Door Anoniem: Door Anoniem:
Wat een flauwekul trol bericht: er zitten altijd fouten in, en die worden opgelost. En liever dat deze bedrijven van onderzoekers dit doorkrijgen, dan dat ze de fouten niet kennen, en deze door criminelen worden gebruikt.
En ja, ook bij het repareren gaat er soms iets fout, maar overall wordt het steeds veiliger..
Daar is geen enkele aanwijzing voor!!!
Het gaat vaak om triviale fouten die alleen in buitengewoon onwaarschijnlijke scenario's een probleem zouden kunnen
zijn, en het repareren is beslist risicovoller dan het laten zitten. Maar men kan niet anders want reputatie.
En die onderzoekers doen het ook niet om de wereld beter te maken, die doen het om te scoren in de media of om
een onderzoeksbudget voor volgend jaar te krijgen.
Leuk hoor deze reactie: wel stellen: "vaak triviale fouten, onwaarschijnlijkie scenario's, repareren risicovoller". Geef eens een gedocumenteerde onderbouwing?
Er stond laatst een aardig stukje op deze site over CVSS scores, lees die eens (
https://www.security.nl/posting/666663/Van+CVE+tot+CVSS%3A+wegwijs+in+het+woud+van+kwetsbaarheden. In de CVSS wordt zowel mogelijke impact, als benodigde inspanning meegenomen. Een leverancier gaat echt geen noodpatches maken voor fouten met een lage CVSS, die komen in reguliere updates, en daar is een kwaliteitsysteem inclusief regressie testen om te voorkomen dat er nieuwe fouten geintroduceerd worden. Tja, als fabrikanten dat soort basale procedures niet op orde hebben, kan je hun product sowieso beter mijden...
Stel je voor dat autofabrikanten zo'n houding hebben. Zo van "Oeps, in sommige gevallen weigert de rem, laten we maar niets zeggen tegen onze klanten, want wie weet gaat er wat mis als we de auto's terugroepen voor reparatie".
Laten we het zo zeggen: dat is een merk auto waarin ik niet wil rijden...
Nou ik wel! Als er een kans van 1:1 miljoen is dat een rem niet werkt, en de auto's worden terug geroepen met een
kans dat er wat mis gaat die groter is waardoor er weer andere problemen ontstaan, dan doe ik er liever niks aan.
Grappig, alweer. Waar komt die 1 : 1 miljoen vandaan? Ik noem een situatie waarbij de fabrikant ziet dat het op kan treden, en jij "weet" dat de kans slechts 1:1 miljoen is
Maar helaas leven we in een wereld waar het denkpatroon "veiligheid voor alles" en "we moeten ieder risico uitsluiten"
regeert. Natuurlijk niet op rationele gronden, maar alleen om reputatie en cover-your-ass redenen. Iedere vorm van
neutraal nadenken en redeneren wordt daarbij de nek omgedraaid.
Ja, dit (veiligheid voor alles, ieder risico uitsluiten) zie ik ook steeds meer in de maatschappij (zijn we het toch ergens over eens :-) ). Denk bv. aan de eindeloze discussies hier over de OV chipkaart: daar waar Translink aangeeft: "we kunnen met de huidige oplossing kosten effectief detecteren dat er misbruik gemaakt wordt, en daarop reageren" lijken een aantal lezers meer de stelling "het kan toch niet zo zijn dat men verouderde technologie inzet" aanhangt, en vindt dat er OV chipkaarten met onhackbare chips gebruikt moeten worden. Dat het netto effect daarvan is dat je treinkaartje aanzienlijk duurder wordt lijkt dan niet relevant.
En daarnaast is er ook de houding van steeds meer mensen: "ieder ander moet zich aan alle regels houden en anders klaag ik ze aan voor het in gevaar brengen van mijzelf" terwijl dat voor henzelf niet geld, want "ik ben een prima chauffeur" of "mijn recht op privacy is belangrijker dan jouw veiligheid" of dat soort drogredenen.