image

Securityproblemen Linux minder door slimme gebruikers

dinsdag 10 februari 2004, 10:46 door Redactie, 29 reacties

Recentelijk liet Bill Gates weten dat het gevaarlijk is om te concluderen dat andere besturingssystemen veiliger zijn omdat ze minder vaak worden aangevallen. Windows voorstanders zijn dan ook van mening dat Linux, naarmate het een groter marktaandeel krijgt, ook zijn portie wormen, virussen en security problemen zal krijgen. Het is een gegeven dat Linux niet zo vaak door virussen als Windows getroffen wordt. Het is echter ook zo dat de onwetende massa geen Linux gebruikt, zoals bij Windows wel het geval is. Zou er een Linux distributie zijn die net zo verspreid als Windows is en het makkelijk maakt voor doorsnee gebruikers, dan zouden er veel meer securityproblemen en wormen voor Linux zijn dan vandaag de dag, zo laat analyst Gordon Haff weten. De gebruikers zijn dan ook deels verantwoordelijk voor de securityproblemen van het besturingssysteem, hoewel ook de opzet van Linux ervoor zorgt dat securityproblemen meestal snel verholpen zijn, zoals in dit artikel vermeld staat.

Reacties (29)
10-02-2004, 11:11 door Anoniem
Gedeeltelijk waar. Linux heeft nu eenmaal een hoger percentage
professionele gebruikers.
Tijd om iedereen een cursus "computeren" te verstrekken.
10-02-2004, 11:28 door Anoniem
professionele gebruikers
Waarvan ? Professioneel gebruik van het operating system ? Ik gebruik mijn
PC voor heel andere zaken dan het compileren en tweaken van het o.s.
firewallen ed. ; mijn PC is niets meer dan middel tot een doel en geen doel
op zichzelf.
10-02-2004, 12:33 door Anoniem
firewallen ed. ; mijn PC is niets meer dan middel tot
een doel en geen doel
op zichzelf.

Nee okee, maar je moet hem natuurlijk wel goed onderhouden,
en daar zijn de huidige linuxgebruikers over het algemeen
wel wat beter in dan de meeste Windowsgebruikers (nu).
Professioneel is overdreven, tis meer 'technisch beter
onderlegd'.
10-02-2004, 13:03 door Anoniem
Ik gebruik mijn PC voor heel andere zaken dan het
compileren en tweaken van het o.s. firewallen ed.
Ok, dus je laat al je poorten lekker op default open staan,
slim. Geeft het probleem al in z'n geheel weer :)
10-02-2004, 13:47 door Anoniem
Naar mijn idee heeft linux een veel betere scheiding van rechten (er zijn nog
maar weinig services die op root moeten draaien, dit in tegenstelling tot
windows waar heel veel op SYSTEM draait). Verder staat er, op linux, default
niet meer zoveel aan als vroeger. De default windows installatie wordt wel
beter maar er staat standaard nog steeds veel te veel aan. Natuurlijk helpt
het om een eventuele ingebouwde firewall standaard aan te zetten, je lost
daar alleen het onderliggende probleem niet mee op.
10-02-2004, 13:50 door Anoniem
Oh ja, UNIX en daarmee ook Linux zijn van huis uit multi-user systemen.
Windows was/is dat niet. De multi-user functionaliteit is daar later tegenaan
geschroeft. Dat heeft zo z'n effecten.
10-02-2004, 13:51 door Anoniem
Ik zou zeggen dat Bill Gates hier wel een punt heeft. Ik
gebruik mijn machines voornamelijk om mijn werk te doen, en
niet als entertainment op zichzelf. Wat dat betreft ben ik
natuurlijk ook kwetsbaar, omdat ik domweg de tijd niet heb
om allerlei mogelijke beveiligingsproblemen te ondervangen,
want dan kom je nooit meer aan je werk toe.

Microsoft zou er waarschijnlijk verstandig aan doen om
gewoon goede spullen te maken en het beleid minder te laten
bepalen door de marketingafdeling. Ik meen dat ze nog wel
een behoorlijke cashreserve hebben, dus wat let ze.

Op zichzelf zijn de ingenieurs van Microsoft natuurlijk ook
niet dom, maar ze staan onder te grote tijdsdruk. Marketing
is vaak gebaseerd op het analyseren van trends, maar tegen
de tijd dat je uitgeanalyseerd bent, is de trend alweer
voorbij. Zo wordt je op geen enkel gebied marktleider en als
je heel de markt wilt hebben verziek je heel de markt.
10-02-2004, 13:59 door Anoniem
Door Anoniem
Naar mijn idee heeft linux een veel betere scheiding van rechten (er zijn nog
maar weinig services die op root moeten draaien, dit in tegenstelling tot
windows waar heel veel op SYSTEM draait). Verder staat er, op linux, default
niet meer zoveel aan als vroeger. De default windows installatie wordt wel
beter maar er staat standaard nog steeds veel te veel aan. Natuurlijk helpt
het om een eventuele ingebouwde firewall standaard aan te zetten, je lost
daar alleen het onderliggende probleem niet mee op.

ff je kennis opwaarderen: kijk ff naar win 2003, daar is het anders
10-02-2004, 14:02 door Anoniem
Nu valt linux ook niet door een leek te installeren, ik heb het tigmaal
geprobeerd, dan doet de display het niet, probeer je een veilige mode, krijg
je een of ander console waar ik iets moet doen. Linux is gewoon niet
interessant voor leken.
10-02-2004, 14:04 door Anoniem
Linux is meer een geloof. Een soort commune met voorstanders die
klakkeloos alles goed vinden van Linux en alles slecht vinden van Windows.
10-02-2004, 14:09 door Anoniem
Door Anoniem
Linux is meer een geloof. Een soort commune met voorstanders die
klakkeloos alles goed vinden van Linux en alles slecht vinden van Windows.
HAHAHAHA !!

Je bewijst eerder precies het tegenovergestelde met die onzinnige
opmerkingen van je.
10-02-2004, 14:15 door Anoniem
Door Anoniem
Linux is meer een geloof.
Open Source is een State of Mind. Eentje waarbij innovatie centraal
staat.

Windows is een setje handboeien, waarbij het locken van de
eindgebruiker aan een bepaalde bedrijf centraal staat.

Voorts, hebben Open Source voorstanders een instelling die de
eindgebruiker ten goede komt, niet eentje die bij de platen- en
filmindustrie hun eigen DRM probeert te slijten, teneinde weer iedereen
afhankelijk te maken van 1 platform.

Diversiteit is een goed ding.
10-02-2004, 14:20 door Anoniem
Kijk, Bill Gates heeft hier natuurlijk gewoon gelijk, dat
zal niemand ontkennen. Windows is in de afgelopen jaren ook
beter geworden, en het is prima mogelijk een ontzettend
lekke linux-distributie te maken. Toch heb ik aanzienlijk
meer vertrouwen in pakweg Debian dan in Windows, en dat komt
door allerlei factoren, zoals onder andere de tijdigheid van
security updates/patches, serieus nemen van mogelijke
problemen, de permissie-systemen, openheid, de quality
assurance-politiek, et cetera.

Naar aanleiding van de poster hierboven die linux ziet als
een geloof: helaas komen er de laatste tijd steeds meer
'linuxfans' bij die zich inderdaad zo gedragen. Toch zijn er
(gelukkig) nog hele hordes mensen met verstand van zaken die
op basis van heel genuanceerde overwegingen (in bepaalde
gevallen) graag kiezen voor linux. Even niet al te hard over
1 kam scheren alsjeblieft, ik blijf graag in de waan dat ik
in die tweede categorie val :).
10-02-2004, 14:23 door Anoniem
Door Anoniem
Ik gebruik mijn PC voor heel andere zaken dan het
compileren en tweaken van het o.s. firewallen ed.
Ok, dus je laat al je poorten lekker op default open staan,
slim. Geeft het probleem al in z'n geheel weer :)
Nee hoor, FYI: ik heb W2K Pro, gepatched (heel easy), paar services
uitgeschakeld, zonealarm, AVG, OpenOffice, Webmail en een Alcatel-aDSL
modem met firewal. Ik heb nog NOOIT een virusbesmetting meegemaakt,
de poorten staan dicht volgens http://www.scan.sygate.com en GCR en ik zou niet
weten wat ik nog zou moeten configureren.
Doe eens niet zo geheimzinnig, vertel mij eens wat je nu precies bedoelt
met :
Geeft het probleem al in z'n geheel weer
, ik zie namelijk
helemaal geen probleem ??
10-02-2004, 16:55 door Anoniem
Door Anoniem
ff je kennis opwaarderen: kijk ff naar win 2003, daar is het anders
Had ik al gedaan. Veranderd niets aan mijn standpunt.
10-02-2004, 16:56 door Anoniem
Door Anoniem
Ik gebruik mijn PC voor heel andere zaken dan het
compileren en tweaken van het o.s. firewallen ed.
Ok, dus je laat al je poorten lekker op default open staan,
slim. Geeft het probleem al in z'n geheel weer :)

Oh, echt waar joh. Ik denk dat de meeste mensen hun PC niet gebruiken
voor het compileren en tweaken van het o.s. firewallen ed, maar meer voor
plaatjes kijken, muziekjes luisteren, documentjes kijken, ERP'tje gebruiken,
mailtje sturen.

En gebruiker zou helemaal niets moeten hoeven doen aan zijn PC'tje op OS-
, netwerk-, technisch niveau
10-02-2004, 19:27 door Anoniem
mijn PC is niets meer dan middel tot een doel en geen
doel
op zichzelf.

Daar heb je helemaal gelijk in, maar...

Ik gebruik mijn auto alleen maar om mee te rijden. Toch
controleer ik regelmatig bandenspanning,
ruitenwisservloeistof en krab ik mijn ruiten ijsvrij, om het
autorijden veilig te houden.

En voor het grotere onderhoud ga ik naar een garage omdat
die er nu eenmaal meer verstand heeft dan ik. Ik ga er dus
zelf niet aan knoeien.

Bij de PC moet je iets soortgelijks doen. Of je zorgt dat je
er verstand van hebt, of je huurt de kennis in...
11-02-2004, 08:18 door Anoniem
noem er es 1
11-02-2004, 09:04 door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem
Linux is meer een geloof.
Open Source is een State of Mind. Eentje waarbij innovatie
centraal
staat.

Windows is een setje handboeien, waarbij het locken van de
eindgebruiker aan een bepaalde bedrijf centraal staat.

Voorts, hebben Open Source voorstanders een instelling die de
eindgebruiker ten goede komt, niet eentje die bij de platen- en
filmindustrie hun eigen DRM probeert te slijten, teneinde weer iedereen
afhankelijk te maken van 1 platform.

Diversiteit is een goed ding.
Het zit je wel hoog, dit gescheld op Windows, verdedigen van Linux.
Volgens mij denkt het christendom ook dat het de gelovigen ten goede
komt. Ja je bent met je evangelie bezig.
11-02-2004, 09:06 door Anoniem
Door Anoniem
Naar mijn idee heeft linux een veel betere scheiding van rechten (er zijn nog
maar weinig services die op root moeten draaien, dit in tegenstelling tot
windows waar heel veel op SYSTEM draait). Verder staat er, op linux,
default
niet meer zoveel aan als vroeger. De default windows installatie wordt wel
beter maar er staat standaard nog steeds veel te veel aan. Natuurlijk helpt
het om een eventuele ingebouwde firewall standaard aan te zetten, je lost
daar alleen het onderliggende probleem niet mee op.
Betere scheiding van rechten? Heb je de rechten structuur wel eens gezien.
Je steld rechten in voor een gebruiker, groep en iedereen anders. Kom op
zeg. Als ik pietje bepaalde rechten wil geven moet ik em eerst toevoegen
aan een groep. Maar als ik pietje net wat anders wil laten doen, ho maar.
11-02-2004, 09:06 door Anoniem
eindeloze gebazel over dat linux veiliger is tis gewoon geen humor om die
paar gebruikers te besmetten
11-02-2004, 11:09 door SirDice
Met scheiding van rechten bedoel ik dus niet usermanagement. Wat dat
betreft is het uitdelen van rechten inderdaad fijnmaziger op windows dan
met Un*x. Hier komt echter rap verbetering in met de invoering van MAC.

Ik doelde meer op het feit dat er onder Windows heel veel op SYSTEM
draait (ook met w2k3).
11-02-2004, 11:17 door Anoniem

Ik gebruik mijn auto alleen maar om mee te rijden. Toch
controleer ik regelmatig bandenspanning,
ruitenwisservloeistof en krab ik mijn ruiten ijsvrij, om het
autorijden veilig te houden.
En voor het grotere onderhoud ga ik naar een garage omdat
die er nu eenmaal meer verstand heeft dan ik. Ik ga er dus
zelf niet aan knoeien.
Bij de PC moet je iets soortgelijks doen. ...
Ik heb nog geen banden gevonden aan/in mijn PC, net zo min als dat ik
slecht zicht heb op mijn monitor door viezigheid of ijsafzetting, mijn
Windows zijn altijd duidelijk zichtbaar. Mijn PC is ook nog nooit voor groot
onderhoud de deur uit geweest, er ztten geen achteruitkijk spiegels aan en
ook geen trekhaak.
Zeg, gooi jij soms ook elke week 40 liter benzine in je PC ?

(geintje, no hard feelings, :-)))
11-02-2004, 11:19 door Anoniem
lol
11-02-2004, 11:20 door Anoniem

Linux is meer een geloof.
Open Source is een State of Mind. Eentje waarbij innovatie
centraal
staat.
Windows is een setje handboeien, waarbij het locken van de
eindgebruiker aan een bepaalde bedrijf centraal staat.
Voorts, hebben Open Source voorstanders een instelling die de
eindgebruiker ten goede komt, niet eentje die bij de platen- en
filmindustrie hun eigen DRM probeert te slijten, teneinde weer iedereen
afhankelijk te maken van 1 platform.

Diversiteit is een goed ding. [/quote]Het zit je wel hoog, dit gescheld op Windows, verdedigen van Linux.
Volgens mij denkt het christendom ook dat het de gelovigen ten goede
komt. Ja je bent met je evangelie bezig.[/quote]Ik begrijp wat je bedoelt, maar deze keer staat er wel twee steekhoudende
argumenten bij: diversiteit en DRM !
12-02-2004, 14:05 door Anoniem
De zoveelste linux vs windows gejammer lol

Gebruik wat je handig vindt en waarmee je je zaken kunt doen.
Voor de rest zijn er zeker verschillen in de manier waarop de o.s' gebouwd
zijn en bedoeld zijn. De een leent zich meer voor die en die persoon terwijl
de ander juist een andere 'publiek' aantrekt.
12-02-2004, 14:59 door Anoniem
Door Anoniem
mijn PC is niets meer dan middel tot een doel en geen
doel
op zichzelf.

Daar heb je helemaal gelijk in, maar...

Ik gebruik mijn auto alleen maar om mee te rijden. Toch
controleer ik regelmatig bandenspanning,
ruitenwisservloeistof en krab ik mijn ruiten ijsvrij, om het
autorijden veilig te houden.

En voor het grotere onderhoud ga ik naar een garage omdat
die er nu eenmaal meer verstand heeft dan ik. Ik ga er dus
zelf niet aan knoeien.

Bij de PC moet je iets soortgelijks doen. Of je zorgt dat je
er verstand van hebt, of je huurt de kennis in...

GROOT GELIJK
het is inderdaad niet de bedoeling dat de eindgebruiker die
enkel wat e-mails leest en is een word documentje opstelt
dat die zijn computer volledig kent, maar een beetje
basiskennis is toch wel een vereiste om met je computer te
werken. Iemand die dus de bandenspanning, koelvloeistof,
.... en andere basisonderhoud van zijn auto een beetje kent
is veiliger in het verkeer. Dat is algemeen gekend, en toch
hoeft hij daarvoor niet zijn auto te kennen tot het laatste
schroefje.

Ik gebruik zelf linux: om e-mailtjes te lezen, een briefje
te typen of om mp3tje te beluisteren, ik controleer ongeveer
1 keer per 2 maanden men systeempje en kuis hier en daar
eens wat rommel op die ik gemaakt heb (zoals je best soms
eens je auto stofzuigt)

Het zit 'm er in dat mensen zelfs niet de meest basische
opleiding in computergebruik hebben gehad -> daardoor
krijgen ze al schrik als er een venstertje op hun scherm
komt met OK en Annuleren, de meeste kiezen OK!

90% van de virussen kun je volgens mij zelf voorkomen door
eens een beetje na te denken:

als je een reclame ziet op TV weet iedereen dat het product
niet zo goed is als men wel zegt dat het is, zo is het ook
op internet: leer de bullshit te verwijderen, en de goede
dingen bij te houden

dus als je aan het surfen bent (mensen met windows raad ik
Netscape aan als browser) let een beetje op vooraleer je
ergens op klikt, vooral als er in grote letters staat KLIK HIER!
12-02-2004, 15:13 door Anoniem
vergeet ik het verschil tussen linux en windows om de holy
war toch maar door:

windows: geeft snel een nieuwe versie vrij van hun
besturingssysteem en ze wachten af wanneer er problemen
i.v.m. security zich voordoen om ze dan achteraf op te
lossen (repressie) ze letten hierbij wel op hoe ze meer geld
kunnen verdienen

linux: misbruikt de snelle introductie van trends op het
gebied van IT
bv.: als men morgen een nieuw systeem ontwikkeld bij
microsoft om bijvoorbeeld vanop afstand computers te
beheren, wacht het linuxwereldje wat af. Laat windows maar
rustig doen, de fouten komen snel boven (zie hierboven).
Eens het nieuwe systeem iets of wat op punt staat gaat
opensource proberen de fouten te vermijden die bij micrsoft
gemaakt zijn, en daardoor betere software te creëren

PS de website van microsoft draait op Apache (is een
open-source linux webserver) terwijl microsoft beweert dat
open-source een kanker is en alles infecteerd wat het aanraakt
<quote>
Ballmer, during an interview with the Chicago Sun-Times on
June 1, said that "Linux is a cancer that attaches itself in
an intellectual property sense to everything it touches."
</quote> uit http://news.com.com/2100-1001-964854.html (goed
artikel)
12-02-2004, 16:07 door Anoniem
Door Anoniem
vergeet ik het verschil tussen linux en windows om de holy
war toch maar door:

windows: geeft snel een nieuwe versie vrij van hun
besturingssysteem en ze wachten af wanneer er problemen
i.v.m. security zich voordoen om ze dan achteraf op te
lossen (repressie) ze letten hierbij wel op hoe ze meer geld
kunnen verdienen

linux: misbruikt de snelle introductie van trends op het
gebied van IT
bv.: als men morgen een nieuw systeem ontwikkeld bij
microsoft om bijvoorbeeld vanop afstand computers te
beheren, wacht het linuxwereldje wat af. Laat windows maar
rustig doen, de fouten komen snel boven (zie hierboven).
Eens het nieuwe systeem iets of wat op punt staat gaat
opensource proberen de fouten te vermijden die bij micrsoft
gemaakt zijn, en daardoor betere software te creëren

PS de website van microsoft draait op Apache (is een
open-source linux webserver) terwijl microsoft beweert dat
open-source een kanker is en alles infecteerd wat het aanraakt
<quote>
Ballmer, during an interview with the Chicago Sun-Times on
June 1, said that "Linux is a cancer that attaches itself in
an intellectual property sense to everything it touches."
</quote> uit http://news.com.com/2100-1001-964854.html (goed
artikel)

Je vergeet dat linux meer uit het oogpunt original unix geinspireerd is. (of je
kon het niet weten dat kan ook) Unix bestond al voordat MS bedacht werd
trouwens. En over 'betere software' gesproken, je vergeet dat windows niet
opensource is en linux wel, dus ligt het voor de hand om vaak betere
software te maken, ook denk ik dat 'afwachten' eigenlijk nergens op slaat,
als iemand een idee in z'n hoofd heeft en het in code omzet dan hoef daar
geen tegenprodukt van MS voor te zijn. Over trends gesproken, een trend
wat betreft software/innovatie kan men op alle platformen doorzetten, daar
heb je ook geen MS voor nodig.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.