Door Anoniem: Van het zelf bouwen zijn we gelukkig voor een groot deel afgestapt; duurt te lang, want te weinig mensen, want te weinig betalen en te weinig functies in de organisatie etc...
Dat is voor die honderden miljoenen allemaal fixbaar. Je hebt mischien een man of honderd totaal nodig. En we wilden toch een "kenniseconomie"? Dus hebben we hoogwaardige universiteiten met hoogwaardige opleidingen die zorgvuldig de beste mensen eruitzoeken en ze een extra zetje in de rug geven? Nee? Mischien
En oh ja, dit duurt ook te lang en dan heb je helemaal niets. Dus doe dit een paar keer en je kan alsnog besluiten dat je mensen op hun achttiende had kunnen aannemen, ze tien jaar betaald in een opleiding had kunnen stoppen, en twintig jaar aan je project te werken, en dan had je wel iets behoorlijks gehad.
Ik zeg niet dat je het zo moet doen. Ik zeg dat je het zo zou kunnen doen. Er zijn vast nog wel andere manieren. Ik zeg ook dat zoiets radicaals meer kans heeft om iets nuttigs te produceren dan wat we nu keer op keer doen. Dus mischien is het wel tijd voor een radicaal andere poging dan wat we nu doen.
Wat ik vooral als probleem zie (naast de intens bureaucratische aard van de organisatie) is dat: 1)besluiten genomen worden op een niveau waar mensen zitten die hun sporen hebben verdiend met tactisch/strategisch optreden. Doorstroom van voldoende (ICT) technisch vaardige officieren zal altijd minimaal blijven omdat zij doorgaans niet beschikken over de kwaliteiten waarop (in ieder geval historisch gezien) generaals geselecteerd worden.
Dat hoeft geen probleem te zijn.
Om een Engelstalige opmerking even te vertalen: Subalterne officieren praten over taktiek. Hoofdofficieren praten over strategie. Opperofficieren praten over logistiek.
Dit hier is een logistiek probleem, of eigenlijk zelfs een stapje hoger: Zorgen dat je je infrastructuur op orde hebt. Vergelijkbaar met zorgen dat je de wegen op orde hebt. Dat is niet direct een militaire taak, maar wel iets dat je militairen nodig hebben want zonder zijn ze niet half zo effectief als met. Niet voor niets dat bijvoorbeeld de grote boze boeman van het derde rijk dat precies met die betonnen en ijzeren snelwegen gedaan heeft, zowel om de economie uit het slop te trekken als te zorgen dat z'n oorlogsmachine zich verplaatsen kon. Daar heb je niet bijzonder diep inzicht in de "ICT" voor nodig anders dan zien dat je het nodig hebt en er de juiste mensen bij te zoeken om het te regelen.
Als onze legertop dit niet kan, danwel het niet overtuigend aan de politiek weet te verkopen met "dit hebben we echt nodig", zijn ze [x] Ongeschikt om in deze tijd ons leger voor te bereiden op haar moderne taken.
Wat niet raar is, andersgezegd ze zijn in goed gezelschap, want de top van de ambtenarij en de gehele politiek is op vergelijkbare wijze [x] Ongeschikt om het land te regeren. Want niet in staat vooruit te zien. Uitzien naar de volgende prestigieuze plek om nog grootser te falen kunnen ze wel. Maar vooruitzien, dat niet.
Daarnaast (2:) draaien deze beslissingmakers functies van gemiddeld 3 jaar; te kort om een project van deze grootte van start tot finish te overzien. Tijdens een overdracht aan de opvolger gaat veel tijd en kennis verloren.
Mischien moeten we dan maar niet meer projectjes van drie jaar draaien. Net zo, mischien dat sommige politieke posten niet iedere vier jaar verstoelendanst moeten worden. Door een nieuwe ploeg vol frisse ineptie.
Hoewel er natuurlijk niet gezegd is dan een projectje op zichzelf moet staan. Als je een groter project in driejarige stukjes opknipt die op de volgende en vorige stukjes moeten aansluiten heb je gelijk een maatstaf voor succes: Als het niet aansluit krijgt de projectleider oneervol ontslag. Nu wordt vanalles in projectjes geschoven om weer wat leuks op het CV te kunnen bijschrijven zonder dat er veel aan evaluatie gedaan wordt. En dus heeft falen geen gevolgen. Dus hebben we een hele roedel "projectleiders" die falend van het ene naar het andere project dolen, en niemand die ze tegenhoudt want hun CV ziet er zo geweldig uit. Dat kan dus best anders. Maar dan moet je dus iets meer structuur in je organisatie inbouwen dan "laten we een projectje doen".
Tot slot hebben we te maken met vele instanties die de taak hebben producten te toetsen op het voldoen aan geldende beveiligingseisen. Dit zijn vaak al ondoorzichtige documenten maar controleren of een nog niet bestaand product hieraan voldoet kost veel tijd (=duur) en voldoende kundig personeel (=duur).
Dat is dus gewoon geld wegflikkeren om ergens een betekenisloos vinkje op een onbegrijpelijk lijstje te zetten.
Om bij het militaire te blijven: Ik vergeet welke generaal met z'n leger over de bergen moest, dus alles moest op ezeltjes. Dus ook de administratie. Dus alleen het allerhoogstnodige kon bebureaucratiseerd worden. "Best administration I ever had" zei de generaal.
p.s: ik vermoed dat dit niet specifiek is voor defensie maar PVE'en van enigszins technische producten staan vol tegenstrijdigheden en onmogelijke eisen. Als de 'usual suspects' eerlijk en oprecht zouden proberen hier duidelijkheid over te krijgen kun je hier jaren over doen.
Natuurlijk doen ze dat niet. Sterker, ze helpen graag zo onduidelijk mogelijke documenten op te stellen want dat levert ze meer geld op. Die documenten zijn net zo goed symptoom van zieke organisaties.
In die zin heb je best gelijk dat er allerlei redenen zijn waarom "kom we doen het zelf" met
deze organisatie net zo goed geen panacea gaat zijn. Maar om daar "gelukkig doen we dat niet" over te zeggen is vervolgens zelf het punt missen.
Wat je nodig hebt is allereerst een functionerende organisatie. En die hebben we niet. Als je wat je hebt niet kan verbeteren, nou, dan hef je 'm op en bouw je een nieuwe opnieuw op. En ja, dan moet er vanalles opnieuw geleerd en uitgevonden worden. Maar dat moet nu toch, en nu weet je zeker dat het niet lukt vanwege alle baggage die je maar niet kwijt wil.
Al dat neemt niet weg dat als je zegt "we hebben deze zak geld en we gaan daar dit product voor maken", en je doet dat met een frisse blik zonder alle bureaucratische bullshit waar nu alles aan ten onder gaat, dat je dan best kans hebt dat het wel goed gaat. Het kan nog steeds gierend uit de klauwen lopen, maar daar ben je zelf bij en je bent dan niet gebonden aan allerlei bureaucratische bullshit die het bijkans zeker maken dat je teveel geld uitgeeft en te weinig resultaat terug gaat krijgen. Dat punt, dat is waar het om ging.
Of de overheid van dit land het ook kan, best kans van niet. Mischien moeten we die dan ook eerst maar afschaffen. En als het niet anders kan omdat "Europa" zegt dat het zo moet en niet anders, met aanbestedingen waar alleen de gebruikelijke charlatans doorheenkomen en weetikhet, nou, mischien is dan de logische en correcte conclusie dat een nexit een harde vereiste is om nog een slagvaardige krijgsmacht te kunnen opbouwen. Niet "behouden" want onze krijgsmacht is z'n slagkracht lang en breed kwijt. Sterker, mischien moeten we zelfs ook uit de NAVO stappen, of tenminste de VS eruit kegelen, want hun militair-industriële complex zuigt ons leeg, kijk naar de aldi-jager. Voor dat geld alleen al hadden we hele mooie radios en zelfs complete datacentra kunnen bouwen
en Zweedse of voor mijn part Russische vliegtuigjes kunnen aanschaffen, die wel kunnen vliegen.