image

Duizenden reclameborden in Europa voorzien van trackingtechnologie

dinsdag 11 augustus 2020, 12:58 door Redactie, 36 reacties
Laatst bijgewerkt: 11-08-2020, 14:22

Duizenden reclameborden van het bedrijf Clear Channel Outdoor worden volgende maand van trackingtechnologie voorzien om zo het gedrag van consumenten te volgen, zo meldt de Financial Times. De "Radar-technologie" van het bedrijf maakt gebruik van geanonimiseerde mobiele telefoongegevens om adverteerders meer inzicht te geven in waar ze hun reclameposters moeten plaatsen en of voorbijgangers die de posters zien ook hun producten aanschaffen of films gaan streamen.

"We zijn in staat om, en onthoud, dit is allemaal geanonimiseerd, je bewegingen in een winkel te volgen. We kunnen zien wat je aanschaft. En ja, we kunnen die avond naar je kijkgedrag kijken als je een advertentie voor een Netflix-serie voorbijloopt", aldus William Eccleshare, de ceo van Clear Channel. De Radar-technologie maakt gebruik van geaggregeerde mobiele locatiegegevens om te zien hoe mensen aan outdoor advertenties worden blootgesteld en de impact hiervan op het consumentengedrag, zo stelt het bedrijf in een video.

Radar, dat uit verschillende oplossingen bestaat, wordt al sinds 2016 in de Verenigde Staten toegepast. Zo maakte Clear Channel eind vorige maand nog bekend dat autodealers de technologie kunnen inzetten om de effectiviteit van hun reclamecampagnes te meten. Volgende maand zal de technologie voor het eerst bij reclameborden in Europa worden uitgerold, te beginnen met het Verenigd Koninkrijk en Spanje, gevolgd door Zweden. Volgens Clear Channel voldoet de technologie aan de Europese privacywetgeving.

Een aantal jaren geleden ontstond er nog ophef over camera's in reclameborden van het bedrijf Exterion. De camera's werden volgens het bedrijf gebruikt om voorbijgangers te meten. Na ophef schakelde Exterion de camera's uit. De Autoriteit Persoonsgegevens liet vervolgens weten dat reclamebedrijven die camera's in reclameborden gebruiken om mensen te filmen hiervoor toestemming van voorbijgangers moeten hebben.

Update

In de aankondiging van Radar in de Verenigde Staten laat Clear Channel weten dat er gebruik wordt gemaakt van data die van verschillende dataproviders afkomstig is, waaronder AT&T. Daarnaast wordt er gesproken over "geo-fenced billboards" en mobiele locatiegegevens. Via een andere partij genaamd Placed wordt er gekeken of consumenten, nadat ze de betreffende reclameborden hebben gezien, met vrienden over het merk praten, er op internet naar zoeken of het product in een winkel aanschaffen. Hoe de techniek achter Radar precies werkt wordt echter niet uitgelegd.

Image

Reacties (36)
11-08-2020, 13:02 door bollie
We zijn in staat om, en onthoud, dit is allemaal geanonimiseerd, je bewegingen in een winkel te volgen. We kunnen zien wat je aanschaft. En ja, we kunnen die avond naar je kijkgedrag kijken als je een advertentie voor een Netflix-serie voorbijloopt", aldus William Eccleshare, de ceo van Clear Channel.

Brrrrrr.......
11-08-2020, 13:15 door Open source gebruiker
Daar is een oplossing voor, gsm thuis laten of niet gaan winkelen.
Belachelijk wat die tech/marketingbedrijven zich menen te kunnen permitteren.
11-08-2020, 13:21 door Anoniem
Door Open source gebruiker: Daar is een oplossing voor, gsm thuis laten of niet gaan winkelen.
Belachelijk wat die tech/marketingbedrijven zich menen te kunnen permitteren.
Weet je, je kan dat ding ook gewoon een keertje uitzetten!
11-08-2020, 13:26 door johanw - Bijgewerkt: 11-08-2020, 13:27
Tegen dit soort problemen werken de low-tech solutions vaak het best. Zouden die reclameborden erg vandalisme gevoelig zijn?
11-08-2020, 13:54 door Anoniem
Het verhaal van dit bedrijf is gek. Men stelt gebruik te maken van geanonimiseerde gegevens, maar weet dit vervolgens wel te koppelen aan consumentengedrag. Ergens tussen hde observaties van de "Radar" zuilen en het uiteindelijke gedrag van de persoon die langs de "Radar" is gereden zal een verband moeten worden gelegd om iets zinnigs te kunnen zeggen over de invloed van de advertentie op het gedrag van die persoon.
Of het dus écht anoniem kan, betwijfel ik ten zeerste. In het verlengde daarvan verwacht ik nog vele klachten bij de AP over deze werkwijze en lijkt het me sterk dat deze technologie toegepast mag worden.
11-08-2020, 13:59 door Erik van Straten - Bijgewerkt: 11-08-2020, 14:02
Door bollie:
We zijn in staat om, en onthoud, dit is allemaal geanonimiseerd, je bewegingen in een winkel te volgen. We kunnen zien wat je aanschaft. En ja, we kunnen die avond naar je kijkgedrag kijken als je een advertentie voor een Netflix-serie voorbijloopt", aldus William Eccleshare, de ceo van Clear Channel.

Brrrrrr.......
Inderdaad. Wat beschreven wordt kan echter niet met geanonimiseerde gegevens, want er is duidelijk sprake van gegevens specifiek voor een persoon, dus naar een persoon te herleiden gegevens. Het kan niet anders dan dat het daarbij om ongemodificeerde gegevens gaat, of om gepseudonimiseerde gegevens. Het zonder explicite toestemming verwerken (en vooral koppelen) van dat soort gegevens is m.i. juist wat de GDPR verbiedt. Tenzij er sprake is van een maatschappelijk belang, maar commerciële zakkenvullerij is dat niet.

Ik krijg een steeds grotere hekel aan alles wat met marketing, reclame en advertenties te maken heeft, omdat ik geen onderscheid kan maken tussen enerzijds partijen die redelijkerwijs aandacht vragen voor een fatsoenlijk product of dienst en anderzijds hufters die geen middel onbenut laten om zoveel mogelijk van mij te weten te komen - met als doel mij te brainwashen in de hoop dat ik inferieure of onnodige junk ga kopen.

Hoe vaker ik TV-reclame zie van producten zoals VitaePro, Simpel en SodaStream, hoe zekerder ik weet dat ik die producten nooit zal aanschaffen (ongeacht of ze werken en/of ik er iets aan zou hebben). Helaas zijn er kennelijk veel mensen die zich laten hersenspoelen waardoor op deze wijze adverteren loont. Wat mij betreft voert de STER een systeem in waarmee TV-reclames duurder worden naarmate een partij vaker adverteert.
11-08-2020, 14:04 door Reinder
"We zijn in staat om, en onthoud, dit is allemaal geanonimiseerd, je bewegingen in een winkel te volgen. We kunnen zien wat je aanschaft. En ja, we kunnen die avond naar je kijkgedrag kijken als je een advertentie voor een Netflix-serie voorbijloopt",

Hoe dan? Iemand een goede link? De website zelf is er uitermate vaag over. Een telefoon volgen in een winkel snap ik hoe dat werkt, maar hoe koppel je dat aan het gezien hebben van een reclamebord en het kijken naar netflix, ook nog op een anonieme manier?
11-08-2020, 14:12 door Anoniem
Anoniem? wat nou als jij de Enige bent bij een bushalte waar dergelijke reclames getoond worden? de mensen aan de overkant v.d. straat kunnen gezellig mee genieten..
11-08-2020, 14:14 door Anoniem
Dit is helemaal niet nieuw. Crowd Management, in de basis hetzelfde, wordt al heel lang toegepast. Amsterdam heeft een datalab en is al heel ver met dit soort vrij verkrijgbare data. Alles dat in de ether hangt kan vrij worden ontvangen, gebruikt, ... misbruikt zo je wilt. Privacy bestond alleen in de baarmoeder, daarna hield het op.
11-08-2020, 14:19 door Anoniem
Door Open source gebruiker: Daar is een oplossing voor, gsm thuis laten of niet gaan winkelen.
Dat is zeker een goed punt wat je hier stelt.
Tenzij je die phone natuurlijk nodig hebt om je weg te vinden (GPS). Dan wordt het een ander verhaal.
11-08-2020, 14:24 door Anoniem
Hoe dan? Iemand een goede link? De website zelf is er uitermate vaag over. Een telefoon volgen in een winkel snap ik hoe dat werkt, maar hoe koppel je dat aan het gezien hebben van een reclamebord en het kijken naar netflix, ook nog op een anonieme manier?[/quote]
Waarschijnlijk door een specifiek ID hieraan te koppelen. Het kijken van Netflix is voor mij wel een raadsel.
11-08-2020, 14:42 door Anoniem
Straks kijken wij mee door jouw ogen. Technologie is er reeds.
11-08-2020, 15:42 door Anoniem
AP toetst wetsvoorstel voor het delen van telecomdata met bedrijf Clear Channel Outdoor

De privacytoezichthouder is kritisch. "Wij hebben steeds gezegd: de inzet van telecomdata kan alléén als dat in de wet geregeld wordt. Volgens de huidige wetgeving is dit namelijk niet toegestaan", zegt AP-voorzitter Aleid Wolfsen.

Volgens Wolfsen is het anonimiseren van de gegevens, waarbij die gegevens bruikbaar blijven,in de praktijk onmogelijk.

En dit gaat om zeer gevoelige informatie: namelijk wie waar is, dag en nacht. Dit gaat om de privacy van alle Europianen, van iedereen met een mobiele telefoon.

Daarom is extra zorgvuldigheid geboden

Jaap
11-08-2020, 15:43 door Anoniem
Door Anoniem: Hoe dan? Iemand een goede link? De website zelf is er uitermate vaag over. Een telefoon volgen in een winkel snap ik hoe dat werkt, maar hoe koppel je dat aan het gezien hebben van een reclamebord en het kijken naar netflix, ook nog op een anonieme manier?

Waarschijnlijk door een specifiek ID hieraan te koppelen. Het kijken van Netflix is voor mij wel een raadsel.[/quote]
Het zijn de algoritmen die erachter zitten om via een socialnetwork je profiel compleet te maken. In die wereld kopen ze informatie om het profiel compleet te maken en delen de opgedane informatie. Zodat het andere bedrijf weer een compleet profiel heeft van jou.

Zelfde als de KvK die al jaren bedrijfsinformatie verkoopt, eigenlijk gewoon tegen betaling lekt. Schrijf je maar in bijvoorbeeld, het duurt nog geen week en de eerste bedrijven willen je al iets aansmeren.
11-08-2020, 15:59 door -Peter-
Door Open source gebruiker: Daar is een oplossing voor, gsm thuis laten of niet gaan winkelen.
Belachelijk wat die tech/marketingbedrijven zich menen te kunnen permitteren.

Waar heb je een GSM voor als je hem altijd thuislaat?

Waarom zou ik trouwens me aan moeten passen aan een commercieel bedrijf dat met wat kreten gooit en dan denkt dat zij dit soort zaken kunnen doen?

Peter
11-08-2020, 16:20 door Open source gebruiker
Door -Peter-:
Door Open source gebruiker: Daar is een oplossing voor, gsm thuis laten of niet gaan winkelen.
Belachelijk wat die tech/marketingbedrijven zich menen te kunnen permitteren.

Waar heb je een GSM voor als je hem altijd thuislaat?

Waarom zou ik trouwens me aan moeten passen aan een commercieel bedrijf dat met wat kreten gooit en dan denkt dat zij dit soort zaken kunnen doen?

Peter

Heb jij een andere oplossing?
Je hoeft je niet aan te passen, aan een bedrijf wat denkt dat zij zich dit kunnen permitteren,
het zijn je eigen keuzes.

Maar goed, vertel jij het maar hoe je met dit asociale gedrag om moet gaan.
11-08-2020, 16:25 door Erik van Straten
Door Open source gebruiker: vertel ... maar hoe je met dit asociale gedrag om moet gaan.
Uitzoeken welke leveranciers diensten afnemen van Clear Channel, dat publiceren en oproepen om de producten/diensten van die leveranciers te boycotten.
11-08-2020, 16:33 door Anoniem
De burger kan het tij keren,niet de politiek en de tech-bedrijven,
want die gaan gewoon door op de weg die ze zijn ingeslagen,
zoveel mogelijk controle,monitoring,data afnemen en opslaan eraan
verdienen en nog veel meer.

Als het gebruik en de intresse afnemen,en men veel minder
zal gaan kopen aan lot apparaten en smartphone slimme devices
en de winsten daardoor terug lopen etc.

De burger moet veranderen,niet de politiek
en de techbedrijven,die veranderen pas als de burger het niet meer wilt

The Matrix
11-08-2020, 16:38 door Anoniem
En die Trump maar zeuren dat de Chinezen ons bespioneren, Amerikaans bedrijf..
11-08-2020, 17:19 door karma4 - Bijgewerkt: 11-08-2020, 17:21
Het woord geanonimiseerd is door de marketeer incorrect gebruikt.
Zijn het gegevens welke direct te koppelen zijn aan personen. Dan praat je over gepseudonimiseerde gegevens.

Geanonimiseerd kan ook https://company.clearchanneloutdoor.com/clear-channel-outdoor-americas-launches-radar-new-data-analytics-solution-marketers-plan-buy-home-media-measure-target-audience-segment-outcomes/
Dan koppel je de gegevens over een marksegementatie op locatie afkomstig van de telco aan het moment van het laten zien van de reclame. Niet veel anders dat je de abri reclame kan afstemmen op de scholieren die er langs moeten komen.
Elke locatie heeft per tijd een bepaald soort publiek.
https://www.prnewswire.com/news-releases/clear-channel-outdoor-pioneers-seamless-integration-of-advertisers-preferred-data-sets-for-customized-campaign-planning-measurement--optimization-300866473.html
11-08-2020, 17:39 door Anoniem
Anoniem in dit wereldje betekend meestal "we weten je naam niet", net zoals onze OV chipkaart. Je naam is echter volledig oninteressant voor dit soort toepassingen, je interesses en (sociale) contacten zeggen vele malen meer over je en zijn veel waardevoller.
11-08-2020, 19:13 door Anoniem
We zijn in staat om, en onthoud, dit is allemaal geanonimiseerd, je bewegingen in een winkel te volgen. We kunnen zien wat je aanschaft. En ja, we kunnen die avond naar je kijkgedrag kijken als je een advertentie voor een Netflix-serie voorbijloopt", aldus William Eccleshare, de ceo van Clear Channel. De Radar-technologie maakt gebruik van geaggregeerde mobiele locatiegegevens om te zien hoe mensen aan outdoor advertenties worden blootgesteld en de impact hiervan op het consumentengedrag, zo stelt het bedrijf in een video.
Dit vind ik nog smeriger dan wat er in China gebeurd. Maar je weet wel dat je nooit meer alleen bent zolang je die
smartphone bij je hebt.
Volgens Clear Channel voldoet de technologie aan de Europese privacywetgeving.
Als je die technologie niet gebruikt zeker, anders dan mogen ze van mij die hele AVG afschaffen, dit is iets wat wij nooit mogen tolereren.
De burger moet veranderen,niet de politiek
en de techbedrijven,die veranderen pas als de burger het niet meer wilt
Hier heb je zeker een punt, maar wij weten dat de burgers niet veranderen, dus ik denk dat het toch van de politiek
moet komen.

God weet zijn wij straks nog heel gelukkig als wij bij Rusland mogen horen inplaats bij Amerika!
11-08-2020, 20:54 door Anoniem
Schandalig dat dit soort praktijken zijn toegestaan.
Ben ook wel benieuwd hoe dat op dit moment werkt. Je denkt dan aan een eenvoudig adres, maar dat gaat veel en veel verder. Telefoonnummer, creditcard gegevens en wie weet wat nog meer.
Overigens lees ik deze week in de nieuwe cookieverklaring bij geenstijl dat je daar ook toestemming geeft voor het "matchen van offline gegevens ".
12-08-2020, 00:02 door Anoniem
Door Reinder:
"We zijn in staat om, en onthoud, dit is allemaal geanonimiseerd, je bewegingen in een winkel te volgen. We kunnen zien wat je aanschaft. En ja, we kunnen die avond naar je kijkgedrag kijken als je een advertentie voor een Netflix-serie voorbijloopt",

Hoe dan? Iemand een goede link? De website zelf is er uitermate vaag over. Een telefoon volgen in een winkel snap ik hoe dat werkt, maar hoe koppel je dat aan het gezien hebben van een reclamebord en het kijken naar netflix, ook nog op een anonieme manier?
Een Netfix-film is voorzien van geluid, geloof ik. Een smartphone is voorzien van een microfoon en onbegrijpelijke software.
12-08-2020, 06:47 door Anoniem
Door Anoniem: Anoniem? wat nou als jij de Enige bent bij een bushalte waar dergelijke reclames getoond worden? de mensen aan de overkant v.d. straat kunnen gezellig mee genieten..
Je hoeft niet eens de enige te zijn. Of het al dan niet anoniem is, is niet eens relevant. Het gaat onder de GDPR/AVG of gegevens naar een persoon te herleiden zijn. En deze gasten beweren dat ze jouw gedrag (b.v. Netflix stream starten) kunnen monitoren op basis van een passage aan een reclamezuil. Dan heb je overduidelijk met 'tot de persoon te herleiden' informatie te maken. Dit valt dus gewoon onder AVG/GDPR. Als dit bedrijf er anders over denkt, zijn ze dom of arrogant (of beide).
12-08-2020, 08:50 door spatieman
denk dat facebook de grote baas daar is.
12-08-2020, 08:51 door Anoniem
Door Erik van Straten:
Door Open source gebruiker: vertel ... maar hoe je met dit asociale gedrag om moet gaan.
Uitzoeken welke leveranciers diensten afnemen van Clear Channel, dat publiceren en oproepen om de producten/diensten van die leveranciers te boycotten.

Elke fysieke winkel die je zo volgt niet meer betreden.
Voor internetgedrag zijn er al de nodige mogelijkheden om dit te frustreren. Of in ieder geval om er niet door lastig gevallen te worden.

Airplane modus voor telefoon in winkelgebied. Dan kun je nog steeds GPS gebruiken.


Gewoon alle reclame uitingen mijden is het beste.
Wat heb je er als consument aan?

Die keer dat ik een reclameblok zag (verleden tijd) dan ging ik zappen of iets anders doen. Na de komst van de videocassette was vooruit spoelen de oplossing. Tegenwoordig blokkeer ik (thuis) alle reclame.

En onderweg of in de winkel ben ik gericht op het product dat ik wil kopen. Niet op reclame borden.
Winkel in, zo nodig passen (kleding). Kopen. Winkel weer uit. En terug naar huis.

Shoppen is al jaren niet "fun".
Dan ga ik liever een wandeling maken in het bos.
12-08-2020, 09:40 door Anoniem
Via een andere partij genaamd Placed wordt er gekeken of consumenten, nadat ze de betreffende reclameborden hebben gezien, met vrienden over het merk praten

bedoelen ze hiermee dat wanneer je bij zo,n bord langs gaat dat ze actief gesprekken gaan afluisteren om te bepalen of het product ook genoemd is?
12-08-2020, 10:05 door Anoniem
Tenzij je die phone natuurlijk nodig hebt om je weg te vinden (GPS).
Och... 20 jaar geleden kwam men ook aan. Dus nodig? Mensen zijn lui. Dat is de enige oorzaak.
12-08-2020, 10:05 door Anoniem
Door Erik van Straten:
Door bollie:
We zijn in staat om, en onthoud, dit is allemaal geanonimiseerd, je bewegingen in een winkel te volgen. We kunnen zien wat je aanschaft. En ja, we kunnen die avond naar je kijkgedrag kijken als je een advertentie voor een Netflix-serie voorbijloopt", aldus William Eccleshare, de ceo van Clear Channel.

Brrrrrr.......
Inderdaad. Wat beschreven wordt kan echter niet met geanonimiseerde gegevens, want er is duidelijk sprake van gegevens specifiek voor een persoon, dus naar een persoon te herleiden gegevens. Het kan niet anders dan dat het daarbij om ongemodificeerde gegevens gaat, of om gepseudonimiseerde gegevens. Het zonder explicite toestemming verwerken (en vooral koppelen) van dat soort gegevens is m.i. juist wat de GDPR verbiedt. Tenzij er sprake is van een maatschappelijk belang, maar commerciële zakkenvullerij is dat niet.

Ik krijg een steeds grotere hekel aan alles wat met marketing, reclame en advertenties te maken heeft, omdat ik geen onderscheid kan maken tussen enerzijds partijen die redelijkerwijs aandacht vragen voor een fatsoenlijk product of dienst en anderzijds hufters die geen middel onbenut laten om zoveel mogelijk van mij te weten te komen - met als doel mij te brainwashen in de hoop dat ik inferieure of onnodige junk ga kopen.

Hoe vaker ik TV-reclame zie van producten zoals VitaePro, Simpel en SodaStream, hoe zekerder ik weet dat ik die producten nooit zal aanschaffen (ongeacht of ze werken en/of ik er iets aan zou hebben). Helaas zijn er kennelijk veel mensen die zich laten hersenspoelen waardoor op deze wijze adverteren loont. Wat mij betreft voert de STER een systeem in waarmee TV-reclames duurder worden naarmate een partij vaker adverteert.
Door Erik van Straten:
Door bollie:
We zijn in staat om, en onthoud, dit is allemaal geanonimiseerd, je bewegingen in een winkel te volgen. We kunnen zien wat je aanschaft. En ja, we kunnen die avond naar je kijkgedrag kijken als je een advertentie voor een Netflix-serie voorbijloopt", aldus William Eccleshare, de ceo van Clear Channel.

Brrrrrr.......
Inderdaad. Wat beschreven wordt kan echter niet met geanonimiseerde gegevens, want er is duidelijk sprake van gegevens specifiek voor een persoon, dus naar een persoon te herleiden gegevens. Het kan niet anders dan dat het daarbij om ongemodificeerde gegevens gaat, of om gepseudonimiseerde gegevens. Het zonder explicite toestemming verwerken (en vooral koppelen) van dat soort gegevens is m.i. juist wat de GDPR verbiedt. Tenzij er sprake is van een maatschappelijk belang, maar commerciële zakkenvullerij is dat niet.

Ik krijg een steeds grotere hekel aan alles wat met marketing, reclame en advertenties te maken heeft, omdat ik geen onderscheid kan maken tussen enerzijds partijen die redelijkerwijs aandacht vragen voor een fatsoenlijk product of dienst en anderzijds hufters die geen middel onbenut laten om zoveel mogelijk van mij te weten te komen - met als doel mij te brainwashen in de hoop dat ik inferieure of onnodige junk ga kopen.

Hoe vaker ik TV-reclame zie van producten zoals VitaePro, Simpel en SodaStream, hoe zekerder ik weet dat ik die producten nooit zal aanschaffen (ongeacht of ze werken en/of ik er iets aan zou hebben). Helaas zijn er kennelijk veel mensen die zich laten hersenspoelen waardoor op deze wijze adverteren loont. Wat mij betreft voert de STER een systeem in waarmee TV-reclames duurder worden naarmate een partij vaker adverteert.
Door Erik van Straten:
Door bollie:
We zijn in staat om, en onthoud, dit is allemaal geanonimiseerd, je bewegingen in een winkel te volgen. We kunnen zien wat je aanschaft. En ja, we kunnen die avond naar je kijkgedrag kijken als je een advertentie voor een Netflix-serie voorbijloopt", aldus William Eccleshare, de ceo van Clear Channel.

Brrrrrr.......
Inderdaad. Wat beschreven wordt kan echter niet met geanonimiseerde gegevens, want er is duidelijk sprake van gegevens specifiek voor een persoon, dus naar een persoon te herleiden gegevens. Het kan niet anders dan dat het daarbij om ongemodificeerde gegevens gaat, of om gepseudonimiseerde gegevens. Het zonder explicite toestemming verwerken (en vooral koppelen) van dat soort gegevens is m.i. juist wat de GDPR verbiedt. Tenzij er sprake is van een maatschappelijk belang, maar commerciële zakkenvullerij is dat niet.

Ik krijg een steeds grotere hekel aan alles wat met marketing, reclame en advertenties te maken heeft, omdat ik geen onderscheid kan maken tussen enerzijds partijen die redelijkerwijs aandacht vragen voor een fatsoenlijk product of dienst en anderzijds hufters die geen middel onbenut laten om zoveel mogelijk van mij te weten te komen - met als doel mij te brainwashen in de hoop dat ik inferieure of onnodige junk ga kopen.

Hoe vaker ik TV-reclame zie van producten zoals VitaePro, Simpel en SodaStream, hoe zekerder ik weet dat ik die producten nooit zal aanschaffen (ongeacht of ze werken en/of ik er iets aan zou hebben). Helaas zijn er kennelijk veel mensen die zich laten hersenspoelen waardoor op deze wijze adverteren loont. Wat mij betreft voert de STER een systeem in waarmee TV-reclames duurder worden naarmate een partij vaker adverteert.
Door Erik van Straten:
Door bollie:
We zijn in staat om, en onthoud, dit is allemaal geanonimiseerd, je bewegingen in een winkel te volgen. We kunnen zien wat je aanschaft. En ja, we kunnen die avond naar je kijkgedrag kijken als je een advertentie voor een Netflix-serie voorbijloopt", aldus William Eccleshare, de ceo van Clear Channel.

Brrrrrr.......
Inderdaad. Wat beschreven wordt kan echter niet met geanonimiseerde gegevens, want er is duidelijk sprake van gegevens specifiek voor een persoon, dus naar een persoon te herleiden gegevens. Het kan niet anders dan dat het daarbij om ongemodificeerde gegevens gaat, of om gepseudonimiseerde gegevens. Het zonder explicite toestemming verwerken (en vooral koppelen) van dat soort gegevens is m.i. juist wat de GDPR verbiedt. Tenzij er sprake is van een maatschappelijk belang, maar commerciële zakkenvullerij is dat niet.

Ik krijg een steeds grotere hekel aan alles wat met marketing, reclame en advertenties te maken heeft, omdat ik geen onderscheid kan maken tussen enerzijds partijen die redelijkerwijs aandacht vragen voor een fatsoenlijk product of dienst en anderzijds hufters die geen middel onbenut laten om zoveel mogelijk van mij te weten te komen - met als doel mij te brainwashen in de hoop dat ik inferieure of onnodige junk ga kopen.

Hoe vaker ik TV-reclame zie van producten zoals VitaePro, Simpel en SodaStream, hoe zekerder ik weet dat ik die producten nooit zal aanschaffen (ongeacht of ze werken en/of ik er iets aan zou hebben). Helaas zijn er kennelijk veel mensen die zich laten hersenspoelen waardoor op deze wijze adverteren loont. Wat mij betreft voert de STER een systeem in waarmee TV-reclames duurder worden naarmate een partij vaker adverteert.


Ik ben allang actief begonnen met niet meer kopen wat wordt geadverteerd. Onder het motto: als je reclame nodig hebt, dan is je product waarschijnlijk niet goed genoeg. Bewust een andere merknaam of een andersoortig alternatief kopen. En inderdaad, dat lukt niet altijd.

Ben ook actief begonnen de TV uit te zetten als de reclames te lang duren (of te vervelend worden). Ben steeds meer bezig op internet of betaalde content.

En zo ben ik allang bezig met niet meer op plaatsen komen waar je moet betalen om te parkeren.

Ik noem dat kopersstaking. In mijn eentje maak ik het verschil niet, maar het voelt wel erg goed.
12-08-2020, 10:12 door Anoniem
Door Anoniem: Dit is helemaal niet nieuw. Crowd Management, in de basis hetzelfde, wordt al heel lang toegepast. Amsterdam heeft een datalab en is al heel ver met dit soort vrij verkrijgbare data. Alles dat in de ether hangt kan vrij worden ontvangen, gebruikt, ... misbruikt zo je wilt. Privacy bestond alleen in de baarmoeder, daarna hield het op.


De AVG gaat ook niet over jouw privacy. Het gaat om de bescherming van gegevens die over jou gaan. Opdat jouw levenssfeer beschermd wordt tegen mensen die jouw gegevens willen uitbuiten en/of jou willen stalken (met hun aanbiedingen). Het gaat erom dat jij keuzevrijheid blijft houden.

Jouw huis is prive. Jouw tuin al een stuk minder.
Jouw bewegingen op de openbare weg zijn helemaal niet prive. Maar jouw persoonlijke ruimte op de openbare weg is weer veel meer prive. Ook hier bestaat er geen absoluutheid.
12-08-2020, 11:36 door Anoniem
We zijn in staat om, en onthoud, dit is allemaal geanonimiseerd, je bewegingen in een winkel te volgen. We kunnen zien wat je aanschaft. En ja, we kunnen die avond naar je kijkgedrag kijken als je een advertentie voor een Netflix-serie voorbijloopt", aldus William Eccleshare, de ceo van Clear Channel.

Een nogal arrogante en ook intimiderende uitspraak van dat Eccleshare geboefte dat bewust een nogal hoog "Resistance is futile" gehalte heeft.

Maar ik denk dat je het ze al een heel stuk lastiger maakt als je wifi en bluetooth op je telefoon standaard uit hebt geschakeld. (zie ook het plaatje met het billboard en de wifi symbolen in het desbetreffende artikel)

Verder vermoed ik dat ze door vervolgens je wifi gegevens te koppelen met gegevens afkomstig van met name Facebook / Whatsapp / Instagram / Google / Apple / Twitter en Telecom providers ze een tamelijk nauwkeurig beeld van je persoonlijke gedrag kunnen schetsen.

In principe weten Google en Apple sowieso alles al van je omdat zij (naast de telecom providers) ook over je imei en al je locatie gegevens beschikken en ook weten wat je wifi adres thuis is, maar zij zullen deze gegevens waarschijnlijk niet, of slechts in beperkte vorm aan andere bedrijven ter beschikking stellen.

Maar dat zou, in samenhang met informatie over je die door ander bedrijven wordt verkocht, natuurlijk al voldoende kunnen zijn om een compleet beeld over je te kunnen schetsen.

Maar nogmaals; de basis hiervoor is naar mijn mening je Wifi en Bluetooth en voor zover ik weet mogen in Europa de Telecom Providers ook je locatiegegevens niet verkopen. (Wellicht wel geanonimiseerd? Iemand?)

Dus zet wifi en bluetooth alleen nog aan wanneer het absoluut niet anders kan. Dat is naar mijn mening de basis is waar hun hele business model op is gebaseerd. Wifi heb je met de huidige data tarieven sowieso nauwelijks meer nodig. Dus waarom zou je dat nog aan laten staan? (Hoe dat dan met de Corona App moet weet ik niet)
12-08-2020, 12:31 door Anoniem
Dat ze alvast de reclame van tv weg halen, want daar heb ik nu eens echt voor de 100% niets aan. Dat is de reden dat ik geen tv meer kijk, echt zo vervelend die reclame overal tussen. Adverteerders zijn echte grote boosdoeners die alleen bezig zijn met privacy af te schaffen.
12-08-2020, 13:43 door Anoniem
Waarom vinden mensen zich zooooo belangrijk, dat ze tijdens winkelen bereikbaar moeten zijn?
12-08-2020, 14:15 door Anoniem
En wie controleert deze "gegevens"op juistheid, een notaris??
Zoals al heel lang in de media spreken we over bereikcijfers, contactkansen etc. maar steeds blijft het een ruwe schatting.
Exact meten is gewoon lariekoek... maar als we er een technisch onnavolgbaar verhaal van maken, dan is eenoog koning...
13-08-2020, 06:27 door Anoniem
En hoe kan je een opt out aanvragen? Het is toch zeker mijn data zie ze ongevraagd verzamelen.
Het anoniem zijn is grote onzin. Als ze alleen al een id van je telefoon opslaan is het al niet meer anoniem.

Inbreuk op mijn privacy dus.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.