Door Anoniem: Door karma4:
...
Vergeet niet het AP heeft uitgesproken dat locatiegegevens altijd herleidbaar tot een persoon zijn.
Dat klopt, maar het zal gebruikt zijn in de context van positiebepaling. De GPS coördinaten (zeker i.c.m. tijd) zijn persoonsgegevens. Immers als ik nu naar de actuele plaats (locatiegegeven) waar je bent ga, weet ik wie je bent. Daarmee is het een gegeven dat herleidbaar is naar een persoon.
Echter, dit dashboard geeft aantallen in een veiligheidsregio. De veiligheidsregio is een geografisch gebied dat zodanig groot is dat je nooit tot een persoon kan herleiden. Je kan stellen dat een geografisch gebied niet hetzelfde is een locatiegegeven. Interessant wordt het als je meerdere gegevens kan correleren. Maar ook die zie ik in dit dashboard nog niet zo snel.
Het dashboard is natuurlijk de client side van de omgeving waarin verzameling gegevens als set bij elkaar gebracht worden.
Juist een set van verschillende gegevens maakt dat de outliers makkelijker er uit te filteren en te herleiden zijn.
Hierbij maakt het niet uit wat het karakter is van de gegevens, bijvoorbeeld wel/geen positie bepaling of andere gegevens met een ander karakter.
Het feit dat je die verschillende type gegevens uit de hele set filtert maakt dat je per definitie een kleine hoeveelheid residu over houdt waar je makkelijker op kan matchen.
Daarbij maakt het vanaf 4 sets of meer van verschillende soorten gegevens al niet meer uit of je residu bestaat uit 200 of 2.000 personen. Dat maakte in de tijd van voor Excel (zeg maar het Lotus 1-2-3) al niet meer uit en alle bijkomende meta-gegevens maken dat als het residu uit bij meer personen hoort dat zelfs bij 6.000 gegevens al vrijwel kinderspel kan zijn om van 1 tot meerdere personen de identiteit te herleiden. Dat eenmaal geklaard wordt de rest van de personen die als residu eruit vallen ook weer makkelijker ontmaskerd.
Zo interessant en vooral functioneel mogelijk is en was het dus wel degelijk nog steeds om uit sets van geografisch en niet-geografisch gerelateerde gegevens te gaan grasduinen.
Dat was al zo toen bij uitzendingen van toen nog Sonja Barend met een GGD arts aan tafel diverse daarbij aanwezige huisartsen omwille van privacy en hun eigen beroepsuitoefening resoluut hun bezwaren tegen het data-hamsteren uitspraken.
Dat was ook tenminste al zo toen de GGD de gegevens strikt genomen niet meer echt nodig had voor om per se te publiceren voor uitoefening van haar monitoring functie van de volksgezondheid.
Namelijk vanaf medio half april 2020, zo mogelijk daarvoor ook al.
Medio april en mei 2020 schaalden de regering en het OMT ieder afzonderlijk de acuutheid van de dreiging dat het virus vormt voor de bevolking - het gevaar dat de verspreiding van het virus met zich mee zou brengen voor de nationale gezondheid en veiligheid - namelijk zelf al af.
En als het herleiden functioneel mogelijk is dan was en zal het volgens de minister destijds bij instelling van de regelingen AVG en AP eigenlijk altijd betekenen dat hetgeen die inbreuk vormt of gaat vormen niet door kan gaan.
En aangezien het zwaarwegende belang nadrukkelijk van gevaar voor de volksgezondheid in die mate en omvang volstrekt niet meer aan de orde is, vervalt al helemaal elke noodzaak voor de GGD om deze gegevens op deze wijze zo te blijven verwerken.
Je mag je daarbij in alle ernst ook nog afvragen waarom het eerder er ook al niet was.
Ik kan je melden dat het bij toetsing op de privacy beginselsen en rechten niet enkel ging om of iets wel / niet publiekelijk wordt gepubliceerd.
Het "waarom überhaupt gegevens bij elkaar worden gebracht" is namelijk volgens de minister destijds altijd een van de toets-criteria voor de minister die altijd actief en passief moest gaan toezien op de privacy.
"Ook als ze niet direct privacy gevoelig zijn, maar indirect dat wel kunnen zijn. Al is het maar in het uiterste theoretische geval, dan nog gaan we dat niet afdoen als spijkers op laag water zoeken. Ook als er, op zoiets ingewikkelds als op grond van de meritus van wat je wilt regelen, wel aanleiding of noodzaak kan zijn om iets in te voeren. Of dat nou een middel of een regeling is, dat kan dan niet doorgaan."
Daarbij onderkende de minister destijds zelfs ook nog dat als bij toetsing er cirkel-redenaties ontstaan dat er dan niet alsnog iets doorgevoerd mag worden "omdat het argument technisch lastig uitleggen valt".
Dat was volgens de minister 1 van de manieren waarop invulling moest en zal worden gegeven aan de ernst en het belang van hele de materie van privacy en het belang voor de staat dat een burger op de overheid moet kunnen blijven vertrouwen, er dus al helemaal door die privacy waarborgen juist geen grotere afstand tot die overheid moet kunnen ontstaan.
"En je kan zo stelde de minister, ook niet het systeem van de overheid of andere machinaties, tegen het gehele belang van de burger of een deel ervan laten werken."
Zelfs niet als er een andere regering met een andere schnitt op de post van de daarvoor verantwoordelijke minister bekleed is dat niet de bedoeling. Het is dan ook aan de minister om er blijvend op toe te zien dat dat niet gebeurd.
Nou was er voor de corona uitbraak tot en eind mei 2020 dus strikt genomen in Nederland geen dashboard.
Let wel, elke vermijdbare overlijden weegt voor een Nederlandse regering en overheid zeer zwaar.
Ondanks de eerdere covid's was zo'n dashboard voor virusuitbraken evident dus niet belangrijk genoeg.
Ook niet toen tussen november 2019 en 2020 tenminste 2 andere landen in Westelijk Europa al wel lang en breed een rapportage stelsel met zo'n functie hadden.
De cirkel-redenatie die je in de huidige aflopende covid-uitbraak kan zien is bijvoorbeeld dat je nu als minister enerzijds opeens het licht hebt gezien en nu wel zou weten dat er iets nieuws nodig is voor een volgende virus uitbraak.
En dat je vooruitlopend op een volgende virus uitbraak nu vooraf stelt dat er wel noodzaak is om zo'n reportage middel in te stellen dat ten minste indirect inbreekt op de privacy.
Zo'n middel vond de minister voor de corona uitbraak nr. 19, tussen november 2019/januari 2019 en eind februari 2020 duidelijk niet nodig.
Toen na half april 2020 wel aan dat middel werd gewerkt was de urgentie al weg.
Inherent aan het patroon van virus verspreiding speelt namelijk voor groepen mensen altijd de tijdelijkheid EN vergankelijkheid van virus-besmetting risico's.
De risico's namen af, de urgentie was er dus niet meer voor de mensen.
Dat zie je namelijk terug in de cijfers die niet via 1 centraal punt in het dashboard werden verzameld en ontsloten.
Met andere woorden, voor half april 2020 had je nog niet bepaald het licht gezien, nu dan wel, maar botst dit middel met toets-criteria die volgens de minister voortaan onwrikbaar overeind moesten blijven.
De minister mag dit dus niet hanteren als een situatie waar na de geleerde lessen, achteraf gezien de ernst eerst niet maar nu wel helemaal goed werd doorzien.
En dat de volksgezondheid na die geleerde lessen dan wel opeens betekent dat de privacy borgen daarvoor wel omgedraaid of anders gehanteerd moeten kunnen worden.
Het argument van we moeten als overheid wel verbeteringen of veranderingen kunnen doorvoeren gaat zo dus niet meer op.
Aangezien tegelijk uit de handelingen van instelling van de AVG en AP volgt dat de minister altijd zelf ook moet blijven toetsen EN dat een minister bij eventuele cirkel redenaties het verzamelen van de gegevens dus niet door zal gaan moet het eindoordeel van de minister ook worden dat het GGD dashboard voor de toekomst geen functie meer kan hebben.
Ook niet alsnog.