Door Anoniem: Als je de blogpost goed leest zal het hier gaan om een gecentraliseerd systeem, zoals Duitsland deze dagen ook aangekondigd heeft. Immers is het NHS die een waarschuwing verstuurd, niet je telefoon die dit bepaald.
In anders nieuws heeft Estland, naast Zwitserland en Oostenrijk, te kennen gegeven gebruik te gaan maken van het DP-3T voorstel [0]. Los van de vragen over doelmatigheid, laten andere landen duidelijk zien waar de echte interesse zit: massa surveillance. (Al is dat in het VK natuurlijk niet nieuw, gegeven wat we weten over GCHQ.)
[0]
https://twitter.com/mikarv/status/1253582793877135362 Stel je zit in de metro, Wenen, Beijing, Hong Kong, Londen of waar dan ook.
Je krijgt een melding van het systeem dat je in de buurt was van iemand die een verdachte bleek te zijn.
Wat heb je er inderdaad dan nog aan?
Noot: verdachte is in de context van een App als oplossing voor het probleem - ook letterlijk een vrij inwisselbaar begrip.
De vraagstellers die de App willen bouwen zijn direct / indirect ook degenen die bepalen hoe lang het een probleem van kracht zou KUNNEN zijn.
De "experts" die zijn gevraagd criteria voor het probleem "objectief" te definiëren zijn daarbij een soort proxy in the middle.
Voor elk probleem weer een andere expert groep.
Zowel vraagstellers als "experts" kan je ook niet altijd een bezoekje voor een kopje thee brengen voordat het probleem zich eenmaal voordoet, of het nou sars een spoor met verdacht wit poeder of iets besmettelijks is.
Zo'n App heeft ten eerste alleen zin als je het probleem lang genoeg voort laat duren of als je er bij voorbaat al op rekent dat je vaker mensen moet /wilt kunnen traceren.
En natuurlijk geef je mensen dan een perk.
Na de Sars uitbraak werkten ze in China het social credit systeem uit.
Apps met toegangen zijn daar onderdeel van dat mensen soms niet meer blijken te kunnen reizen.
Met het virus worden hier mensen wijs gemaakt met reclame spotjes dat ze zichzelf een klopje op de schouders kunnen geven omdat ze door allerlei voorzorg principes te hanteren het zorgstelsel (NHS in geval van GB) helpen en we elkaar helpen te overleven.
In psygo-sociaal opzicht werkt dit kennelijk tot in zeker mate.
Niet in de laatste plaats onder constante voeding via media van gevaar en opduikende situaties waarin heel wat mensen - ongetwijfeld niet iedereen - HEEL ALERT mee worden gehouden om waakzaam te zijn voor allerlei signalen.
Dat houd je als overheid natuurlijk ook niet lang vol.
Dat weten ze hier in NL en Engeland ook wel.
Zonder totalitaire maatregelen biedt een lokaal ingezette app dan ook niets voor als je langer dan 30 dagen door wil met een lock-down.
Het heeft pas nut als overheden gemeenschappen willen afbakenen of hun burgers per se langdurige willen volgen.
In de meest rudimentele legt dat schouder-klopjes geven verhaal het in principe ook af tegen de globalisering.
Een globalisering zonder te zorgen dat naarmate er intensievere uitwisseling met mensen over de hele wereld plaats vindt - globalisering - dat je de bijbehorende support systemen (fysieke gezondheid zorg e.d.) dan wel naar rato juist mee laat bewegen zodat ze voldoende capaciteit hebben zodra er uitbraak-effecten optreden.
Effecten zullen per definitie sneller intensief doorwerken in een sociaal-stelsel naarmate er lokaal meer onderlinge verwevenheid is met meer verbanden van verder weg.
Feitelijk vindt er al jaren wereldwijd intensiever verkeer plaats, er ontstaan dan ook meer verbanden met verder weg.
Die zijn langs tal van paden ontstaan.
De effecten van nu kunnen zich dus ook sneller opnieuw opduiken, het kan zich makkelijk vaker gaan herhalen.
Het heeft dan juist dus ook weinig zin om dan maar sneller op signalen in te willen kunnen inspelen, zoals met apps voor de toekomst.
Al helemaal nauwelijks tot niet als je niet bereid bent / blijkt te zijn - zoals de Nederlandse regering - om die onderlinge verwevenheid tijdelijk op te knippen of structureel te reduceren.
Dat is zo'n vieze gedachte voor heel wat stromingen binnen de regering.
De vruchten van die onbereidheid van de politiek zijn echter niet heel zoet.
Namelijk, iedereen kan in het eigen sociaal-stelsel de openbare gebieden goeddeels nu enkel vooral vanuit het soort virtuele kooien van de huiskamers thuis bekijken.
Bij gebrek aan vertrouwen in de overheid en een overheid die zelf niet zeker is wat het beste te doen, hebben mensen in hun eigen sociaal-stelsel eieren voor hun geld moeten kiezen.
De overheid doet vervolgens deels alsof ze DAARNA weer een soort van ons land leidt.
Laissez faire, maar de hele economie ligt wel plat!
Delen van de economie wilde men al niet plat leggen, zoals commissarissen van de koningin op verzoek van België misschien wel redelijkerwijs met grens-gebieden in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg had mogen overwogen.
Nou ligt het in deze gebieden vaak wel heel lastig om een ontmoetingsplek als een cafe ook te moeten sluiten maar je mag in ieder geval voor de komende maanden gaan nadenken waar welke buurten gerechtvaardigd lokaal anders keuzen moeten of mogen maken.
Omwille van het weer laten werken van onze maatschappij.
Apps gaan dat denkwerk en serieuze her-overwegingen niet voor ons doen.
Dat moeten politici ZELF doen!
De context van nu is die van de afwachtende overheid.
Een overheid die nu vooral wel onder morele druk van nieuws en regering leiders uit het buitenland de inperkende maatregelen instelde.
Ook Johnson wilde wachten.
En enerzijds is dat ook niet helemaal gek.
Betere beslissingen nemen lukt meestal als je niet hals over kop over stag gaat.
Die App is voor die regering dan dus ook zo betrekkelijk van nut.
Gesteld dat je met een GOED technisch functionerende App werkt is het ook enkel maar van enig bevestigend nut.
Je moet immers een volstrekt gekende uitbraak hebben.
De uitbraak moet van gekende behoorlijk grote omvang zijn en vaststaande drastische uitkomsten hebben anders durven onze regeringen zelf geen beslissingen te nemen.
Probleem 1: aan het begin van een uitbraak weet je nog niet hoe groot die potentieel gaat worden.
Enkel dat de uitbraak zich in allerlei richtingen kan opbouwen/uitbouwen of eventueel je land weer uit verplaatst.
Waarbij je dus ook met een App als regering rekening moet houden met een bandbreedte van tijd waarin je weinig zinnigs kan zeggen.
Die tijd bandbreedte zal, tenzij je enorme noodlottig iets overkomt, toch wel snel een dag of 5 of langer overheen gaan.
In dit periode kan de besmetting zich - geheel willekeurig - evengoed vooral hebben verplaatst richting gebieden waar vooral lokaal en minder intensief of langdurig contact is.
Dan weet je voor een identificatie op groepsniveau überhaupt nog steeds gewoon vrij weinig.
Hoe snel en hoe omvangrijk de uitbraak kan uitpakken weet je na 15-30 dagen.
Het is dan vooral zaak dat men elders goed heeft opgelet en door heeft waar zich in de wereld dit probleem zich voordoet.
Probleem 2: Na een periode zit je op groepsniveau qua beeld ook met een App gewoon een behoorlijk groot grijs gebied van onbekende omvang.
Bij aanvang van uitbraak weet je in het begin niet zeker of in een paar dagen tijd er 20 of 2000 gevallen gaan zijn.
Als je bij 20 gevallen iedereen zou kunnen terug vinden dan zou een technisch sluitend werkende App nog enigszins nut kunnen hebben.
Maar je moet dan kiezen dat bij elke uitbraak - in de orde van een INCIDENT - heel specifiek die 20 mensen hun hele volledige privé leven treft.
Hun eventuele werk, thuis situatie wat dan ook moet dan volledig opgeschort.
Maar je weet 1 dag later nog niet per se of je iedereen kan contacteren.
De ene zit na die rit in de metro mogelijk al weer in Suriname, Thailand, Australië, Spanje, New York, Milaan of waar dan ook.
Kan je die mensen daar bereiken?
Weer anderen van die 20 mensen kunnen zijn doorgereisd naar een dunner bevolkt gebied waar de verspreiding zich minder snel en heftig voort kan zetten.
Dan weet je nog steeds niet per se hoe heftig de uitbraak is, omdat ie daar minder snel zal voortzetten.
Weer anderen zouden kunnen doorreizen met op verschillende locaties ook verschillende kwaliteit van gezondheidszorg.
Dat kan ook een sterk scheef / vertekend beeld opbouwen.
Met als gevolg dat een prille heftigere uitbraak evengoed helemaal niet zeker dusdanig op radar komt te staan.
Probleem 3: vooral in wereldsteden kan een beperkt groepje mensen er iets aan hebben, maar politici noch toeristen hebben er weinig aan.
Afhankelijk dus van waar het toeval toeslaat kan in 1 of 2 dagen tijd bijvoorbeeld 5000 mensen in nabijheid van 1 of paar besmette mensen zijn geweest.
Maar als die besmette persoon gewoon buiten de wereldstad verblijft en toevallig als dag-toerist zonder metro de wereldstad inreisde dan kunnen er ook 10 dagen of meer overheen gaan eer bijvoorbeeld het aantal van 5000 mensen wordt bereikt
Probleem 4: in een stad of land waar andere medische of budgettaire afwegingen(langdurige bezuiniging en achterstallige her-opbouw) opgaan heb je toch vrij weinig aan het idee dat er een App is.
Er waren in de Londense metro toeristen uit onder andere Milaan, Amsterdam en Warschau.
Die zijn ondertussen al lang weer thuis.
Gaan die afzonderlijke toeristen dan allemaal bij thuiskomst in lock-down of zo?
Krijgen ze dan te horen dat ze 2 dagen geleden op het verkeerde moment in de verkeerde metro zaten of over het verkeerde platform liepen.
Een paar jaar NA de mexicaanse griep trokken artsen in Straatsburg aan de bel dat er daar nog altijd te weinig ziekenhuis bedden waren voor de bevolking en bezoekers.
Dit als ook maar de helft van het EU personeel daar in een onfortuinlijk geval ook in het ziekenhuis moest worden opgenomen.
Je ziet nu met het virus uitbraak 2020 dat ze in de regio van Straatsburg nog altijd issue's hebben met ziekenhuizen.
Ook klaagde de burgermeester van Metz vorig jaar nog keihard - en ogenschijnlijk niet onterecht - bij Macron over een achterstallige budgettering van ziekenhuizen en dergelijke voor Alsace en Loire gebieden.
Die regio's worden in Frankrijk spijtig maar waar een beetje opgevat als het 3e wiel.
In Engeland is de ene NHS regio met een laag budget het andere weer niet.
Sommige wijken in Londen blijken veel moeilijker met de budgetten rond te kunnen komen, andere wijken doen het daar volgens NGS rapportages naar behoren gemiddeld goed en andere NHS-gebieden buiten Londen blijen voornamelijk eerste zorg behoefte goed te kunnen organiseren maar zitten voor verdere medische ingrepen op een niveau dat je liever niet met andere landen wilt vergelijken.
Oftewel, stel dat je dus in een willekeurig gebied bent zodra je eenmaal het seintje krijgt om in een lock down te gaan.
Dan kunnen veel mensen in Europa spijtig genoeg echt alles behalve gegarandeerd terecht in een ziekenhuis ter plaatse.
Hetzij vanwege organisatorische/budgettaire gronden, hetzij omdat het ziekenhuis al overbelast of er niet voor toegerust is.
Die App is dus ook voor de komende 3 jaar zeker geen equalizer voor de lokale verschillen in zorg stelsel met dito verschillen in medische zorg niveau's die er verleend kunnen worden.
Gaan politici dan in de tussentijd een hybride spionage schil om hun ambtelijk apparaat bouwen?
Zoals Fox-IT in Nederland ook al onderdeel is van die spionage en inlichtingen schil.
Dan weet je zeker dat je het probleem zelf er niet mee aanpakt maar dat je de maatschappij wel opnieuw een stap verder richting surveillance staat duwt.
Een situatie waar het voorlopig dan niet uit zal raken tenzij eerlijkere en moedigere politici hun hart in plaats van hun angst of hun opdracht laten spreken.
Maar in een surveillance staat worden die politici zelf ook bespioneerd.
Deze App is dus evengoed echt ook een reëel gevaar voor de politici zelf!
En politici die hun eigen gevaren verwaarlozen of negeren, kunnen die wel door burgers worden toevertrouwend dat ze ook weer UIT de problemen worden gehaald door opheffing van surveillance??