Door Anoniem: TIBER is niet ontwikkeld door de ECB of door de EU. Het TIBER programma is in Nederland ontwikkeld door De Nederlandsche Bank. Logisch dus dat Nederland voor is.
/ontopic: goed plan om dit in te voeren!
For the record:
Elk land kan een eigen testplan uitwerken in lijn met het overkoepelende Tiger-EU raamwerk.
De versie van elk land moet op die andere landen aansluiten en wordt aangeduid met de afkorting letters van het land.
In geval van Nederland NL.
Het moet de uitwerking van testplannen tbv weerbaarheid voor ALLE financiële organisaties die grens overschrijdende transacties uitvoeren makkelijker maken.
Daaronder ook verzekeraars en aan banken verwante dienstverleners.
Ook voor banken uit niet euro landen en landen aangesloten op de Europese betaalstelsels tot test-aanpakken, zoals Rusland Ijsland Noorwegen Zwitserland die allemaal in bepaalde categorien vallen.
Ik weet niet wat de meest recente versie is maar de versie van 2018 noemt in ieder geval plannen die samen als 1 geheel moeten werken voor Duitsland Nederland, Frankrijk en de EU.
In een persbericht uit maart van Nieuw Zeelandse website worden van 3 maart 2020 worden nog meer landen genoemd die hun plan ook zouden uitgwerkt. Daaromder bijvoorbeeld een land als België.
Dergelijke landen zijn daar waarschijnlijk tussen 2018 en 2020 nog mee bezig geweest.
Goed en logisch om dit in te voeren?
Dat hangt er wel zeer van af.
Of er bijvoorbeeld per raamwerk-versie niet teveel scope-creep plaats gaat vinden?
Het hangt er ook van af hoeveel organisaties zich gaan vastklampen aan de nationale test-versies, voor de vorm om compliance te kunnen uitvaardigen?
Ook wat de halfjaarlijkse rapportages zullen uitwijzen en hoe er met de gehoopte lessen omgesprongen wordt.
Zoveel landen zoveel culturen van gewoontes en reflexen.
Helemaal in het omgaan met verholen en opgelegde verwachtingen van buiten en hogerhand.
Het kan dus heel goed zijn dat de lessen per land bij voorbaat al niet tot evenredige verbeterslagen opleveren, maar per specifiek per land verschillende "vruchten"' kunnen afwerpen.
En ook al kan het op papier allemaal vrij aardig op elkaar lijken, Nederlandse kersen hoeven niet hetzelfde te smaken als Italiaanse of Griekse kersen.
Dus wordt het cherry picking?
En hebben dezelfde begrippen in alle landen allemaal ook dezelfde uitwerking?
Ik weet dus niet of het overkoepelende plaatje veel substantieels KAN opleveren.
En wat biedt dat de Nederlandse financiele organisaties dan meer?
Meer dan wat ze zelf toch al kunnen overwegen en inschatten?
In ieder geval een herbevestiging, maar dan wel van zaken die we met logisch nadenken ook al met meer dan 25% zekerheid kunnen weten zonder zo'n raamwerk.
Dus heb je dan als Nederlandse banken voor de herbevestiging kans van 25% tot hoger dan opeens wezenlijk meer inzicht om gepaste maatregelen voor het grens overschreidende betaal verkeer in te bouwen?
Wezenlijk meer dan dat je op basis van techniek-, systeem- en domeinkennis logischerwijs al op had kunnen komen?
Je weet nu toch al dat veel bezwijkingen van beveiliging langs een keten van doorbraakjes en uitnuttingen van gaten loopt.
En als je dus middel TIBER-EU wil gaan harmoniseren moeten Nederlandse instellingen daarvoor dan opschuiven richting banken als de Franse Credit Agricole, Soeciete Generale of het Italiaanse en operationeel kwetsbaardere UniCredit?
Nu krijgen de Parijse studenten van Financiele top-opleidingen les van voormalige quants, de professoren delen daarvan film fragmenten die weinig verschillen van scenes uit de Amerikaanse film Wolf of Wallstreet.
En dan rijst daarbij dus ook de vraag in hoeverre de opstellers van het TIBER raamwerk bekend zijn met de potentieel doorslaggevende bezwijkpunten van financiele instellingen voor de komende 2 tot 5 jaar en hoe goed en zinnig daar op is voorgesorteerd met het uitbrengen van dit raamwerk?
Dus hoe logisch is het werkelijk??
En wat scheelt dat per saldo op wezenlijke onderdelen en het overkoepelende geheel?
Dat is mij, ondanks de mooie gedachte die je er in kan zien, echt nog niet direct duidelijk.