@karma4 19:29 uur
Als je het secuur bekijkt klopt je beschouwing niet helemaal.
De verantwoordelijke minister voor volksgezondheid presenteerde november 2019 nog brieven die een heel onthutsend beeld schetsten over het niet / nauwelijks kunnen bieden van opschaal mogelijkheden in de zorg. Je reactie-macht en kracht was dan eindelijk erkend als de olifant in de kast.
Onder eindverantwoordelijkheid van diezelfde minister en regering zijn ze half januari 2020 begonnen met extra monitoring van ontwikkelingen rondom covid-19.
Ontwikkelingen die gezien de vele netwerk-verbanden die ze hebben daarvoor ook zeker ook al op de radar van diverse ministeries moet zijn gesignaleerd.
In zekere zin was er wel, zij het spijtig genoeg een latente voorbereiding.
Organisaties zelf beter op orde en sterkte hebben maakt de voorbereiding voor later natuurlijk succesvoller.
Bij een plotselinge uitbraak (of aanval) draait het bij reactie om respons tijd en een effectieve respons.
Daarbij is je blind staren vanzelfsprekend fnuikend.
Dat wil je dus sowieso niet voor een effectieve respons.
Een pandemie is een terugkerende gebeurtenis.....
Ja en nee.
Elke uitbraak is uniek, ook al kunnen delen en deel-elementen van uitbraken overeenkomen, ze hoeven niet dezelfde effectiviteit te hebben.
Je moet dus vooral je marges voor respons scherper stellen.
Misschien moet de respons ook met meer ruimte voor maatwerk in het achterhoofd.
Iets gerichter op verplaatsende punten waar een uitbraak lijkt te beginnen, dus meer lokatie gebonden maatregelen gereed hebben voor reactie-termijnen van 3-5 dagen. Sneller willen betekent misschien ook meer hysterie.
Dat betekent in de eerste plaats als regering en premier in bijzonder, dat wat je tot nu toe door Jaap van Dissel laat verkondigen eerder en meer met bacteriële infectie-risico beelden dan met virus verspreiding beelden te maken heeft.
Dan ga je de volgende keer dus helemaal nat.
Dat betekent in beginsel ook dat je moet snappen of het opkrikken van de voorspellende waarde van groei/krimp een covid-19 uitbraak beperkt is voor de volgende uitbraak.
Idem andere voorzorgsmaatregelen die te maken hebben met op specificatie en issue gemaakte specifieke genees-middelen.
Dat betekent ook dat je veel beter dan nu moet communiceren wat het vitale belang is bij virus uitbraken van buiten zijn en persoonlijke lichaamsbeweging mogelijkheid bieden in die periodes.
Je moet daar weer anders mee omgaan dan bijvoorbeeld het mijden van bronnen met bacterieel besmetting gevaar.
Je moet dus als regering je beslissingen anders optuigen.
Feitelijk heeft de regering tijd een relatief gematigde aanloop-fase vanaf eind dec 2019-jan 2020 echt opgesoupeerd.
Dat nu willen compenseren met vaccinatie en dat voorstellen als beste voorzorg of risico-vermijdende maatregel is echt het eigen handelen van de regering in deze uitbraak plat slaan tot "het overkwam ons ook maar" en we kunnen voortaan niets anders dan dit.
Nee, zoiets als quarantaine moet je dus sowieso fijnzinniger dan tot nu toe gebeurt tegen het licht houden.
Elke virus-uitbraak is uniek, dus je moet ook je quarantaine overwegingen met maatwerk inbouwen.
Terwijl je begrijpelijkerwijs als regering je maatregelen op groepen overweegt betekent dat inherent bij virus uitbraken trouwens dat je met contact met je doelgroep hebben en houden de beste beslis informatie hebt.
Het letterlijk in kaart combineren van je doelgroepen en afzonderlijke besmetting-graad per regio's betekent weer dat je als regering niet doorhebt dat je dan nog weer een 2e keer de reeds verzamelde informatie probeert vast te leggen, maar dan via een virus radar website, rapporten en dergelijke.
Het overall rapporteren bij besluitvorming door patronen van virus uitbraken op grotere hopen te gooien verhoogt vooral de kans op mis-representatie van informatie en het missen van cruciale aanknopingspunten voor verdere beslissingen.
Je weet als medische teams feitelijk al waar je moet ingrijpen, want de problemen melden zich sowieso bij het ziekenhuis en huisartsen.
Extra landelijke monitoring per ziekenhuis inrichten geeft ook weer heel weer letterlijk een hele hoop gedoe.
Dit komt bovenop de monitoring die er al per ziekenhuis is en ons ook uit de brand heeft geholpen.
Dat de brand eigenlijk al lang uitdooft moet je als regering dan ook wel durven herkennen.
Anders blijf je als regering zelf namelijk langer in de paniekstand dan nu feitelijk nog uit de harde cijfers objectiveerbaar is.
Als minister van volksgezondheid moet je inmiddels echt wel weten hoe ongezond dat is.
Wees zodra je het stokje overneemt zeker dus geen Hippe Hugo.
Ga die ook in de toekomst niet uithangen met lanceren van allerlei extra foefjes en toeters en bellen aan informatie.
Zeker als je zelf niet eens snapt dat de ene big data de andere zeker niet is.
Mensen van hun biologisch virus afhelpen gaat namelijk echt weer met andere eigenheden dan bijvoorbeeld (informatie rondom) scholen op orde hebben en houden.
Hun deel doen medici binnen hun instellingen wel, dat moet beleid doen dan wel ook voor hen en daarbuiten doen.
Daar heb je geen ambulante opsporing-teams voor nodig.
Dat is verspillen van moeite en tegelijk geen verantwoordelijk durven nemen om met vakkennis in de hand de juiste beslissingen te durven nemen tijdens een volgende uitbraak.
Daarvoor heb je geen apps of dashboards nodig, maar vakgerelateerde kennis en binding met je maatschappij.
Je kunt beter een probleem erkennen en er op acteren dan de struisvogelpolitiek voeren.
Daar ben ik het wel overigens mee eens.
Dat vergt dan trouwens overzicht en inzicht in materie en geen terugkerend vergader zonder oprecht van de extern aangereikte informatie te willen leren.
Noch vergt het wegduiken achter de deuren van OMT's.