Privacy - Wat niemand over je mag weten

Werkgever hangt stiekem spy camera's op

24-07-2020, 22:11 door Anoniem, 14 reacties
Goedenavond mensen!

Ik heb een vraag aan jullie. Mag een werkgever (spy) camera's ophangen?

Ik zal even wat context geven. Wij hebben op werk de standaard camera's hangen (gericht op producten). Nu heeft de baas sinds deze week een spy camera (bij de ingang, gericht op de kassa en op de medewerkers) opgehangen zonder medeweten van de werknemers of klanten. Toen ik deze zag hangen en op onderzoek ging wat precies was kwam ik beelden tegen die op het SD kaartje stonden waarop de werkgever aangeeft tegen de leidinggevende dat de werknemers dit niet mogen weten. Ook zijn ze in deze beelden bezig om een plan te maken hoe deze spy camera opgehangen moet worden zonder dat de werknemers dit door hebben.

Hierom vraag ik mij af of dit überhaupt wel mag.

Ik hoop dat jullie hier antwoord op kunnen geven :)
Reacties (14)
25-07-2020, 00:47 door Anoniem
Het is een wat vaag verhaal. Je ging op onderzoek uit, hebt zomaar de SD-kaartjes eruit gehaald en de beelden bekeken, en kwam er zodoende achter dat de leidinggevende er vanaf weet. Hoe dan ook, nee, dit mag niet zomaar. Ook een werkgever is verplicht surveillancemaatregelen bekend te maken. Privacywetgeving, zoals de AVG is ook in dat soort situaties van toepassing.

Ik ga er even van uit dat je tot nu de enige werknemer bent die hiervan af weet, en ook dat je het nog niet hebt besproken met je leidinggevende of werkgever. Mijn advies zou zijn, bespreek het voorlopig ook nog niet met je directe collega's. Doe dat pas als je meer informatie hebt vergaard, of de situatie eventueel al verholpen is. Ik zou eerst eens voorzichtig die leidinggevende aan de tand voelen. Maak kenbaar dat je de spycam hebt gezien, zonder dat je prijsgeeft de beelden ingezien te hebben. Ik weet niet waar je werkt en wat voor personen dit zijn, maar ze zouden wellicht niet te vriendelijk kunnen reageren op heet feit dat je op eigen houtje de beelden van de SD-kaart hebt bekeken.
25-07-2020, 02:46 door Anoniem
Ik geloof dat alleen de AIVD en de CIA toestemming hebben om spycams op te hangen op onze werkplekken en huizen.
25-07-2020, 02:48 door Anoniem
Gebeurt vaker als een medewerker geld steelt of andere dingen steelt en een baas zijn personeel niet meer kan vertrouwen.

Volgens mij mag dat om iemand te betrappen maar niet als permanente oplossing. Als het een bewakingscam is dan moet er een bordje hangen voor personeel en klanten. In de meeste winkels is dat een sticker ergens op een raam waar niemand op let dus die wetgeving is ook maar korrel zout.
25-07-2020, 06:33 door [Account Verwijderd]
25-07-2020, 08:25 door Anoniem
Dankjewel voor je informatie!!

Mijn werkgever voldoet zeker niet aan de eisen die worden gesteld. Wat kan ik daar aan doen? Ikzelf heb geen goed contact met de werkgever en kan t daarom zelf niet aangeven. Ik ga het vandaag wel in de appgroep gooien maar hij zal daar waarschijnlijk hartstikke boos om worden dat ik die heb gezien. Hij zegt namelijk op de beelden dat de werknemers het "niet mogen weten"

Zou ik naar de ap kunnen?
25-07-2020, 11:39 door Anoniem
Door Anoniem: Dankjewel voor je informatie!!

Mijn werkgever voldoet zeker niet aan de eisen die worden gesteld. Wat kan ik daar aan doen? Ikzelf heb geen goed contact met de werkgever en kan t daarom zelf niet aangeven. Ik ga het vandaag wel in de appgroep gooien maar hij zal daar waarschijnlijk hartstikke boos om worden dat ik die heb gezien. Hij zegt namelijk op de beelden dat de werknemers het "niet mogen weten"

Zou ik naar de ap kunnen?
Buiten je werkgever om gaan is niet netjes. Je kent de omstandigheden niet. Goed contact of niet, je staat een stuk minder sterk in je voeten als je dit niet eerst met je leidinggevende/werkgever bespreekt. Wellicht komen jullie er onderling al uit.

Geef ze eerst de kans om de situatie uit te leggen. "Goh, het viel me op dat daar ineens een spycam hangt, waar is die voor?" Sputteren ze dan tegen, kun je het altijd nog hogerop zoeken. Tip: pak het tactisch aan. Neem eventueel een audiogesprek op van de reactie, om jezelf in te dekken als blijkt dat ze er niet zo van gediend zijn dat je hierover opmerkingen maakt.

Trouwens, als je zelf de SD-kaart hebt uitgelezen, sta je dan zelf niet ook in beeld? Of er zal een tijdspanne aan materiaal missen. Ook dat valt op.
25-07-2020, 12:07 door Anoniem
Je ging op onderzoek uit, hebt zomaar de SD-kaartjes eruit gehaald en de beelden bekeken, en kwam er zodoende achter dat de leidinggevende er vanaf weet. Hoe dan ook, nee, dit mag niet zomaar. Ook een werkgever is verplicht surveillancemaatregelen bekend te maken. Privacywetgeving, zoals de AVG is ook in dat soort situaties van toepassing.

Ik ga er even van uit dat je tot nu de enige werknemer bent die hiervan af weet, en ook dat je het nog niet hebt besproken met je leidinggevende of werkgever. Mijn advies zou zijn, bespreek het voorlopig ook nog niet met je directe collega's. Doe dat pas als je meer informatie hebt vergaard, of de situatie eventueel al verholpen is. Ik zou eerst eens voorzichtig die leidinggevende aan de tand voelen. Maak kenbaar dat je de spycam hebt gezien, zonder dat je prijsgeeft de beelden ingezien te hebben. Ik weet niet waar je werkt en wat voor personen dit zijn, maar ze zouden wellicht niet te vriendelijk kunnen reageren op heet feit dat je op eigen houtje de beelden van de SD-kaart hebt bekeken.

Ik heb vanochtend mijn leidinggevende een appje gestuurd met de vraag hoe of wat. Dat ik deze had gespot en hij geeft zelf aan dat het plan was om een extra camera te plaatsen maar hij niet dat hij al opgehangen was (terwijl op de beelden hijzelf helpt met instellen en ze samen een plan aan het maken zijn om de camera op te hangen). Hij geeft aan dat dit voor "extra veiligheid" is. Doordat ik het heb nagevraagd weten mijn collega's hier ook vanaf.

Ikzelf vind het nog wel raar dat een leidinggevende zomaar een camera ophangt en ons niet op de hoogte stelt. Toen ik zei van dat het voortaan handiger is om dit kenbaar te maken werd mijn leidinggevende nog bozer en zei dat ik moest werken ipv mij hier mee bezig te houden

Al om al, hij is er niet blij mee hahaha.


Volgens mij mag dat om iemand te betrappen maar niet als permanente oplossing. Als het een bewakingscam is dan moet er een bordje hangen voor personeel en klanten. In de meeste winkels is dat een sticker ergens op een raam waar niemand op let dus die wetgeving is ook maar korrel zout.

Ze geven aan dat het ene permanente oplossing is voor onze eigen veiligheid maar ik hoorde van een andere collega dat ze blijkbaar alles nakijken wat wij uitvoeren. Ik sta in de winkel en alle bonnen worden nagekeken, orders worden nagebeld en ga zo maar door. Mijn leidinggevende vind die stickers onnodig of vind het niet nodig klanten en medewerkers o pde hoogte te stellen dat zij gefilmd worden. Kunnen zij hier een boete voor krijgen?
25-07-2020, 17:52 door Anoniem
Door Anoniem: Wat kan ik daar aan doen? [...] Zou ik naar de ap kunnen?
Ja, je kan hierover een melding maken bij de AP maar door gebrek aan capaciteit gaan die toch niks doen. Waarschijnlijk bereik je meer met het laten rondslingeren van een printje van de site van het AP, in de hoop dat je werkgever deze dan leest.
27-07-2020, 11:28 door Anoniem
Geen idee of het mag. Kan een gegronde reden voor zijn. Kan vooraf besproken zijn met ondernemingsraad. Het kan allemaal goed geregeld zijn, het hoeft niet zo te zijn. Je werkgever heeft in ieder geval *niet* de verplichting om indien dit met gegronde reden en toestemming OR is, vervolgens iedereen in te lichten. Als er sprake is van mogelijke diefstal, waar je onderzoek naar laat doen, dan ga je niet alle potentieel verdachten inlichten over de genomen maatregelen.

Ja, je kan hierover een melding maken bij de AP maar door gebrek aan capaciteit gaan die toch niks doen. Waarschijnlijk bereik je meer met het laten rondslingeren van een printje van de site van het AP, in de hoop dat je werkgever deze dan leest.

Ach, topic starter kan zich ook eerst afvragen of het wellicht allemaal wel in orde is. En of hij een persoon is, tegenover wie de werkgever verantwoording verschuldigd is, over dit onderwerp.
27-07-2020, 11:31 door Anoniem
Buiten je werkgever om gaan is niet netjes. Je kent de omstandigheden niet.

Precies. Misschien zijn er goede redenen voor. Misschien is het allemaal netjes geregeld. Misschien dat de werkgever geen verantwoording verschuldigd is richting werknemer, ongeacht het feit dat het netjes geregeld is. Bij het installeren van een camera met een gericht doel (i.e. fraude onderzoek) hoef je *niet* het voltallige personeel op de hoogte te stellen.

Handig, als je je werkgever bij instanties gaat melden, zonder van de details op de hoogte te zijn. Grote kans dat je als je je zo opstelt, binnenkort op zoek mag naar een nieuwe baan.
27-07-2020, 13:03 door User2048
In het antwoord op 25-07-2020, 06:33 door iatomory staan links naar de website van de AP. Daar staat misschien wat veel tekst, maar lees het toch maar even door. De vragen die je stelde worden daar beantwoord.
27-07-2020, 16:34 door Anoniem
Nou..Personeel gaat dan elke dag met een fijn gevoel naar het werk of niet.
'Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten.

Wellicht dat dit bij een werkgever is in een sector waar moeilijk ander werk gevonden kan worden.
Ik zou echt maken dat ik daar wegkwam als je werkgever met dat soort zaken aankomt.

maar ja..in het geval van deze "baas" zou ie vast claimen "ahhh...dan ben jij het vast, anders ga je ook niet weg";-)
27-07-2020, 17:35 door Anoniem
Gast ik ben wel meer gewend, third party full disk encryptie op je eigen werk pc installeren (dit ging overigens niet tegen een beleid of policy in). Het was een proef voor clienten, en vervolgens een week later terug komen en zien dat de pc geen FDH meer heeft. Met collega's die allemaal een ander verhaal hebben over wat er gebeurt is. Toen kwam het naar boven dat ze in de pc moesten en de encryptie hierom eraf gehaalt hebben (wat enkel kan met keyloggers etc).

Met deze keyloggers hebben ze ook automatisch toegang tot all mijn persoonlijke werk accounts. Ik maak er geen probleem van want ik wil graag blijven werken in het veld maar ach, ze hadden ook kunnem bellenl/appen

(de fdh test was tevens door de werkgever aangevraagd aan mij om te testen op mijn eigen werk pc)

Dit soort dingen gebeuren te vaak jammer genoeg.
28-07-2020, 08:49 door Bitje-scheef
Als een baas boos wordt om zijn eigen stiekeme gedoe, dan kan hij waarschijnlijk niet zo goed verklaren waarom dit moet.
Ik zie al veel nuttige commentaren.

Dit is een "werkgever" die je nooit meer volledig kan vertrouwen. Niet om de camera, maar wel om zijn typische reactie(s).
Waarschijnlijk zijn de camera's om zijn tekort aan leidinggevend vermogen te compenseren.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.