Door Anoniem: Door Anoniem: Dit is echt een vrij belangrijke uitspraak.
Formeel werkt het namelijk door binnen de Europese Economisch Ruimte.
Aangezien de Autoriteiten Persoons gegevens van alle E.E.R. landen ook kennis nemen van beslissingen van AP's in andere landen zal het voor de Nederlandse A.P. ook haast schier onmogelijk zijn wel opeens positieve gronden te zien voor inbreuken in de privacy door een Corona App.
t.
Met het eerste heb je mischien gelijk, maar de uitspraak gaat over de Noorse corona app en niet over een corona app in het algemeen. Tevens heeft de Noorse AP gekeken naar de situatie in Noorwegen en niet naar die in Europa.
Het feit dat de Noorse app blijkbaar extra data onnnodig verzameld en naast een melding dat iemand in contact is geweest met een corona patient ook de plaats en tijd meegeeft, is in dit geval dus de reden om deze specifieke app (tijdelijk) on-hold te zetten...
Datgeen waar de rechter aan toetst heet het recht. Het recht geldt altijd. Niet voor 1 App wel en de andere niet.
Bij een vermeend of evident geschil kan de rechter in beeld komen.
Dat de rechter evenwel met betrekking tot andere Apps dan de Noorse Corona App misschien nog niet in beeld is zegt niets over dat andere Apps ook daadwerkelijk voldoen aan het Noorse recht en de bepalingen van de Europese Economische Ruimte.
De Noorse AP heeft diverse standpunten ingenomen en informatie verstrekt rondom wat van toepassing is bij Corona Apps.
Als ik 1 vertaal vanuit het Noors middels google translatie dan komt bijvoorbeeld vertaald de volgende stellingname langs:
"de app moet op 1 december worden stopgezet".
Dat was voorafgaand aan de ingebruikname.
Dat schept natuurlijk al een afweging criterium, samen met non-discremantoire uitvoering beginselen bij toepassing van de wet. Je kan zeg maar niet zondermeer het gebruik van meerdere App eventueel per 1 december stopzetten en gebruik van vergelijkbare Apps zondermeer door laten gaan.
Bij uitspraak van 15 juni zegt de Noorse AP ondermeer dat:
- het gebruik van de App na 23 juni moet stoppen.
- besmetting is een zeer privacyintensieve maatregel, zelfs in een uitzonderlijke situatie waarin de samenleving een pandemie probeert te bestrijden.
- Infection Stop verzamelt grote hoeveelheden persoonlijke informatie over degenen die de app gebruiken, inclusief continue locatiegegevens en informatie over het contact van gebruikers met anderen.
- Onze waarschuwing betekent niet dat technologie en apps niet kunnen worden gebruikt om de pandemie te bestrijden. De wettigheid van de ziektestop hangt echter af van de sociale voordelen van de maatregel, zegt Thon*
We hebben ook gemerkt dat het Public Health Institute in een online bericht zelfs zegt dat de infectie nu zo laag is in de samenleving dat het moeilijk te valideren is dat het de juiste mensen waarschuwt, niet te veel en niet te weinig.
* de directeur van de Inspectie van de Gegevens.
- De Privacy Council heeft geconcludeerd dat het niet nodig is om locatiegegevens te gebruiken bij het volgen van infecties en raadt aan alleen Bluetooth te gebruiken .
Wij zijn van mening dat FHI niet heeft aangetoond dat het strikt noodzakelijk is om locatiegegevens te gebruiken voor het opsporen van infecties, en voldoet hieraan aan een nieuwe beoordeling door FHI, zegt Thon.
- Er is ook geen oplossing voor anonimisering en aggregatie van gegevens voor analyse, zegt Thon. Toch verzamelt de app voortdurend persoonlijke informatie van alle gebruikers
- Er zijn veel zaken die besproken moeten worden. Het vormen van toestemming en het gebruik van GPS bij het volgen van infecties staat centraal, maar ook de anonimiseringsoplossing is nog niet aanwezig. De inzichtoplossing wordt ook het thema van de bijeenkomst. Het is echter belangrijk dat er nu specifieke veranderingen op tafel liggen, zegt Thon.
https://www.datatilsynet.no/aktuelt/aktuelle-nyheter-2020/midlertidig-stans-av-appen-smittestopp/
Voor Noorwegen geldt sinds 20 Juli 2018 ook de GDPR.
Dit vanuit haar relatie met de Europese Economische Ruimte en de relatie daarvan met de EU, zie https://www.datatilsynet.no/en/regulations-and-tools/regulations-and-decisions/
Nou kunnen beoordelingen van Apps in relatie tot het recht wel een hele legpuzzel zijn, de inhoud van de uitspraak door de Noorse AP inzake de Noorse Corona App raakt echter fundamenteel aan de rechtsbeginselen in brede zin.
Dat kunnen andere App ontwikkelaars nog niet zonder meer naast zich neerleggen omdat ze niet (ontoevallig) weer een andere App ontwikkelen dan de App waar de uitspraak over gaat.
Door de gehanteerde fundamentele rechtsbeginselen in de uitspraak, het gaat hier gespiegeld vanuit de Nederlandse context meer om absoluut recht principes.
Die gaan voor rechtsprincipes en stellingen die eventueel als gevolg van een individuele gebruikersovereenkomst / gebruikersrechten, die bij de App wordt geleverd, van toepassing zou zijn.
Een dergelijke private overeenkomst moet bij voorbaat voldoen aan de wettigheid, anders is de overeenkomst ongeldig.
Een individuele gebruikersovereenkomst / gebruikersrechten is altijd in beginsel een maatwerk met elementen van vertrouwen en acceptatie.
De absolute rechten gelden echter niet een beetje wel en eventueel een beetje niet.
Ze zijn dus niet relatief en zijn geen principe van maatwerk tussen 2 partijen.
De absolute rechten gelden onverkort en altijd.
Eventuele inbreuken daarop (al dan niet expliciet overeengekomen of met kennisgeving) zijn via een privaat rechtelijke overeenkomst dan al bij voorbaat rechtsongeldig.
De absolute rechten gelden al voordat een rechter er eventueel aan getoetst heeft bij een voorgelegd geschil.
De strekking van de uitspraak door de Noorse AP maakt het voor de Nederlandse AP ook wel nog meer noodzakelijk dat Nederlandse Corona Apps extra grondig onderzocht worden.