Door karma4: Uit de odf van hwr edpb.
"Sociale media en mobielenetwerkoperatoren kunnen een schat aan
gegevens bieden op het gebied van mobiliteit, sociale interactie en vrijwillige meldingen van lichte ziektegevallen (bijvoorbeeld via participatief toezicht) en/of indirecte vroegtijdige signalen van ziekteverspreiding (bijvoorbeeld zoekopdrachten of posts inzake ongebruikelijke symptomen). Als dergelijke data worden
samengevoegd en in geanonimiseerde en geaggregeerde vorm worden gebruikt conform de EU-regels voor gegevensbescherming en privacy, kunnen ze bijdragen ..."
Het ap heeft uitgedragen dat locatiedata altijd herleidbaar blijven en dat dit onmogelijk zou zijn wegens de avg. Het ep zegt duidelijk heel wat anders.
Had je het woordje "als" niet opgemerkt? "
Als dergelijke data worden samengevoegd en in geanonimiseerde en geaggregeerde vorm worden gebruikt
conform de EU-regels voor gegevensbescherming en privacy..." Daar staat niet dat het zonder meer mag, daar staat dat het mag als het aan de regels voldoet.
AP stelt, op basis van een onderzoek waar ze op hun website naar verwijzen en waar je al eerder op bent geattendeerd, dat gebruikelijke methoden van aggregeren van locatiedata van telecomproviders veel verdergaand terug te voeren zijn op de bewegingen van individuele personen dan je op het eerste gezicht zou verwachten.
De AVG definieert persoonsgegevens als gegevens die direct of indirect naar natuurlijke personen te herleiden zijn. Als je de bewegingen van individuele abonnees grotendeels kan reconstrueren dan is de aggregatie daarmee voor de gereconstrueerde gegevens ongedaan gemaakt, en kunnen technieken als bekende woon- en werklocaties combineren gebruikt worden om de bewegingspatronen aan individuen te koppelen. Dat is indirect, maar indirect valt expliciet onder de definitie. Dan is de logische conclusie, of je het nou leuk vindt of niet, dat de AVG ook op deze gegevens van toepassing is.
Het zou op zich kunnen dat er vormen van aggregatie te bedenken zijn die dit bezwaar niet hebben. Jij bedacht in een eerdere discussie hierover dat per 30 minuten tellen een oplossing zou zijn, alleen was dat precies wat in dat onderzoek al gedaan werd en dat werkt dus niet voor locatiedata van GPS-zendmasten. En voor de vraag wie met wie in contact kan zijn geweest is een redelijk krap tijdinterval wel degelijk van belang. Grotere tijdintervallen zullen ongetwijfeld minder personen herleidbaar maken, maar tegelijk de data minder nuttig maken voor dit doel, dus daar kom je niet ver mee.
De conclusie dat geaggregeerde locatiegegevens van telecomproviders niet als afdoende geanonimiseerd kunnen worden beschouwd en dat de AVG dus erop van toepassing is lijkt mij daarmee gerechtvaardigd.
Dan kom je uit bij de verwerkingsgronden in artikel 6. Verwerking voor een ander doel dan waar de locatiegegevens voor zijn vastgelegd kan dan alleen met toestemming van de betrokkene (6.1a) of voor het dienen van een algemeen belang (6.1e). Voor het eerste moet de betrokkene toestemming geven, voor het tweede is wetgeving nodig, die voorwaarde wordt in 6.3 expliciet gesteld. Individuele toestemmingen regelen gaat bij geaggregeerde data niet werken - of alleen met veel meer moeite dan het tijdsbestek toelaat. Dan blijft wetgeving over. Als wetgeving snel moet dan is een noodwet mogelijk.
En dan kom je precies uit bij wat AP stelt. In tegenstelling tot wat jij ervan maakt is hun standpunt niet dat het onmogelijk is volgens de AVG om geaggregeerde locatiedata te gebruiken, hun standpunt is dat er een wet voor nodig is. Ze zeggen dus dat het wel degelijk kan maar verbinden er een voorwaarde aan. Die voorwaarde is realiseerbaar, en met een noodwet zelfs snel (de coronacrisis heeft er al een aantal opgeleverd), dus blokkeren ze helemaal niets.
https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/nieuws/gebruik-telecomdata-tegen-corona-alleen-met-wet