image

Dekker: illegale handel in persoonsgegevens zeer kwalijk

maandag 2 maart 2020, 14:35 door Redactie, 11 reacties

De illegale handel in persoonsgegevens is een zeer kwalijke zaak, zo stelt minister Dekker voor Rechtsbescherming. Voor de aanpak van dergelijke overtredingen kijkt de minister naar de Autoriteit Persoonsgegevens. Dat blijkt uit antwoorden van Dekker op Kamervragen van GroenLinks.

GroenLinks-Kamerlid Buitenweg had om opheldering gevraagd naar aanleiding van onderzoek van de Noorse consumentenbond Forbrukerradet naar tien populaire apps, waaronder Tinder en OkCupid. Alle apps verzamelen gebruikersgegevens en spelen deze door aan meer dan 135 (commerciële) partijen. Dat doen ze zonder dat ze de gebruikers hier (goed) over informeren of zonder hen om toestemming vragen", aldus de Nederlandse Consumentenbond.

Buitenweg vroeg de minister of hij het ermee eens is dat de groeiende handel in persoonsgegevens een risico vormt door individuen kwetsbaar te maken voor manipulatie en discriminatie. "Het illegaal verhandelen en verkopen van persoonsgegevens vind ik een zeer kwalijke zaak. Deze handel draait om het creëren van gedetailleerde profielen van individuen door hun gedrag te monitoren. Wanneer er gedetailleerde profielen worden samengesteld die terug te voeren zijn op specifieke individuen kan er een vergroot risico op discriminatie en manipulatie ontstaan", antwoordt Dekker.

De minister is dan ook blij dat de Autoriteit Persoonsgegevens datahandel als één van de drie focusgebieden voor de komende jaren heeft aangemerkt. Verder voegt Dekker toe dat de De AVG en de Uitvoeringswet AVG (UAVG) voldoende handvatten bieden om onrechtmatige handel in persoonsgegevens te bestrijden en het aan de Autoriteit Persoonsgegevens is om te bepalen of er inderdaad sprake van een overtreding is.

Dekker stelt dat de Autoriteit Persoonsgegevens inmiddels verschillende onderzoeken naar de handel in persoonsgegevens heeft lopen. Deze onderzoeken kunnen mogelijk tot handhaving leiden. "Gelet op een effectieve uitoefening van de toezichtstaken van de AP kan ik u geen concretere informatie geven over de hoeveelheid onderzoeken of handhavingstrajecten", laat de minister afsluitend weten.

Reacties (11)
02-03-2020, 16:04 door spatieman
Meneer Dekker ? ,gaat dan ook facebook verbieden ?
02-03-2020, 16:20 door Anoniem
Door spatieman: Meneer Dekker ? ,gaat dan ook facebook verbieden ?

Nee, het gaat om illegale handel.
Legale handel is prima; en facebook is nog steeds legaal.
02-03-2020, 16:55 door Anoniem
Lijkt me interessanter om te lezen wat Dekker antwoordt op het item van Arjen Lubach... dat soort "ik vind het een
kwalijke zaak" gepraat van gasten die zelf kwalijke zaken uithalen daar heb je weinig aan.
02-03-2020, 18:31 door Anoniem
Door spatieman: Meneer Dekker ? ,gaat dan ook facebook verbieden ?

Niet de minister,maar gebruikers (burgers zelf kunnen ermee stoppen)

Burgers moeten van hun face-book verslaving af,
maar omdat roddelen en sociaal met elkaar via facebook zo "menselijk" schijnt te zijn,
is het uiterst moeilijk voor veel mensen om van facebook af te komen
en deze zwakke plek dat weet facebook heel goed.

Klaas
02-03-2020, 18:37 door Anoniem
Door Anoniem:
Door spatieman: Meneer Dekker ? ,gaat dan ook facebook verbieden ?

Nee, het gaat om illegale handel.
Legale handel is prima; en facebook is nog steeds legaal.
Sinds wanneer is iets wat overduidelijk niet aan de wet voldoet legaal?
02-03-2020, 20:26 door Anoniem
Privacy hangt steeds sterker af van, naast het goed informeren van digibeten, het implementeren van de juiste tools. Zaken als bijv. goede encrytie, al dan niet icm vpn/tor, verdienen meer aandacht dan iedere domme opmerking van de bühne-acteurs. Gasten als Dekker, Grapperhaus en andere hypocrieten horen bij journaal en boulevard.
Open-source software en hun ontwikkelaars/fora verdienen betere aandacht in media, wou ik zeggen. Want straks bij massale introductie van quantumtechnologie moet je er niet aan denken dat gemakzuchtige, corrupte bühneplakkers het alleenrecht hebben op cruciale keys.
02-03-2020, 21:51 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door spatieman: Meneer Dekker ? ,gaat dan ook facebook verbieden ?

Nee, het gaat om illegale handel.
Legale handel is prima; en facebook is nog steeds legaal.
Sinds wanneer is iets wat overduidelijk niet aan de wet voldoet legaal?
Dat zal nog altijd een rechter moeten bepalen, niet iemand met onderbuikgevoelens!
03-03-2020, 09:41 door Anoniem
De legale handel in persoonsgegevens is ook zeer kwalijk. In de huidige situatie hebben mensen praktisch geen controle over welke data van ze verzameld wordt en deze blijft ook tot in de oneindigheid rondzwerven. In theorie kan je daar wat tegen en mee doen, maar in de praktijk is daar geenszins sprake van. We moeten toe naar een model waarbij al deze gekkigheid bij voorbaat al uitgesloten is.
03-03-2020, 10:03 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door spatieman: Meneer Dekker ? ,gaat dan ook facebook verbieden ?

Nee, het gaat om illegale handel.
Legale handel is prima; en facebook is nog steeds legaal.
Sinds wanneer is iets wat overduidelijk niet aan de wet voldoet legaal?
Dat bepaal jij niet !

Dat bepaalt een rechter
03-03-2020, 11:54 door Anoniem
Mijn gemeente verkoopt ook illegaal gegevens van inwoners.
Ik ontvang brieven van brillenwinkels met tekst in de trant van 'op uw leeftijd worden uw ogen minder'.
Of mijn gehoor zou minder worden. Wat nog waar is ook.
03-03-2020, 14:58 door Anoniem
Door Anoniem: De legale handel in persoonsgegevens is ook zeer kwalijk. In de huidige situatie hebben mensen praktisch geen controle over welke data van ze verzameld wordt en deze blijft ook tot in de oneindigheid rondzwerven. In theorie kan je daar wat tegen en mee doen, maar in de praktijk is daar geenszins sprake van. We moeten toe naar een model waarbij al deze gekkigheid bij voorbaat al uitgesloten is.

Toen mensen ooit elkaar papieren brieven begonnen te versturen, was er ook geen sprake van briefgeheim of anderszins betrouwbaar protocol om dat te waarborgen. Brieven inlezen, wegmoffelen, overschrijven en opzettelijk verkeerd bezorgen waren aan de orde van de dag. Alleen koningshuizen en aanverwanten hadden 'betrouwbare' bodes voor hun communicatie.
In deze staat verkeert momenteel onze digitale veiligheid. Komt ooit goed, wou ik maar zeggen.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.