen er dus verstandiger aan om zaken tussen beperkt aantal afdelingen afzonderlijk per IT onder te brengen.
Dan zit je niet met z'n allen in dezelfde IT-doos te worstelen.
Dan hoef je als klant intern en in de IT ook minder in te regelen om te zorgen dat je krijgt wat je wilt en nodig hebt en te tegelijk te voorkomen dat je misgrijpt of er onhandige bulk-acties kunnen ontstaan, zoals per ongelijk allerlei email adressen per email lekken.
En de bulk-acties als efficiënter voor bedrijfsvoering voorspiegelen is toch wel het MBA en accountant-advies denken van de laatste jaren dat vaak van stal wordt gehaald.
En daar waar bureau's als Deloitte tegenwoordig wel meer onderkennen dat privacy ook van belang is zijn misschien nog meer dan de IT verkopert bureau's uit de Deloitte branche in hun bedrijf-optimalisatie adviezen vrees ik wel een beetje voorbarig en te overtuigend bezig geweest.
Voor bepaalde organisaties teveel op de toer van centraliseren op directie niveau, grote gebouwen en werkwijzen uniformeren.
Daar waar de "verbeter"-adviezen uit die hoek het opheffen van interne afstemming-verliezen de gezonde niveau's van nuttig samenwerken overtreft kan IT ook weinig extra's als vooruitgang bieden.
Want daar waar men al nuttig met elkaar samenwerkt wordt er al het nodig afgestemd.
Dat moet je niet met meer IT / modulaire IT of wat dan ook nog eens extra over doen of nog meer willen uniformeren met modulaire IT.
Dan knijp je met het accountant-advies het nut uit de afdelingen, omwille van "de vooruitgang".
Dan kan je wel denken we gaan maar meer aandacht vragen en besteden voor security, maar je bent het punt van nuttig effecten dan al lang voorbij.
En aangezien privacy verplichtingen al een lang-staand gegeven zijn maar de waarborgen duidelijk door organisatie wijzen wel degelijk eruit geknepen c.q. ondergesneeuwd geraakt.
Ik zou zeggen,
het is minder een kwestie van balans tussen het te behalen niveau van cyberveiligheid en de te maken kosten,
meer een kwestie van of het tandem van accountant-manager-adviseur de risico's niet onderschatten die hun eigen aanpak voor IT bij de klant (intern & extern) tot gevolg kan hebben!
En of daarbij de IT gegeven "organisatie" kwestie niet teveel de houding aanneemt van "ok, dat regelen we wel met onze standaard alles aankunnende" werkwijzen.