Door Anoniem: U kunt de meter 'uit' laten zetten. Uw netbeheerder kan dan niet uw meterstanden op afstand lezen.
Lijkt me sterk, maar ze zeggen het. Bij netbeheer nota bene...
Misschien bedoelde je het sarcastisch en lijkt het je helemaal niet sterk, maar voor wie het echt sterk lijkt, kijk eens bij Netbeheer Nederland naar alle documenten die ze over slimme meters online hebben staan:
https://www.netbeheernederland.nl/dossiers/slimme-meter-15/documentenDe documenten met DSMR in de titel beschrijven de eisen die aan de meters gesteld worden, DSMR staat voor "Dutch Smart Meter Requirements". Er zijn ook documenten over privacy en security en een gedragscode voor netbeheerders, waarin omgaan met persoonsgegevens een centraal thema is.
Je kan vallen over de mededeling dat de netbeheerder als de meter (administratief) "uit" is gezet de meterstanden niet op afstand
kan lezen. Dan heb je een punt, technisch kan het wel en bijvoorbeeld in die eerste 1-3 weken na plaatsing worden er dagstanden uitgelezen als onderdeel van de controle of de meter goed functioneert. Tegelijk moet je bedenken dat gewonemensentaal niet de precisie heeft van technische of juridische documenten, "kan niet" kan hier betekenen dat als de meter is verteld dat hij administratief uitstaat hij geen standen doorgeeft, en dat voor technische controles verzamelde standen volgens de regels niet gebruikt kunnen (=mogen) worden voor iets anders dan die technische controles.
Publieksvoorlichting is altijd schipperen tussen enerzijds het zo simpel houden dat ook de dommere mensen niet afhaken, en anderzijds volledig genoeg zijn om de waarheid geen geweld aan te doen, en vaak lukt het een niet zonder het ander geweld aan te doen. Voor iemand die relatief veel kan begrijpen is dat regelmatig ergerniswekkend, en sommige organisaties slaan vanuit dat perspectief door in hun pogingen het simpel te houden.
In de Covid-19-gerelateerde berichtgeving zag ik laatst op tv iemand die zich sterk maakt voor voorlichting die ook door mensen die niet veel aankunnen begrepen kan worden. Die gaf als voorbeeld dat "1,5 meter" afstand houden voor die mensen te moeilijk is. "Anderhalve meter" snappen ze wel (het woord "anderhalf" dus in plaats van "1,5"), en "1,50 meter" wordt ook door meer mensen begrepen dan "1,5 meter", omdat ze daar "1 meter vijftig" in herkennen, en zonder die 0 herkennen ze dat niet. Ik zou zelf niet eens op het idee zijn gekomen dat dat een issue kan zijn, maar op dat niveau gaan er dus al dingen mis in de communicatie.
Of je het leuk vindt of niet, publieksvoorlichters hebben daar rekening mee te houden omdat de minder snuggeren onder ons ook tot hun doelgroep behoren. En dat is terecht, die mensen hebben ook recht op voorlichting waar ze wat mee kunnen.
Wat ik voor Netbeheer Nederland vind spreken is dat ze naast die versimpelde boodschappen voor het grote publiek de gedetailleerde documenten waar ze mee werken ook publiceren. Het is jammer dat er een fors gat zit tussen heel simpel en zo gedetailleerd dat het meteen een studie is, maar ze doen het nog altijd aanzienlijk beter dan de meeste andere organisaties.
Ik zou iedereen die slimme meters wantrouwt aanraden eens in die documenten te grasduinen en te kijken of die passen bij het beeld wat je ervan hebt. Ik ben daar terechtgekomen omdat er (mede op deze site) zoveel wantrouwen tegen die dingen wordt gespuid, en kwam daar geen bevestiging van tegen maar een branche die er aanzienlijk zorgvuldiger en verantwoordelijker mee omgaat dan het beeld dat die wantrouwende mensen schetsen. Ik weet dat dat geen garantie is dat alle netbeheerders en energiebedrijven hun zaken ook werkelijk goed op orde hebben, maar ik zie ook geen bevestiging van het dystopische beeld dat sommigen kennelijk van die branche hebben.