Door Anoniem: Door Anoniem: Ik ben toch blij dat ik gewoon nog steeds alles cash betaal.
Ik doe eigenlijk alles digitaal zonder enige problemen.
Zolang de stroom het doet. En de overheid niet toevallig even krap bij kas zit ("Cyprus-template"). En zo verder.
Maar cash of digitaal betalen staat los van het QR code probleem.
Niet helemaal. Het is die digi-dwang die alelrlei mensen aan de smartphone-"app" "helpt" en daarmee allerlei mogelijkheden voor handige oplichters schept.
Dit en heel veel andere problemen doen de slachtoffers zichzelf aan. En met welk doel?
Hangt er even vanaf hoe je dit bedoelt. Er zit gene doel achter voor de slachtoffers.
Of je moet met doel digitaal bankieren bedoelen? Ik zou er niet meer aan moeten denken aan 30 jaar geleden met alle overschrijvingen per post of inbellen per modem, bankcheques.
Dan denk je er maar niet aan. Ik ben blij dat de overschrijvingen per post het nog gewoon doen. Voorzover, dan, want ook daar probeert de ING je weg te pesten door bijvoorbeeld onaangekondigd allerlei bedragen te rekenen voor "diensten" die ze vervolgens regelmatig niet eens leveren, en klagen levert de intelligentiebeledigende "wij weten beter want u is maar consument"-standaardbriefjes op, overduidelijk zonder dat ze de inhoud van de klacht gelezen laat staan begrepen hebben. Maargoed, als de intertubes het (weer eens) niet doen kan ik nog steeds gewoon een envelop met wat opdrachten op de post doen en tegen de tijd dat ze hun omgevallen servers weer rechtop geduwt hebben is de post ook weer langs geweest. Ik hoef dus niet te gaan zitten wachten en nog eens te proberen en dan erachter te komen dat de overschrijving een, twee, of drie keer te vaak is uitgevoerd.
Het is gewoon best handig meerdere mogelijkheden te hebben en als automatiseerder gaat het niet aan dat je de klant maar op één manier wil bedienen, alleen de allerhipste allernieuwste manier, en iedere week iets nieuwers. "Want we moeten toch met de tijd mee", leuk man! ("Deze kassa is alleen voor mensen in een houthakkersshirt met een top knot op hun kop.")
Ik kan mijn geld nu overboeken in een paar seconden,
Dat had jaren geleden al gekund, zoals te zien in verschillende buitenlanden, en dat het hier nu pas kan is echt op het konto van de verenigde banken zelf. Zeker ING heeft nog jarenlang een paar daagjes extra op de poen gezeten om wat centjes rente te vangen terwijl het geld "onderweg" was.
heel snel betalingen in de winkel doen.
Ik zie eigenlijk niet dat het betalen zo heel veel sneller is dan met contant. De oudjes die vroeger met muntjes stonden te pielen staan nu met de kaart te pielen. De "soccer moms" die voorheen de kassiere lieten wachten terwijl ze alles inpakten en daarna hun portemonnee vanonder de diepvriespizzas onderin de tas moeten uitgraven doen dat nog steeds, of er nou briefjes of plastic uit hun extra grote portemonnee gevist wordt. Hooguit staan ze onderhand nog extra luid in hun telefoon te kleppen en letten ze nog minder op hun omgeving.
Als ik in de supermarkt sta te wachten tel ik even de muntjes en ik pas braaf bij zodat ik niet omkom in de muntjes en dat drukt ook weer de kleingeldkosten voor de winkel. Dat is nog steeds minstens net zo snel als pinnen of draadloos wapperen. Het vereist wel een beetje handigheid en het kan best dat je dat soort hoofdrekenen niet meer leert op de basisschool, want de juf en de meester kunnen zelf niet eens meer rekenen. Maar als je dat kan is het geen probleem en zelfs geen moeite.
Het probleem met kleingeld is veel meer dat de banken het wegpesten door het steeds duurder te maken. En dat doen ze met alles. Je mag onderhand nauwlijks meer op je eigen rekening storten. De banken willen contant gebruiken echt zo onhandig mogelijk maken zodat jij maar aan het plastic gaat.
En dan is er de niet aflatende propaganda dat afhankelijk zijn van banken+pinapparaten+transactieverwerkers "makkelijk" is en precies weten hoeveel geld je op zak hebt niet. ("Wat maakt het uit, als je maar geloofd.")
Dat heet vooruitging.
Maar er zitten ook nadelen aan deze vooruitgang. Maar we hadden vroeger ook nadelen.
Ik denk dat je best wel kritisch mag zijn over wat je inlevert en wat je ervoor terugkrijgt. En, hee, waarom zou die vooruitgang automatisch moeten betekenen dat alle klantjes méégetrokken moeten worden naar het meest hipste en nieuwste? Uiteindelijk gaat het om de dienstverlening, en automatisering zou dingen
beter maken, niet alleen maar (iedere week iets)
nieuw(s). Juist automatisering zou moeten betekenen dat meerdere opties aan de klant bieden simpel en goedkoop te implementeren en te onderhouden is. Mits goed opgezet, en dat is dan wel weer heel zeldzaam in automatiseringsland. Maar het kan wel. Je kan zelfs zeggen, dat moet, want zonder kan automatisering de beloften van
beter veel minder nakomen. En ondertussen hebben de banken toch wel enige tientallen jaren ervaring met dat automatiseren, dus waarom laten ze hier zulke steken vallen? (Het voor de hand liggende antwoord is dat ze het niet voor de klant doen, maar voor zichzelf.)