Door Anoniem: Wat een gezeik allemaal hier! Het ene moment blèren ze over het toezicht van de overheid i.v.m de privacy en HIER wordt verwacht/ geëist dat de overheid zich ermee gaat bemoeien! Het is het een of het ander!
Verdiept u zich dan eerst eens fatsoenlijk in de kern van de voorliggende vraag voordat u begint te proesten of schreeuwen.
Want in hoeverre betreft dit eigenlijk wel een vraagstuk tussen A)"toezicht van de overheid" die inbreekt op de privacy versus B) de overheid moet zich "ermee" gaan bemoeien???
Benoem je beiden wel compleet?
En hoezo is er geen C, D of noem maar op, waar consumenten van mogen vragen dat de overheid rekening mee houdt?
In algemeen dekt de samenvatting zoals jij beide afwegingen tegenover elkaar plaatst niet, en wel hierom:
De essentie die van veel klachten en aandacht vragende reacties uitgaat is niet toezicht door de overheid in meest brede zin, met inbegrip van de inbreuk op de privacy omwille van het kunnen houden van toezicht.
Nee de essentie van veel klachten die ik tegenkom is dat niet elk toezicht door de overheid kan of moet leiden tot inbreuken op de privacy.
Wat bij een breder publiek wellicht minder bekend is dat de verschillende werk-richtingen waar wet- en regelgeving toe leidt niet altijd toezicht versterkt, nog de privacy in gelijke mate in stand houdt of evenredig verbeterd.
En dat is mijn inziens zeer terecht.
Meer toezicht op phishing hoeft namelijk nog niet eens de hoofd-prioriteit en hoofd-motief voor inbreuk op privacy van burgers te zijn, omwille van beter toezicht op de problematische gevallen onder de bank-transacties.
Meer toezicht hoeft niet meer per se de detectie kans van phishing te verhogen.
Het effectief bestrijden van phishing hangt van andere en meer dingen af dan een binaire keus van de staat en of die meer / geen inbreuken op de privacy toestaat of toelaat.
De bestrijding hangt onder andere af van het volgende.
Dat meerdere medewerkers die zich bij de DNB met beleidvorming en/of uitvoering van toezicht bezig houden zijn sowieso in een lastiger pakket gekomen.
Die medewerkers die hier meer aandacht voor vragen omdat ze het door een werkbare of effectieve ondergrens vinden zakken worden bijvoorbeeld in hun werk of positie hiërarchisch gekneveld door afdelingshoven.
Dit terwijl de intergraliteit en eenduidigheid waarmee de medewerkers worden geacht het toezicht op bv. financiele transacties te doen steeds minder is geworden.
Sinds het bewind van de jaren ministers De Jager-Dijsselbloem zijn regels op onderdelen niet langer zowel eenduidig EN verenigbaar (integraal).
Het gaat dan om de meest formele regels - de wetten, de regelgeving (multi-variabeler), de interne en de informele regels die op de DNB en banken inwerken en binnen die omgevingen gelden.
Dat loopt op belangrijke onderdelen inmiddels zo uit elkaar dat DNB-toezichthouders bij het uitvoeren van toezicht taken richting en door banken bijvoorbeeld op essentiële onderdelen nauwelijks tot niet kunnen terugvallen op verenigbaar en integreerbaar beleidsregels!!
Dit maakt sowieso dat het voor banken niet makkelijker maar juist moeilijker om effectief bijvoorbeeld met phising regels en verwachtingen door ministers om te gaan en tegelijk ook te zorgen dat ze veilig binnen wettelijke vereisten van privacy blijven.
Tot zover is het misschien niet gek dat een minister van justitie in plaats van een minister van financien zich hier nu meer mee bezig houdt.
Vraag alleen bij deze minister is dan wel erg vaak of hij het zelf wel snapt, goed geïnformeerd wordt en dus met z'n koers effectief ook deuken in pakjes boter kan slaan.
De pakkans voor phishing is dus primair laag.
Niet in hoofdzaak zozeer omdat nogal wat computer gebruikers niet alert zouden zijn, misschien kunnen ze nog niet eens weten wanneer ze wel of niet gephsihst worden???
Bijvoorbeeld omdat het niet binnen de actieve GUI plaats vindt die de gebruiker ziet, maar daarbuiten.
Dus op de achtergrond via scripts die op afstand worden gerund.
En het lijkt me ook niet dat de minister iedereen ten bate van meer bewustzijn moet willen terugbrengen naar het Pre windows 3.1 tijdperk met hoofdzakelijk de command-prompt systemen.
Zoals die van MS-DOS, Atari en ZX-Spectrums en andere mogelijkheden van de meer exotische en dus niet breed verkochte computer systemen.
Systemen die geen parallel - naast elkaar of in flits-seconden elkaar afwisselende - draaiende processen toestaan, zoals multi-taskende en pre-emptive taskende OS-en nadien zijn ontworpen.
De pakkans voor phishing is ook niet primair laag omdat Nederland te veel of te vaak opkomt voor privacy van haar burgers.
Nee, die is wel in grote mate laag omdat toezichthouders te maken hebben met afdelingen die allerlei tegenstrijdige uitvoeringtaken en nieuw opgelegde verwachtingen niet open en fair met hun minister (durven te) )bespreken.
Dat lijkt in ogen van nogal wat managers niet zo dienstbaar, hetgeen veel van de overheden tegenwoordig ook geacht te zijn, maar dat is een misvatting.
Een die gepaard gaat met kruip-gedrag door nogal wat afdeling managers.
En ook houdt het in stand dat in gevallen bepaalde gekende afdeling managers het werk van hun afdeling niet doorziet.
Meedenken door de organisatie op basis van kennis-en advies-gelijkwaardigheid hebben eindbeslissers zoals een minister meer aan.
Dan kunnen kabinet en parlement uiteindelijk ook beter beslagen ten ijs beslissingen nemen.
En die moeten samen ook afzien van keuzes en verdragen die het volume van exogene effecten die aantal phishing pogingen vermeerderen.
De keuzes en verdragen die de recente opeenvolgende kabinetten en overige 2e kamer parlement-leden afsloten hebben het aantal phishers nou niet bepaald helpen reduceren.
In plaats daarvan voegen ze er juist steeds exogene effecten toe!
Grenzen stellen is ook niet hetzelfde als je achter de dijken terug trekken, ook al lijkt het zo lekker waakzaam als politici dat hun collegae wel aanwrijven.
Grenzen stellen is puur kwantitatief een lijn trekken, duidelijk zijn wanneer beleid en keuzes nog proportioneel zijn.
Oog houden dus voor uitvoerbaarheid van beleid en kwestie van binair kiezen voor een puur ideologische politieke denk-stroming.
Phishing is ook geen keiharde of enkel binaire materie, maar juist heel vloeibaar van aard!
Het kan uit allerlei richtingen komen, in allerlei gedaantes opduiken.
Het is dus ook geen kwestie van een computergebruiker die ofwel of niet grof nalatig omgaat met installeren van updates en nagaan van een al dan niet zeer ongeloofwaardig verkoop-aanbod!
Ook is het probleem niet zo simpel in te delen of onder te verdelen in 3 categorieën.
Nu redeneert de minister kennelijk grofweg in 3 tinten grijs:
1- zijn zeer ernstige verwijtbaar nalatigheid van verkoper en koper bij doen van een koop en betaling via het internet, met daarna volgend schadelijke handelen door de phiser(s).
2. zeer ernstige verwijtbare nalatigheid door koper bij het doen van een koop en betaling via het internet,
waarop de verkoper niet ernstig verwijtbaar is, waarop wel onacceptabel schadelijke handelen door de phiser(s) volgde.
3. een tussenliggend grijs waarbij geen duidelijke sprake van verwijtbaarheid van verkoper en koper is bij het doen van een aankoop en betaling via het internet, waarop wel schadelijke handelen door de phiser(s) volgde.
De essentie moet dus erover gaan of een minister meer aandacht moet vragen voor het phishen moet vragen voor "Eerst checken, dan klikken' uitgevoerd" bij marktplaats achtige omgevingen?
Is de vrij digibete Grapphaus als bewindspersoon ook de meest aabgewzen iemand om phishing bestrijding te lanceren?
Is er niet iemand die de materie beter doorziet?
En kan hij het beter anders doen of de zaak breder trekken?
Ik denk dat de minister wel degelijk terecht aandacht voor phishing vraagt.
En natuurlijk zijn gebruikers van marktplaats achtige web-diensten daarbij een schakel.
Gebruikers van marktpklaats achtige web-diensten zijn wel de 1 na LAATSTE schakel in het phishing.
Maar zeker ook NIET de meest bepalende voor de omvang waarop een phishing poging kan slagen!
Inderdaad, een aankoop van €2,50 wordt makkelijker gedaan dan van €250 of €2400.
Maar de minister moet wel breder kijken dan enkel het phisihing moment waarop een computer-gebruiker in de val blijkt te trappen en dat niet doorziet of onbedoeld niet staakt .
De minister moet eerst maar via zijn kabinet regelen dat met inachting van veel betere privacy borgen eenduidiger DNB- beleid komt.
Dat betekent ook dat ie geen valse hoop of noodzaak moet creëren om maximale bedragen van cash geld transacties te verlagen.
Want in Zweden hebben ze goed als geen cash transacties meer, maar hebben criminelen toch geld om van te leven.
Heeft dat te maken met de naïevere en/of jezelf schaamte aan laten leunen&praten cultuur van Zweden?
En is phishing überhaupt ook wel een belangrijk element in het inkomen van ALLE criminelen?
Of alleen een bepaalde set criminelen?
Het is evident dat een bonafide onderneming ook door phishing onbedoeld slachtoffers via de website kan maken.
Dus in hoeverre doet de aard van de phisher volgens het slachtoffer?
Dat zou specifieker duidelijk en onderbouwd moeten worden.
Daardoor is ook specifieker en doelgerichter beleid mogelijk.
En het moet ook niet in het teken staan dat de Nederlandse overheid als vadertje staat het vertrouwen "in aankopen doen via internet" moet willen opvijzelen!
Nee daar is de minister van Sociale of Economische zaken voor, niet de minister van Orwelliaanse zaken.
Nee, deze minister moet zich richten op boeven arresteren.
En beginnen de affiniteit en inzicht met mensen in buurten in het land te herstellen.
Voer geen campagnes vanachter de studio camera's van een reclame bureau en/of NPO in Hilversum.
Vaar in plaats van hoofdzakelijk verandering-politiek langs groepen met verschillende identiteiten of gedaante-verschijningen en dashboard systemen met aantallen aangiftes een andere koers.
Deze minister voert verandering-politiek op basis van identiteiten en zuilen in plaats van gedrag en feeling met de mensen in de buurten.
Dat doet deze minister al via ondermeer de hoofdcommissarissen bij zowel aantrekken van personeel als bij voertuig controles.
Met zo'n koers blijft je als minister en kabinet bij het voortdoen van phishing het wel automatisch meer en meer afleggen tegen opkomende digitale ontwikkelingen.
Herstel dus in de eerste plaats de band met de buurt en bouw ondertussen aan meer feeling met de digitale materie!
De huidige koers getuigt namelijk van een overschatting van hoeveel je kan bereiken met bewustwording terwijl ondertussen het aantal slachtoffers zal blijven oplopen, meer mensen dus die terecht/onterecht het vertrouwen in kopen via interent zullen moeten bezeren omdat deze minister niet genoeg aan de voorkant van de keten gaat zitten.
Richt je dichter bij de oorsprong om de kans op phishing aan te pakken!
Meer politie de buurt in.
Dan kan je met meer vereende kracht en aandacht aan de slag.
Dichter bij waar de slachtoffers vallen.
De verschillen in bewustzijn van computer-gebruikers zullen namelijk niet overal hetzelfde zijn en zich 1 kant op ontwikkelen.
Het phishing bewustzijn zal met deze koers juist eerder meer per clusters in Nederland gaan verschillen dan 1 gezamenlijk en gedeeld besef worden.
En je hoeft daarop volgend ook niet per se een overkoepelend extra beleid te lanceren!
De verschillen in bewustzijn van computer-gebruikers is door alle buurten in Nederland op elke plek anders.
Ja, in meer homogene buurten zijn de verschillen misschien iets kleiner, over het algemeen zullen de minder bewuste gebruikers zich tussen de meer bewuste gebruikers bevinden.
Met een bewustzijn campagne ga je dus heleboel mensen aanspreken die die achterstand niet hebben.
Da's een campagne die veel te veel oplost in het land.
Heeft Nederland dus vrij weinig aan.
Het probleem is dat deze minister van justitie het geloof van u kunt het internet vertrouwen wil of moet verspreiden.
Maar dat is primair een taak voor de bedrijven aanbieders!
En die kan je op het vrije internet ook effectief gezien niet makkelijk beperken met verplichtende regels.
Maar begin dus eerst met je eigen regels als overheid eenduidiger te maken en te hanteren.
Begin daarmee.
Doet dat in plaats van ze per se met nog weer EEA landen gelijk te schakelen!!!
Dat is een soort communistische schoen willen maken die niemand echt goed past!!
Werk tegelijk of eventueel na het eenduidiger maken en hanteren van je eigen regels op financiële transacties.
Laat ondertussen verder onderzoeken wat de veranderende standpunten van bedrijven zijn over zichzelf, definieren ze zichzelf als dienstverlener van een digitaal iets, als reclame partij, een ver-edelde buurt-krant of anderszins?
Want een partij als Facebook hanteert schaamteloos in eigen missie-statements op haar website en tijdens hoorzittingen in de VS en EU tegenstrijdige verklaringen!!
Ondertussen hink-stap-springt een bedrijf als Facebook alleen al binnen 12 maanden op wezenlijk verschillende stenen om te proberen zichzelf op zogenaamd geloofwaardige wijze telkens andere "rechten" te bedingen.
De ene keer is Facebook een adverteerder, dan weer een nieuws-aanbieder met toe-eigening van een ruime nieuws-vrijheid rechten hintend op een schijn-journalistieke functie (i.p.v. een digitaal-dorpsplein met vrijheden en rechten waar aanwezigen nieuws-en opinies met elkaar mogen uitwisselen) maar rond verkiezingtijd is Facebook opeens zeer nadrukkelijk meer een verkiezing uitslag beïnvloedend platform dat om zichzelf en haar gebruikers bezorgd moet zijn.
Terwijl Facebook zelf aantoonbaar in westerse landen enkel marginaal-effectief is met heel veel niet-verkiezing gerelateerde reclame-campagnes meet een digitale onderneming als Facebook zich wel erg veel verschillende jassen aan om te proberen of die werken en om hoorzittingen en briefings van parlementen mee uit te zitten!!!
Met "een verkoper die handelt in het kader van zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit en een koper, natuurlijk persoon, die handelt voor doeleinden buiten zijn bedrijfs- of beroepsactiviteit;" van artikel 5, 1e lid van het wetsvoorstel wordt een rechter dus al meteen het bos in gestuurd!
Ja, de bepalingen gaan over afbakening van consumentenkoop, maar je moet toch echt wel doorhebben dat de grotere vissen in deze vijver hun eigen handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit dus steeds oneigenlijk veranderen.
Politici en Ministers moeten juist ZICHZELF bewuster gaan gedragen naar digitale ondernemingen!
Zet eerst zelf dus je betere been voor meneer Grapperhaus!