Door Anoniem: Door Anoniem:
Nu bedenken : je bent iemand die post op security.nl . Dat garandeert bijna dat je bovengemiddeld bekend bent met je computer en die stappen op de webpagina prima kon volgen. Uit je posting blijkt al dat je prima Nederlands leest en schrijft.
De ING heeft ook klanten die _beneden_ gemiddeld bekend zijn met een computer. En allerlei beveiligingsconcepten echt niet snappen. En dan ook nog die webpagina door google translate moeten gebruiken. Of achter een dikke 80+ staarbril
Nou zo'n hoge pet als jij hebt over de gemiddelde security.nl poster heb ik niet hoor... naast een paar deskundige mensen
zitten er toch vooral autisten, anarchisten en andere tegendraadsen op die zelfs nooit op SMS zijn overgestapt "want te
modern".
Ik heb ook geen _hoge_ pet op hoor van de posters hoor. Maar ik ga er wel (al) van uit dat hier posten al 'bovengemiddeld bekend met computers' is.
Gewoon omdat niveautje 'gemiddeld bekend met computers' wel heel erg basaal is.
(het gaat echt om 'gemiddeld bekend voor de hele 12+ bevolking' , niet om 'gemiddeld bekend met een computer voor een HBO+ autochtone Nederland met een kantoorbaan' , of 'gemiddeld bekend met een computer voor een HAVO 4 scholier'
De ING stappenhandleiding kunnen volgen moet absoluut te doen zijn voor iemand die er in slaagt hier te posten (of all places - het trekt toch mensen die iets met IT en computers hebben, of denken te hebben .)
Maar ik help wel eens mensen in de kenniskring die echt _onder_gemiddeld bekend zijn met computers. Dat doen geeft een beeld van welke mate van (on)handigheid/(on)kunde ook mogelijk is onder gebruikers. En het helpt om het soort aannames dat posters hier nog wel eens doen omtrent 'kan toch iedereen' met een ton zout te nemen.
En voor iets als de ING, of de Overheid - met die mensen moet je óók rekening houden - en vooral die mensen zullen in de groep zitten bij wie het niet vanzelf lukt, en extra hulp van de helpdesk of uitleggers op een bankkantoor nodig hebben.
De uitval zal wel vaak wel de schuld van de gebruiker zijn (defecte scanners en post-bezorgfouten kunnen ook voorkomen) maar hoe dan ook moet ING bij weer een batch omzettingen die uitval opvangen en zorgen dat uiteindelijk iedereen weer een werkende toegang tot de rekening heeft.
Maar goed er zullen best mensen zijn die problemen hebben ja, die procedure was nogal lang (ik begreep niet waarom)
en wellicht kan er vanalles fout gaan.
Het zou natuurlijk kunnen dat de mensen die hem nu nog niet geactiveerd waren juist degenen waren die er niet uit
kwamen.
Misschien dat het één van de laatste batches klanten betrof, maar één van de mensen die ik dus help kreeg (pas) medio februari nu app-of-scanner kiezen brief, en de scanner iets van één of twee weken geleden in de bus.
En had dan in deze periode moeten activeren.